Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Deforma" edukacji i pomysły na rozwiązanie problemów polskich szkół

Natalia Urzędowska
Natalia Urzędowska
W czwartkowe popołudnie, przy V Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie, odbyła się konferencja prasowa kandydatów Koalicji Obywatelskiej do Sejmu i Senatu. Poruszone zostały tematy związane z chaosem po reformie edukacji, jak również przedstawiono program Koalicji Obywatelskiej dla edukacji. Miejsce briefingu nie było przypadkowe, gdyż, jak powiedział Jerzy Fedorowicz - jest to jedna z najlepszych szkół w całej Polsce.

FLESZ - Co czwarty Polak jest uzależniony od informacji oraz odczuwa ich nadmiar

- Deforma edukacji spowodowała ogromny chaos w polskich szkołach i w całym systemie szkolnym, nie odpowiadając przy tym na kluczowe potrzeby i problemy, które w szkole dostrzegają zarówno rodzice, jak i nauczyciele oraz sami uczniowie - tymi słowami Marta Wodyńska, przewodnicząca Forum Rad Rodziców, rozpoczęła konferencję.

Jednym z nich jest m.in. tzw. "testomania", czyli dostosowywanie całego programu pod egzaminy oraz naukę pod klucz.

Zdaniem Koalicji Obywatelskiej program edukacyjny jest przeładowany, zawiera za dużo treści encyklopedycznych. - Jest on w gruncie rzeczy oderwany od życia - kontynuowała Marta Wodyńska.

Dodatkowo uczniowie od najmłodszych lat powinni uczyć się współpracy, polegającej na dzieleniu się wiedzą oraz umiejętnościami, co pozwoli zdobyć im niezbędne kompetencje społeczne, nauczyć się postaw obywatelskich i empatii. Podkreślono, że ogólnie pojęta współpraca powinna zostać rozszerzona na rodziców oraz samorząd. Zaproponowano model demokratycznej szkoły, jak również oddanie autonomii nauczycielom i podwyższenie ich pensji.

Według programu KO szkoła powinna funkcjonować ok. 8-9 godzin. Dzieci powinny mieć możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych i kółkach zainteresowań. Należy zrezygnować z tak dużej ilości zadań domowych oraz pomóc słabszym uczniom.

Z kolei Jerzy Fedorowicz przedstawił 5 kluczowych, przygotowanych przez siebie punktów:

  • politycy nigdy nie powinni pisać podstaw programowych
  • powinien nastąpić nieustanny, mądry dialog pomiędzy dyrektorami szkół, samorządami i organizacjami zawodowymi
  • programy powinny być pisane przez osoby polecane przez fachowców
  • żadne parlamenty nie mają prawa wtrącać się do edukacji
  • edukacja ma być pod nadzorem Komisji Edukacji Narodowej, w skład której mają wchodzić rodzice, nauczyciele, fachowcy, przedstawiciele samorządów, uczniów i środowisk biznesowych

Natomiast Grzegorz Lipiec zaproponował wprowadzenie systemu "złotówka za złotówkę" przy modernizacji i budowie szkół - rząd dokłada tyle samo pieniędzy, ile na ten cel wyłożył samorząd. Wspomniał także o konieczności dostosowania polskich szkół do cyfrowej rzeczywistości. - Jestem przekonany, że możemy też wykorzystać doświadczenia Małopolskiej Chmury Edukacyjnej. Skorzystało z tego 25 tysięcy uczniów w naszym regionie. Chcielibyśmy, żeby wszyscy uczniowie mieli okazję z tego korzystać (...) poprzez telelekcje i rozmaite telekonferencje z wbudowanym dobrym systemem informatycznym.

Kandydaci Koalicji Obywatelskiej dodali, że "deforma" edukacji dotyka także finansów samorządu. - Jeżeli państwo polskie stworzyło taki system, to niech za to też zapłaci i weźmie współodpowiedzialność finansową - mówił Grzegorz Lipiec.

- Podsumowując, program Koalicji Obywatelskiej dotyczący polskich szkół opiera się na oczekiwaniach rodziców, uczniów i nauczycieli. My zamierzamy odpowiedzieć na te bolączki i problemy, które zauważają wszyscy uczestnicy życia szkolnego - zakończyła Marta Wodyńska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: "Deforma" edukacji i pomysły na rozwiązanie problemów polskich szkół - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto