Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Coraz mniej kobiet prowadzi własny biznes, pełni funkcję prezesa lub członka zarządu. Odpowiedzią jest kampania Wiedza Nie Ma Płci

OPRAC.:
Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Olya Kobruseva / Pexels.com
Zmniejszył się udział kobiet na stanowiskach prezesek i członkiń zarządu w spółkach notowanych na warszawskiej giełdzie. Winne są m.in. stereotypy na temat ról płciowych. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką realizuje kampanię Wiedza Nie Ma Płci, podczas której rozprawia się ze stereotypami na temat kobiet. Ważną część inicjatywy stanowią debaty poświęcone pracy, talentom czy wychowywaniu dzieci.

Spadła liczba kobiet prowadzących własną firmę

Przez pandemię coraz mniej kobiet prowadzi własną firmę. W ubiegłym roku o 3 proc. zmniejszył się odsetek przedsiębiorstw, których właścicielkami są kobiety, w porównaniu z 2020 rokiem. Wskazują na to dane KRS, pochodzące z badania Dun & Bradstreet. Analiza została przeprowadzona w połowie stycznia 2022 roku.

Ubyło kobiet prezesek i członkiń zarządu

W 2021 r. aż 80 proc. foteli prezesa oraz 75 proc. stanowisk członków zarządu w polskich przedsiębiorstwach obsadzali mężczyźni - przypomina Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką. Odsetek kobiet na stanowiskach prezesów spadł z 23,5 proc. do 19,5 proc., a udział kobiet w zarządach zmniejszył się z 30 proc. do 25 procent.

W zeszłym roku kobiety prezeski miały pod swoją egidą zaledwie 6 proc. spółek notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. To o 1,5 proc. mniej niż w 2020 roku. Sytuacja wyglądała nieco lepiej wśród członków zarządów, gdzie udział kobiet wynosił 17 proc. (o 1 proc. mniej niż w 2020 roku). Te wyniki są bardzo słabe, jeżeli uwzględnimy dane GUS. Wystarczy spojrzeć szerzej na odsetek wszystkich pracujących mieszkańców Polski. Według Głównego Urzędu Statystycznego ponad 40 proc. osób aktywnych zawodowo stanowią kobiety – proporcjonalnie, osób płci żeńskiej na kluczowych stanowiskach w firmach powinno być znacznie więcej.

Kobiety są pomijane przez media

Ponadto, kobiety często są pomijane w wystąpieniach publicznych. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką powołuje się na raport firmy Press-Service Monitoring Mediów, z którego wynika, że aż 75 proc. ekspertów zapraszanych przez media stanowią mężczyźni.

Pandemia wdała się we znaki polskim przedsiębiorczyniom

Co trzecia właścicielka lub współwłaścicielka firmy w 2021 r. borykała się z problemami mającymi związek z prowadzeniem działalności gospodarczej – wynika z danych Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Co czwarta przedsiębiorczyni przyznała się do spadku przychodów, 8 proc. kobiet uwzględnionych w zestawieniu fundacji musiało zawiesić działalność gospodarczą. Ponadto co piąta kobieta mająca firmę stanęła przed koniecznością zmiany profilu swojej działalności.

Niestety, na trudności kobiet wpływa nie tylko sytuacja pandemiczna, ale także – sposób wychowania dzieci, który w przyszłości może rzutować na myślenie kobiety o własnym biznesie. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką powołuje się na wyniki raportu opublikowane w magazynie „Science”. W publikacji zasugerowano, że stereotypy na temat płci są w nas głęboko zakorzeniane od pierwszych lat życia. Już sześcioletnie dziewczynki zaczynają wierzyć w to, że są mniej inteligentne niż chłopcy. Tego typu myślenie rzutuje na decyzje dotyczące kariery, podejmowane w życiu dorosłym. Kobiety unikają niektórych branż, stanowisk i ścieżek kariery, ponieważ wpojono im, że nie dadzą sobie rady, jak tłumaczy organizacja.

Nie wierz w stereotypy – Wiedza Nie Ma Płci!

Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką podejmuje działania mające na celu walkę z niesprawiedliwymi stereotypami. Aktualnie realizuje kampanię Wiedza Nie Ma Płci, w ramach której odbywają się debaty na temat tego, jak stereotypy przekładają się na wychowywanie dzieci oraz co zrobić, żeby nie ulegać stereotypowemu myśleniu. Informacji na temat inicjatywy można szukać w mediach społecznościowych pod hashtagiem #WiedzaNieMaPlci oraz na stronie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.
Na przełomie stycznia i lutego odbywają się debaty poświęcone: wychowywaniu dziewczynek, automatyzacji w biznesie, pracy zdalnej i hybrydowej, sztucznej inteligencji oraz talentom i uprzedzeniom.

Debaty w lutym:

  • Praca zdalna vs. hybrydowa – 7 lutego

    Ekspertki: Agnieszka Pocztowska z Shell, Karolina Gębura- Nowak z Philip Morris i Agnieszka Mitoraj z Deloitte

  • AI. Jak stereotypy kształtują sztuczną inteligencję i co z tym zrobić? – 10 lutego

    Ekspertki: Agnieszka Piechocka z SAS, Magdalena Kasiewicz z Microsoft i Żaneta Łucka- Tomczyk z Orange – 10 lutego

  • Jak wykorzystać talenty i pozbyć się uprzedzeń - 14 lutego

    Ekspertki: Iwona Dudzińska z Citi Handlowy i Małgorzata Petru z Banku BNP Paribas

Pierwszą debatę, która odbywała się 17 stycznia (Nieświadome stereotypy w wychowaniu dziewczynek) oraz debatę z 20 stycznia (Automatyzacja w biznesie) można obejrzeć na stronie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Ukażą się tam także nagrania z kolejnych debat.

Więcej informacji na temat kampanii: sukcespisanyszminka.pl

Wybierz telefon na miarę swoich potrzeb!

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści (5) - oszustwo na kartę NFZ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Coraz mniej kobiet prowadzi własny biznes, pełni funkcję prezesa lub członka zarządu. Odpowiedzią jest kampania Wiedza Nie Ma Płci - Strona Kobiet

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto