Co nam zostało z tamtych lat... [felieton]

August
August
Udostępnij:
Artykułem tym chciałbym rozpocząć cykl, w którym przedstawię, jak zmienił się Kraków na przestrzeni prawie dwustu lat.

Będę porównywać widoki uwiecznione na starych fotografiach i pocztówkach, z dzisiejszymi fotografiami tych miejsc.
Zdjęcie 1: Widok na plac i dworzec kolejowy

Pocztówka z 1901 r. Plac kolejowy powstał obok dworca, gdzie w roku 1847 po raz pierwszy Kraków połączyła linia kolejowa z Mysłowicami. Sam plac powstał w 1870 r., dzięki poszerzeniu ulicy, która nie posiadała nazwy, a która była ulicą dojazdową od ul. Lubicz. Na początku plac ten nazwano placem Kolei Żelaznej, a jako plac Kolejowy istnieje od roku 1892. W związku z budową przejazdu pod torami kolejowymi na ul. Lubicz, w latach 1896-1898 wzniesiono ozdobny mur oporowy, zaprojektowany przez Teodora Talowskiego. Przy północnym boku placu stał budynek jednopiętrowy urzędu celnego z wieżyczką zegarową oraz dwupiętrowy budynek poczty. W południowo-zachodniej części placu od 1881 r. znajdował się przystanek tramwaju konnego, a dwadzieścia lat później pojawił się tam już tramwaj elektryczny.


Zdjęcie 2: Wiadukt kolejowy na ul. Lubicz
Pocztówka z ok. 1905 r. Po lewej trzypiętrowa kamienica nr 7, wzniesiona w końcu XIX w., oraz dom nr 15 rodziny Johnów, właścicieli browaru, zbudowany w latach 1889-1891 według planów Antoniego Siedeka.


Zdjęcie 3: Widok ul. Lubicz i wiaduktu kolejowego
Pocztówka z 1903 r. Ulica Lubicz w pierwszej połowie XVIII w. nosiła nazwę Wesoła, potem była ulicą bezimienną, aż z początkiem XIX w. przybrała nazwę ulicy Lubicz, choć oficjalnie  funkcjonuje ona od 1880 roku. Nazywano ją również Małą Wesołą lub Wesołą Wyższą. Na początku XIX w. była aleją wysadzaną topolami, przy której budowano dworki w pięknych ogrodach. Po wybudowaniu dworca kolejowego rozwinęła się jej intensywna zabudowa. W drugiej połowie XIX w. wzdłuż północnej strony ulicy wzniesiono neorenesansowe kamienice przeznaczone dla urzędników kolei, stację wodną i domy dla pracowników kolei, a po przeciwnej stronie budynki browaru Juliusza Johna. Na fotografii po lewej stronie widać linię tramwajową biegnącą przy dworcu. Po prawej stronie budynki nr 3 i 5, wybudowane w latach 1883-1884 dla Jana Lubicz-Łapińskiego, które sam zaprojektował. W 1989 r. Baruch Weindling zakupił budynek Lubicz 3, w podworcu którego wybudował oficyny. W budynku tym od roku 1916 do wybuchu II wojny światowej Jonasz Heller prowadził Hotel Poznański, a w przyległym budynku nr 5 Łapiński otworzył w 1884 r. Hotel Europejski z kasynem i atelier fotograficznym. Sam wiadukt i schody wybudowano w 1898 r., według projektu Teodora Talowskiego. Było to pierwsze w Krakowie dwupoziomowe rozwiązanie komunikacyjne. Sam dworzec zbudowano w latach 1844-1847 w stylu neogotyckim, na podstawie planów Piotra Rosenbauma, aby później przebudować go w latach 1892-1894.


Zdjęcie 4: Widok ul. Lubicz w kierunku Ogrodu Strzeleckiego
Pocztówka z 1905 r. W części centralnej wykop pod torami z ozdobnym murem i balustradą. Za wiaduktem po lewej stronie budynek mieszkalny nr 10 dla urzędników kolejowych, a po prawej zabudowania browaru Johna.


Zdjęcie 5: Dworzec kolejowy
Pocztówka z 1904 r. Dziś rozbudowany i unowocześniony dworzec kolejowy jest jednym z najładniejszych. Zachowano stare budynki oraz częściowo oryginalne perony. Plac dworcowy odnowiono całkowicie i pełni dziś funkcję rekreacyjną, stanowiąc miejsce spotkań dla krakowian.


Zdjęcie 6: Dworzec kolejowy
Pocztówka z 1910 r.


Zdjęcie 7: Widok dworca kolejowego od ul. Lubicz, z zejściem pod wiadukt
Fotografia z ok. 1910 r. Dziś kładka dla pieszych. wybudowana obok starego zejścia do ul. Lubicz. łączy plac Kolejowy z jej przeciwną, południową stroną.


Zdjęcie 8: Wiadukt kolejowy na ul. Lubicz
Pocztówka z ok. 1905 r. Obecnie ulica Lubicz jest całkowicie przebudowana i zmodernizowana, lecz dalej jej wąskim gardłem jest przejazd pod wiaduktem kolejowym.


Polecam inne moje fotogalerie związane z tematem:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska elektromobilność w liczbach

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie