Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Cztery warianty Trasy Ciepłowniczej w Krakowie. Do wyboru przejazd mostem albo tunelem pod Wisłą

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trasa Ciepłownicza ma połączyć Płaszów z rejonem Łęgu i przebiegać nad albo pod Wisłą.
Trasa Ciepłownicza ma połączyć Płaszów z rejonem Łęgu i przebiegać nad albo pod Wisłą. Wojciech Matusik
Na zlecenie miasta powstała koncepcja w czterech wariantach przebiegu Trasy Ciepłowniczej łączącej Płaszów z rejonem Łęgu. Jednym z elementów projektu ma być linia tramwajowa. Poszczególne warianty różnią się m.in. tym, że proponują przejazd nad albo pod Wisłą.

Planowana od lat Trasa Ciepłownicza to element III obwodnicy Krakowa na odcinku pomiędzy rondem Dywizjonu 308 (Nowa Huta) a ulicą Lipską (Podgórze). Pierwszym istotniejszym krokiem na drodze do realizacji zadania ma być wielobranżowa i wielowariantowa koncepcja przebiegu tej inwestycji.

Na zlecenie Zarządu Inwestycji Miejskich opracowywana jest wspomniana wielobranżowa koncepcja przebiegu Trasy Ciepłowniczej pomiędzy ul. Lipską a rondem Dywizjonu 308 wraz z linią tramwajową na długości ok. 4 km i budową skrzyżowań (lub węzłów) drogowych, estakad oraz przeprawy pod/nad rzeką Wisłą.

W ramach trwającej umowy, wykonawca – firma Fehlings Krug Polska - zaproponował cztery warianty przebiegu i rozwiązań projektowych, z których ostatecznie wybrany zostanie jeden.

Wariant wynikowy – wyłoniony na podstawie wielokryterialnej oceny obejmującej m.in. analizy ruchu, bezpieczeństwo projektowanej infrastruktury, ekonomikę rozwiązań czy raport z konsultacji społecznych - będzie poddany dalszym pracom przygotowawczym.

Przy opracowaniu brano pod uwagę m.in.:

  • budowę lub rozbudowę skrzyżowania al. Pokoju z ul. Nowohucką,
  • rozbudowę ul. Nowohuckiej od ronda Dywizjonu 308 w kierunku południowym do mostu Nowohuckiego,
  • budowę skrzyżowania (lub węzła drogowego „Łęg”) łączącego ul. Nowohucką z planowaną Trasą Ciepłowniczą,
  • budowę tunelu, mostu lub mostów (lub innych obiektów inżynierskich) pełniących funkcję przeprawy drogowej, tramwajowej oraz pieszo-rowerowej przez Wisłę,
  • budowę skrzyżowania (lub węzła „Płaszów”) z ul. Lipską,
  • budowę układu drogowego oraz trasy linii tramwajowej łączące rejon ronda Dywizjonu 308 z ul. Lipską,
  • rozbudowę pętli tramwajowo-autobusowej „Mały Płaszów”,
  • budowę ciągów rowerowych i pieszych.

Rozpoczął się audyt rowerowy dotyczący planowanej Trasy Ciepłowniczej wraz z linią tramwajową. Na stronie Zarządu Transportu Publicznego opublikowane zostały cztery warianty inwestycji, która ma połączyć Czyżyny z Płaszowem.

W wariancie pierwszym trasa główna (drogowa) prowadzona jest mostem nad Wisłą z rozdzieleniem przebiegu torowiska tramwajowego w ciągu ulic Saska – Nowohucka.

W drugim wariancie trasa drogowa jest prowadzona mostem wraz z układem torowym. Wariant ten zmienia poprowadzenie torowiska tramwajowego względem wariantu pierwszego.

Z kolei w wariancie trzecim, trasa drogowa poprowadzona jest tunelem pod Wisłą z przebiegiem torowiska analogicznie jak w wariancie pierwszym lecz w zmienionym usytuowaniu względem ulicy Saskiej.

Ostatni z wariantów – to zintegrowanie trasy drogowej i linii tramwajowej i poprowadzenie ich w tunelu pod Wisłą.

Zgodnie z obecną umową, w tym roku planuje się wszczęcie postępowania o wydanie decyzji środowiskowej (DUŚ) dla Trasy Ciepłowniczej, natomiast uzyskanie ostatecznej decyzji DUŚ planowane jest w 2024 r. W kolejnych latach, po zabezpieczeniu środków finansowych, miasto planuje zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji zezwalających na realizację, a następnie samą budowę Trasy Ciepłowniczej wraz z linią tramwajową.

Przejdź do GALERII, by zobaczyć proponowane cztery warianty Trasy Ciepłowniczej wraz z linią tramwajową.

Na ile procent Polska otrzyma pieniądze z KPO?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto