Wybierz region

Ścieżki rowerowe Kraków: do Tyńca

tel:
    Zobacz na mapie

Wycieczkę zaczynamy w Zakrzówku, gdzie przy dawnej pętli autobusowej na końcu ulicy Twardowskiego znajduje się początek szlaków rowerowych: czerwonego i niebieskiego. Szlaki te prowadzą najpierw wspólnie do Skał Twardowskiego, gdzie rozdzielają się.

Wybieramy szlak czerwony, który asfaltową drogą prowadzi w górę. Schodząc z tego szlaku w najwyższym punkcie drogi w prawo na ścieżkę, możemy dojść do szańca Zakrzówek, z którego roztacza się wspaniały widok na dolinę Wisły i Pasmo Sowińca. Dalej szlak, pozostawiając po lewej stronie Grotę Twardowskiego, doprowadza do ulicy Tynieckiej. Jadąc wzdłuż Wisły, przez Pychowice i Bodzów a następnie drogą prowadzącą w górę znajdziemy się na Górce Kostrzewskiej.

Górka Kostrzewska - stanowi wspaniały punkt widokowy na Wzgórza Tynieckie, Dolinę Wisły a nawet na Beskidy. Na niej to Zbyszko z Bogdańca zaatakował posła krzyżackiego Kunona Lichtensteina.

Na szczycie Górki Kostrzewskiej znajdują się ruiny Fortu Bodzów. Był on częścią składową pochodzącej z XIX i początku XX wieku Twierdzy Kraków, której zadaniem było zabezpieczenie północnej granicy monarchii austro-węgierskiej przed atakiem rosyjskim. W pobliżu znajdują się również powstałe w tym czasie kawerny - podziemne schrony wykute w skałach, w formie ciągu grot połączonych korytarzami. Do zwiedzania ich potrzebna jest latarka.

Dalej czerwony szlak prowadzi w dół przez Kostrze, przecina drogę szybkiego ruchu i przez Podgórki doprowadza na Wzgórza Tynieckie.

Wzgórza Tynieckie (Podgórki) - jest to grupa, położonych w dolinie Wisły, porośniętych lasem malowniczych wzgórz pomiędzy Tyńcem i przysiółkiem Podgórki. Znajduje się tutaj rezerwat roślinny Skołczanka.

Szlak nasz przechodząc przez Wzgórza Tynieckie spotyka po drodze zielony szlak okrężny i schodzi do Tyńca.
    Tyniec to prastara wieś w której znajduje się godny zwiedzenia zabytkowy kościół i opactwo Benedyktynów z XI wieku. Na południe od Tyńca wznosi się szczyt Grodzisko (280 m npm.), ze śladami grodziska z czasów prehistorycznych. Przez Grodzisko i okolicę Tyńca prowadzi zielony szlak okrężny, którego trasa przecina szlaki rowerowe.

Powót szlakiem niebieskim. Zwracam jednak uwagę, że na odcinku między Skotnikami a Skałami Twardowskiego jest on orientacyjnie trudny, ponieważ prowadzi po terenie nie zalesionym, gdzie brak miejsc na których można by namalować znaki szlaku.