Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdyby Kraków dostał Euro, to byłby bogatszy

Piotr Rąpalski
Marcin Makówka
Dzięki organizacji spotkań Euro 2012 Gdańsk, Poznań, Warszawa i Wrocław zdobyły wsparcie władz i miliony dotacji na inwestycje. Co Kraków i Małopolska zyskały w związku z mistrzostwami Europy? Trzy zmodernizowane stadiony, na których nie zostanie rozegrany ani jeden mecz turnieju.

Tymczasem miasta gospodarze chwalą się szeregiem gotowych już inwestycji. Oczywiście też mają nowe areny piłkarskie. Jednak poza nimi zmodernizowali dworce kolejowe, zbudowali drogowe obwodnice i nowoczesne terminale na lotniskach. Kraków na to wszystko musi poczekać. Dworzec Główny gotowy będzie jesienią, natomiast terminal lotniczy w Balicach - dopiero za dwa lata.

Czekamy dokończenie autostrady A4 (trzy odcinki warte w sumie 2,6 mld zł), modernizację podziemi Dworca PKP w Krakowie (130 mln zł) i kontynuację budowy trasy S7 (900 mln zł).

W ogóle nie ruszyła budowa nowych torów i przystanku kolejowego przy porcie w Balicach (240 mln zł), terminalu lotniczego (330 mln zł). Trasa Balicka (600 mln zł) prowadząca z centrum miasta do Balic wypadła z miejskiego budżetu, jak Kraków stracił szansę na Euro.

Trzy małopolskie odcinki autostrady A4 między Szarowem a Krzyżem miały być gotowe w styczniu 2012 roku. Dwa zostaną oddane we wrześniu, a jeden dopiero na początku 2013 roku. - Wykonawcy opóźnienia tłumaczą głównie niesprzyjającą pogodą, w tym powodzią z 2010 roku - mówi Iwona Mikrut z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jeszcze przed Euro miał być zmodernizowany Dworzec Główny w Krakowie. Nowe perony już stoją, ale podziemia nadal są placem budowy.

PKP dopiero teraz ogłosiły przetarg na roboty dodatkowe. Chodzi głównie o instalacje elektryczne. Czy nie dało się tego przewidzieć wcześniej? - Konieczność dodatkowych prac wyszła już w trakcie robót. Ciężko było je przewidzieć - mówi Andrzej Kłobukowski, inżynier kontraktu. Koniec prac planuje teraz na październik 2012 r.

Z kolei na lotnisku w Balicach brakuje przystanku kolejowego i drugiej pary torów. Istniejąca stacja jest tak daleko, że podróżni muszą podjeżdżać autobusem. - Inwestycja rozpocznie się w przyszłym roku i zostanie ukończona w roku 2014. Niestety wydłużyły się procedury uzyskiwania pozwoleń na budowę - mówi Włodzimierz Żmuda, dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK w Krakowie. Koszt całego przedsięwzięcia to 240 milionów zł.

Wybieramy Superkota! Zobacz fantastyczne zdjęcia kotów i oddaj głos na najpiękniejszego!

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto