Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ekoautobus w językach ognia

źr. wikipedia

Przez niefortunny wypadek podczas testów nowego autobusu ,,Solbus SM12 LNG", firma z Solca Kujawskiego może mieć kłopoty.

Krakowskie media, które żyją sprawą piątkowego pożaru solbusu twierdzą, że wypadek grozić może odebraniem homologacji Solbusowi na te autobusy. Tych informacji nie udało nam się potwierdzić. Jakub Śliżak, dyrektor handlowy firmy, miał wyłączoną komórkę. Nieoficjalnie wiadomo, że Instytut Transportu Samochodowego, który takie homologacje wydaje, nie zajmował się sprawą pożaru autobusu. Spłonięcie autobusu nie jest jednak rzadkością na polskich drogach. Fatalną serię pożarów, w tym będących w ruchu w godzinach szczytu, miały warszawskie solarisy (homologacji nie straciły). W Bratysławie z kolei po kolejnym pożarze autobusy te wycofano z ruchu.

- Nie znam szczegółów wypadku, ale z tego, co wiem, zbiorniki z gazem ziemnym nie wybuchły, a ewakuacja przebywających w pojeździe osób przebiegła sprawnie. Oznacza to, że wbrew pozorom autobus wytrzymał najcięższą próbę. Gdyby gaz wybuchł, nie byłoby czego gasić - mówi nasz informator.

Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy nie mają w swojej flocie żadnych aut firmy Solbus. - W pierwszej odsłonie przetargu na sześć nowych autobusów przegubowych Solbus wziął udział. W drugiej nie zgłosił się do przetargu, więc jego autobusy nie będą jeździć po Bydgoszczy - dowiedzieliśmy się w firmie.

Solbusami nie jeździ też PKS w Bydgoszczy. - Współpracują z nimi Chojnice i nie pamiętam, żeby miały jakiegoś problemy. Widziałem autobus, który spłonął podczas testów wcześniej. Standardami nie odbiegał od innych maszyn tego typu. To po prostu wypadek, jaki zdarzyć się mógł w każdym wozie o każdej porze, nie wiązałbym go z technologią LNG w nim zastosowaną - uważa Marian Dąbrowski, kierownik ds. technicznych w PKS Bydgoszcz.

Mimo to, Solbus jest w poważnych opałach. 31 solbusów miało się pojawić na krakowskich ulicach w kwietniu. Termin nie został dotrzymany, bo homologacje dostały tylko krótsze, 12-metrowe pojazdy. O pozwolenie na eksploatację przegubowców (ma ich być 15) fabryka dopiero się stara. - Rozpisaliśmy przetarg na obsługę siedmiu linii autobusowych. Kontrakt wart ponad 100 milionów złotych wygrało Przedsiębiorstwo Transportu Drogowego z Nowej Huty. Wygrało dlatego, że zaoferowało superekologiczne autobusy, na czym nam bardzo zależało. Od kogo je kupi, zupełnie nas nie interesuje. Interesuje nas za to, żeby w końcu zaczęły jeździć - nie kryje irytacji Jacek Bartlewicz, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. - Firma ma czas do 1 czerwca, by zacząć realizować zlecenie, już potrąciliśmy jej procenty za opóźnienia. Jeśli 1 czerwca autobusy nie wyjadą na trasy, zerwiemy umowę.

Warto wiedzieć

  • Solbus SM12 LNG to pierwszy w Europie model autobusu z silnikiem zasilanym LNG, czyli skroplonym gazem ziemnym. Taki gaz jest niezwykle ekologicznym paliwem, pozbawionym dwutlenku węgla, azotu, propanu-butanu, helu i wilgoci. (źr. wikipedia)
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ekoautobus w językach ognia - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto