Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dodatkowe pieniądze z Unii Europejskiej na spłatę kredytu na Trasę Łagiewnicką i remonty torowisk

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W ramach Trasy Łagiewnickiej powstała linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej, przebiegająca częściowo w tunelu między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II.
W ramach Trasy Łagiewnickiej powstała linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej, przebiegająca częściowo w tunelu między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Wojciech Matusk
O dodatkowe 44,8 mln zł zwiększone zostanie dofinansowanie unijne inwestycji na ekologiczne rozwiązania transportowe w Metropolii Krakowskiej, m.in. na remonty i modernizację krakowskich torowisk oraz linię tramwajową w ramach Trasy Łagiewnickiej. Dodatkowe fundusze będą przekazane dzięki decyzji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

- Cieszymy się z zapowiedzi zwiększenia dofinansowania projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łącznie, dzięki decyzji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej otrzymamy dodatkowe 44,8 mln zł środków, które dofinansują m.in. remonty i modernizację torowisk oraz linię tramwajową w ramach Trasie Łagiewnickiej – zaznacza prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. - Dziękując, chciałem złożyć deklarację, że jesteśmy gotowi na przyjęcie każdych pieniędzy, które otrzymamy od rządu - dodaje.

Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda podkreśla: – Dotychczasowe inwestycje, jak powstanie torowiska wzdłuż Trasy Łagiewnickiej, przebudowa i budowa linii tramwajowych czy budowa zintegrowanego obiektu pętli autobusowo-tramwajowej, są flagowymi przykładami efektywnej współpracy europejskich i krajowych instytucji finansowych oraz samorządu. Formuła Zintegrowanych Inwestycji Transportowych umożliwia wyjście poza sztywne granice administracyjne samorządów, co sprzyja poprawie efektywności polityki spójności.[/cyt]

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, dodaje: – Dobra współpraca przynosi dobre owoce. Samorządowcy korzystają dzisiaj z rozmaitych programów wsparcia, dzięki którym stan infrastruktury w miastach może się stale poprawiać. To wsparcie płynie do Krakowa zarówno ze środków rządowych, jak i ze środków europejskich.

Łącznie zaoszczędzili niemal 123 mln zł

Dzięki wsparciu unijnemu wydatki miasta na Trasę Łagiewnicką zmniejszą się o 25 mln zł. Tę drogę (od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej), wchodzącą w skład III obwodnicy Krakowa budowano od 2018 r., a oficjalnie otwarto w sierpniu 2022 roku. W ramach zadania wybudowano linię tramwajową z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. Inwestycja będzie kosztować ok. 1,3 mld zł, w tym ok. 840 mln zł to należność za wykonane prace, a reszta to rozliczenie kredytu, który trzeba spłacać do 2042 roku.

Zarząd gminnej spółki Trasa Łagiewnicka za pośrednictwem prezydenta Krakowa wystąpił do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej o przeznaczenie części środków unijnych na realizowane przez nią zadania.

Dzięki przychylności Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej pojawiło się dodatkowe dofinansowanie w wysokości 25 mln zł. - Środki te przyczynią się do zmniejszenia zobowiązań spółki zaciągniętych na budowę Trasy Łagiewnickiej - podkreślają w krakowskim magistracie.

Łącznie zarządowi spółki Trasa Łagiewnicka udało się pozyskać na inwestycję niemal 123 mln zł. Wcześniej otrzymała unijną dotację w kwocie ok. 97 mln zł na budowę linii tramwajowej.

- Dzięki budowie III obwodnicy Krakowa zmniejszy się zatłoczenie motoryzacyjne w centrum. Pasażerowie zyskają możliwość sprawnego, niezawodnego, komfortowego i bezpiecznego przemieszczania się. Poprawi się płynność ruchu międzydzielnicowego, a co najważniejsze ograniczony zostanie też negatywny wpływ transportu na środowisko - mówi Mariusz Piątkowski, prezes spółki Trasa Łagiewnicka.

Metropolia od lat korzysta ze środków unijnych

W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na obszarze województwa małopolskiego realizowanych jest 7 projektów z zakresu transportu miejskiego.

– Z dofinansowaniem Funduszy Europejskich POIiŚ na terenie Małopolski realizowane są projekty o łącznej wartości 1,68 mld zł, z czego dofinansowanie to 667,19 mln zł – wylicza minister Grzegorz Puda.

W Metropolii Krakowskiej realizowanych jest sześć projektów obejmujących budowę i modernizację linii tramwajowych, zakup taboru tramwajowego, zakup autobusów elektrycznych oraz opracowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP).

Na obszarze funkcjonalnym Myślenic realizowany jest natomiast projekt dotyczący opracowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) dla Obszaru Funkcjonalnego Myślenic. Wartość tego projektu to 267 tys. zł, w tym dofinansowanie UE to 190 tys. zł.

– Kraków od lat korzysta ze środków unijnych, w tym ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Do tej pory miasto i Metropolia Krakowska uzyskały przeszło 667 mln zł unijnego dofinansowania na różnego rodzaju przedsięwzięcia w ramach środków ZIT. Cieszymy się z zapowiedzi zwiększenia dofinansowania projektów komplementarnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – zaznacza prezydent Jacek Majchrowski.

Dofinansowanie inwestycji w niskoemisyjny transport miejski będzie kontynuowane w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS). - ZIT Metropolia Krakowska otrzymał drugą co do wielkości alokację w wysokości 450 mln zł – zaznacza minister Grzegorz Puda.

Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Dodatkowe pieniądze z Unii Europejskiej na spłatę kredytu na Trasę Łagiewnicką i remonty torowisk - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto