Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Duży parking na Zabłociu nie może powstać. Mieszkańcy proszą o strefę

Bartosz Dybała
Wygląda na to, że urzędnicy sami zablokowali sobie możliwość budowy miejsc postojowych, którą popierał prezydent.

Upadają plany urzędników magistratu o budowie wielopoziomowego parkingu na ponad hektarowym, zielonym terenie tuż przy zjeździe z mostu Kotlarskiego. To inwestycja, na którą oficjalną zgodę wyraził prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Informację o tym już we wrześniu 2016 roku ogłosił jego zastępca ds. inwestycji Tadeusz Trzmiel. Plany pokrzyżował dokument sprzed ponad... 10 lat.

- Planowany parking jest niezgodny z przeznaczeniem działek w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru „Zabłocie” - poinformowała „Dziennik Polski” Marta Witkowicz, dyrektor Wydziału Skarbu Miasta. Plan został uchwalony przez radnych miejskich 28 czerwca 2006 roku.

Z jednej strony to świetna informacja dla tych, którzy walczyli o pozostawienie w tym miejscu zieleni i stworzenie m.in. wybiegu dla psów, jak stało się w podobnej lokalizacji np. w Bronowiach. Zebrali w tej sprawie blisko pół tysiąca podpisów. - Ten parking nie powinien tu powstać. Jeśli jednostki miejskie w końcu doszły do wniosku, że wybudowanie go byłoby niezgodne z planem zagospodarowania, trzeba ich pochwalić. A dokładnie za to, że pracownicy Miejskiej Infrastruktury potrafią przeczytać dokument napisany przez urzędników wydziału planowania - mówi nieco ironicznie Jakub Grzybowski z SOS Zabłocie.

Uspokajające informacje dla obrońców zieleni płyną też z zarządu spółki Miejska Infrastruktura. „Ponieważ wystąpiły różne przeszkody formalne, obecnie projekt odłożono do czasu rozwiązania tych problemów i na obecnym etapie nie przewidujemy prac przygotowawczych ani projektowych” - czytamy w odpowiedzi na nasze pytania. Przedstawiciele spółki zauważają, że parking miał być rekompensatą m.in. za likwidację miejsc postojowych, które znikną w związku z budową parku w obrębie ulic Zalesie i Bulwar Podolski. I dodają: „ (...) nie wykluczamy w przyszłości powrotu do analizy możliwości wykonania parkingu w tej lokalizacji”.

Mogłoby się tak stać, gdyby plan miejscowy został zmieniony. Obecnie przewiduje on tam zieleń, ale przypomnijmy, że miasto szykuje się do zmiany studium, z którym wszystkie plany muszą być zgodne. Może się okazać, że ten dla Zabłocia, zgodnie z nowymi wytycznymi, trzeba będzie zmienić. Pytanie, czy jeśli tak się stanie, okaże się to korzystne dla mieszkańców i chronionej przez nich zieleni. Na pytanie, czy spółka nie wiedziała wcześniej o tym, że plan wyklucza parking, Miejska Infrastruktura nie odpowiedziała wprost. Jedynie, że zdaje sobie sprawę, iż budowa obiektu będzie możliwa po jego zmianie.

Przypomnijmy, że miało się tam znaleźć miejsce nawet dla pół tysiąca samochodów. Na poziomie zerowym miały parkować autokary, na których natłok narzekają mieszkańcy Zabłocia.

Strefa niemożliwa

Zabłocianie od dawna przekonują, że zamiast budowy parkingu, należałoby w końcu wyznaczyć na tym obszarze Krakowa Strefę Płatnego Parkowania. Tę drugą kwestię popierają też urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Jednak problemem jest stan prawny ulic. Wiele z nich nie należy do miasta ani Skarbu Państwa. Drogi grodzone są szlabanami, m.in. przez deweloperów, którzy odbierają w ten sposób miejsca do parkowania części mieszkańców.

W sprawie wykupu tych ulic interpelował ostatnio do prezydenta Aleksander Miszalski, przewodniczący Komisji Promocji i Turystyki Rady Miasta Krakowa. Odpowiedź, jaką uzyskał, nie daje wielkich nadziei. Stan prawny jest naprawdę skomplikowany. W przypadku niektórych działek, np. tych, po których przebiega ulica Przemysłowa, miasto nie widzi na ten moment możliwości wykupu. Wobec innych toczą się postępowania, a jeszcze kolejne znajdują się np. w użytkowaniu wieczystym spółki PKP PLK. Ciekawy jest też przypadek działki, której księga wieczysta jest... zniszczona.

Mieszkańcy dziwią się, że urzędnicy tak mocno forsowali budowę parkingu w tej lokalizacji. Twierdzą, że zdecydowanie lepszy jest pomysł stworzenia parkingu na terenie terminalu przy Powstańców Wielkopolskich, który teraz świeci pustkami. Jednak urzędnicy nie mają tego w planach. Chcą za to w przyszłości uruchomić linie, których autobusy będą rozwozić pasażerów wysiadających z pociągów na nowej estakadzie kolejowej np. w kierunku Nowej Huty. Dzięki temu terminal miałby się w końcu zapełnić podróżnymi.

Zabudowa postępuje

Tymczasem problemy komunikacyjne i parkingowe na Zabłociu mogą się jeszcze pogłębić. Teren jest intensywnie zabudowywany. Bloki rosną m.in. po południowej stronie ulicy Zabłocie. A deweloperzy już przyzwyczaili mieszkańców Krakowa do tego, że nie zawsze zapewniają odpowiednią liczbę miejsc parkingowych. Z kolei przy ulicy Przemysłowej, w budynku Telpodu, ma powstać akademik z sauną. W związku z inwestycją zostanie wyciętych ponad 50 drzew. Inwestor zapewnia, że miejsca parkingowe wzdłuż ulicy nie znikną. Ale ruch na pewno się tam wzmoży.

Sporą inwestycję planuje też Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Nie zdradza wielu szczegółów. - W planach jest budowa szpitala klinicznego, w skład którego wejdą przychodnie, będącego zapleczem dla rozwijającego się kierunku lekarskiego. Obiekt będzie usytuowany na kampusie Krakowskiej Akademii, przy ulicy Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - twierdzi Anna Cieślak, rzecznik prasowy uczelni. Nie wiadomo, kiedy rozpocznie się budowa. Czy będą nowe miejsca parkingowe? Na to pytanie nie uzyskaliśmy odpowiedzi.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Mówimy po krakosku

Źródło: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
>>> Zobacz inne odcinki MÓWIMY PO KRAKOSKU

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto