Centrum Powiadamiania Ratunkowego integruje system ratownictwa i pozwala na właściwe funkcjonowanie numeru 112. Dzięki temu niezbędna pomoc powinna nadejść szybciej i będzie lepiej zorganizowana.Centrum działa w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie. Obsługuje Kraków oraz powiat krakowski, czyli w sumie około 1,1 mln ludzi. W tym momencie przyjmuje zgłoszenia z numeru 998 (straży pożarnej). W najbliższym czasie centrum będzie przyjmowało również zgłoszenia z numeru 112.
112 będzie obsługiwany tylko przez pracowników wojewody
Numer 112 już nie będzie, tak jak do tej pory było w Krakowie i okolicy, obsługiwany przez policję. Policjanci, jeżeli interwencja nie mieściła się w ich kompetencjach, musieli po prostu przekierowywać połączenie do innych służb, co znacznie opóźniało czas reakcji. Teraz zgłoszenia przez numer 112 będą przyjmowane przez pracowników wojewody w CPR, którzy zajmą się interwencją i sami skontaktują z odpowiednimi służbami. Oczywiście, gdyby była taka potrzeba, mają też możliwość przekierowania połączenia.
Z CPR-em u wojewody można się obecnie połączyć przez numer 998, a w najbliższym czasie - przez numer 112, a później również z numerem 999. Numer 997 pozostaje nadal w dyspozycji policji. To znacznie upraszcza procedury, ponieważ na numer 997 mieszkańcy dzwonią zwykle z interwencjami czysto "policyjnymi”, np. kradzieżami. Oczywiście, tego typu zgłoszenia są również przyjmowane i załatwiane pod numerem 112.
Lokalizacja dzwoniącego
Krakowską nowością na skalę kraju jest też możliwość automatycznej lokalizacji telefonów komórkowych, z których dzwonią osoby ze zgłoszeniami. Do tej pory, gdy była taka potrzeba, służby musiały zwracać się do poszczególnych operatorów z prośbą o zlokalizowanie dzwoniącego.
Zaplecze krakowskiego**Centrum Powiadamiania Ratunkowego**
CPR w urzędzie wojewódzkim to 12 stanowisk (z możliwością rozbudowania do 18 i więcej), obsługiwanych przez dyżurnych strażaków oraz doświadczonych operatorów, którzy przeszli cykl szkoleń w policji, straży pożarnej i pogotowiu. Znają język angielski, a wielu dodatkowo inne języki obce.
Uruchomienie krakowskiego centrum kosztowało około 60 tys. złotych - w tej kwocie mieści się wyposażenie teleinformatyczne (serwery, komputery, centrala telefoniczna), a także instalacja aplikacji oraz jej serwisowanie w początkowym okresie.
Zobacz też:
- Wywiad z wojewodą małopolskim, Jerzym Millerem o pilotażowym programie systemu 112
- Statystyki po uruchomieniu numeru 112
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?