Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Część mostów w Krakowie złym stanie. Potrzebują kapitalnego remontu

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Część mostów w Krakowie złym stanie. Potrzebują kapitalnego remontu
Część mostów w Krakowie złym stanie. Potrzebują kapitalnego remontu
Urzędnicy twierdzą, że wszystkie przeprawy są bezpieczne. Ale niektóre z nich potrzebują jednak kapitalnego remontu.

Czytaj także: Usterki na moście, zbagatelizowane, odsunięte w czasie z powodu braku pieniędzy mogą przerodzić się w katastrofę taką, jak w Genui

Urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu nie radzą sobie z utrzymaniem w odpowiednim stanie technicznym niektórych spośród ponad stu mostów, za które odpowiadają, a także wiaduktów. Sprawę wziął pod lupę Stanisław Zięba, radny miejski PiS. To jego reakcja na katastrofę, do której doszło 14 sierpnia w Genui (północno-zachodnia część Włoch). Zawalił się tam wiadukt, w wyniku czego zginęło ponad 40 osób.

W tym kontekście Zięba zapytał prezydenta Jacka Majchrowskiego i podległych mu urzędników, czy krakowskie mosty i wiadukty są bezpieczne dla pieszych i kierowców. Czeka jeszcze na odpowiedź. Poszliśmy tym samym tropem. Udało nam się zdobyć informacje m.in. na temat tych przepraw, których stan techniczny wzbudza obawy mieszkańców. Wynika z nich, że niektóre mosty wymagają kapitalnego remontu! Czy krakowianie, którzy się nimi poruszają, mają się obawiać?

Potrzebny kapitalny remont

Stanisława Ziębę szczególnie zaniepokoił stan techniczny mostu w ciągu ulicy Brzeskiej, który rozciąga się nad Wisłą i łączy stolicę Małopolski z Niepołomicami. W interpelacji do prezydenta radny zwrócił uwagę, że nawierzchnia jest nierówna, a sama konstrukcja rdzewieje. Obawy Zięby były słuszne. Okazuje się bowiem, że przeprawa wymaga kapitalnego remontu!

Zgodnie z ekspertyzą z ubiegłego roku, na którą powołują się urzędnicy ZIKiT, prace trzeba przeprowadzić w ciągu trzech lat, czyli do końca 2020 r. Czy tak się stanie, póki co nie wiadomo, bo na remont nie ma jeszcze nawet zarezerwowanych pieniędzy. A z szacunków wynika, że potrzeba 11 mln zł. ZIKiT będzie się starał, by taka kwota została zapewniona. Urzędnicy złożyli w tej sprawie odpowiedni wniosek do planów budżetowych.

Do tej pory udało się opracować projekt remontu mostu. Ostatni został przeprowadzony 10 lat temu. W ubiegłym roku wykonano jedynie doraźne prace, w trakcie których m.in. wyrównano nawierzchnię. Robotnicy naprawili też dylatacje mostowe (wolne przestrzenie), pozostawiane ze względu na powiększającą się pod wpływem temperatury konstrukcję przeprawy.

Mimo że most wymaga kapitalnego remontu, urzędnicy zapewniają, że przejazd nim jest bezpieczny. Również w tym miejscu powołują się na ekspertyzę stanu technicznego z 2017 r. Wynika z niej, że „obiekt nie wykazuje uszkodzeń, które mogłyby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia, bezpieczeństwa mienia bądź środowiska”. W trakcie najbliższego remontu urzędnicy planują wykonać nową nawierzchnię drogi oraz wymienić izolację mostu. „Z uwagi na duży ruch tranzytowy i liczne przejazdy ciężkich pojazdów, obiekt ulega szybszej degradacji (droga krajowa)” - kwitują w odpowiedzi na nasze pytania.

To nie pierwszy raz, gdy urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu nie potrafią odpowiednio zadbać o stan techniczny krakowskich przepraw. W tym roku musieli przeprowadzić drugi etap modernizacji wiaduktu wzdłuż ulicy Doktora Twardego, ponieważ nakazał im to Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Świadczy to o tym, że urzędnicy dopuścili, by obiekt znalazł się w tak złym stanie. W przygotowanej dla gminy ekspertyzie, stan ten określony został jako „niedostateczny”. Wiadukt ma ponad 40 lat, a poprzedni raz był naprawiany w 2009 r. Ostatni, kapitalny remont, kosztował blisko 3 mln złotych.

Przeciekający most

Inną przeprawą, na którą często narzekają mieszkańcy, jest most Wandy, który rozciąga się nad Wisłą. Z początkiem ubiegłego roku informowaliśmy, że przecieka, a woda zalewa działkowców z Rodzinnego Ogrodu Działkowego „Wisła”. Taka sytuacja wywołała też obawy mieszkańców, którzy korzystają z tej przeprawy. Zaczęli pytać o jej stan i czy przejście i przejazd przez most wiążą się z ryzykiem.

Urzędnicy zapewniają jednak, że most, który został wybudowany w latach 2001-2002, jest w dobrym stanie technicznym. Przypomnijmy, że obiekt powstał jeszcze za czasów poprzedniego prezydenta Krakowa, Andrzeja Gołasia. Generalnym wykonawcą była firma Budimex-Dromex.

Bezpiecznie można korzystać z przepraw w samym centrum Krakowa i to choć część z nich wymaga remontów. Przykładem jest most Grunwaldzki. - Pilniejszej naprawy wymaga izolacja pomostu - informują w ZIKiT. Okazuje się, że jest nieszczelna. Urzędnicy zgłosili remont przeprawy do projektu przyszłorocznego budżetu. Ostatnie prace „utrzymaniowe” były wykonywane na obiekcie dość dawno, bo w 2009 i 2010 roku. Poza tą przeprawą remontów wymagają też most Piłsudskiego oraz Powstańców Śląskich. Ten pierwszy zostanie wyremontowany w ramach przebudowy ul. Krakowskiej, a drugi w ramach naprawy torowiska w ciągu ulicy Starowiślnej.

Urzędnicy zapewniają, że w Krakowie nie ma mostów czy wiaduktów, których eksploatacja mogłaby być niebezpieczna. - Przegląd podstawowy obiektów wykonywany jest raz na rok, a rozszerzony raz na 5 lat - przekonują w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Oddział GDDKiA w Krakowie nie miał takiej sytuacji, by musiał zamykać most z powodu złego stanu technicznego - przekonuje z kolei Iwona Mikrut z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Część mostów w Krakowie złym stanie. Potrzebują kapitalnego remontu - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto