MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Cyfrowa rewolucja w podstawówkach. Zamiast kredy tablet?

Anita Gorczycka
Nadszedł czas, aby przenieść się z epoki kredy do ery cyfrowej. Od 3 kwietnia polski system edukacyjny zmienia swoje oblicze. Rada Ministrów zatwierdziła program „Cyfrowej Szkoły”, w którym weźmie udział 380 szkół z całej Polski.

Zgodnie z założeniem nowego projektu szkoła podstawowa będzie tą instytucją, której zadaniem jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Oznacza to, że powinni oni nabywać tam umiejętności z zakresu technologii informacyjno – komunikacyjnych (TIK). Taki model nauczania ma zapewnić rozwijanie kreatywności, umiejętności współpracy i krytycznego myślenia uczniów, a także wykształcić sprawne wyszukiwanie informacji oraz twórcze wykorzystywanie dostępnych źródeł wiedzy. Jednak ciężar realizacji tej wizji będzie spoczywał głównie na nauczycielach, którzy mają świadomie i umiejętnie wprowadzać uczniów w cyfrową edukację.

Rząd zadecydował, że program będzie realizowany pilotażowo w 380 szkołach na terenie Polski od kwietnia 2012r. do końca sierpnia 2013r. W tym czasie Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie będzie badał m.in. wpływ TIK na jakość i efekty kształcenia, a zwłaszcza na podnoszenie podstawowych kompetencji uczniów, takich jak: pisanie, czytanie, liczenie, a także umiejętności z zakresu kontaktów społecznych i twórczych działań. Od wyników tych badań będzie zależało czy roczna inicjatywa przekształci się w plan wieloletni.

Program będzie realizowany w czterech strefach: e – szkoła, e – uczeń, e – nauczyciel i e – podręcznik. Nauczyciele i uczniowie otrzymają komputery, tablety, cyfrowe podręczniki i inne elektroniczne pomoce dydaktyczne dofinansowane przez rząd. Jednak to szkoły będą decydowały o tym, jakiego sprzętu potrzebują.
Placówki do pilotażu będzie wybierał wojewoda. Dostanie on od rządu pieniądze proporcjonalne do liczby podstawówek w województwie. Natomiast ostateczna decyzja o tym, która szkoła weźmie udział w eksperymencie, będzie wynikiem losowania.

Dotacje zostaną przyznane w zależności od wielkości szkoły:
– małe, do 100 uczniów, mogą liczyć na 90 tys. zł;
– większe, do 300 uczniów, dostaną maksymalnie po 140 tys. zł;
– największe – nawet 200 tys. zł.

Każda ze szkół będzie musiała wnieść wkład własny w wysokości 20 procent kwoty, o którą chce się ubiegać. Jednak nie musi to być gotówka, wystarczy, że szkoła przygotuje się technicznie do wprowadzenia cyfrowej rewolucji, np. poprzez zadbanie o łącza internetowe. Wniosek o udział w pilotażu dyrektorzy szkół powinni złożyć do 11. 04. 2012r. do organów zarządzających szkołą. Najczęściej jest to Urząd Gminy.

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

od 7 lat
Wideo

Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto