Od roku 2000 samorządy wojewódzkie zobowiązane są do organizowania lokalnych przewozów kolejowych. W roku 2000 miały na to otrzymywać z budżetu 300 mln zł w 2001 - 500 i w kolejnych latach 900 mln zł. do podziału. Małopolska dostaje swoją część, ale realizacja jest skromniejsza niż zapowiedzi...
- Niestety, znacznie skromniejsza - mówi Antoni Rumian, dyrektor Departamentu Gospodarki, Rolnictwa i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego. - Tego roku, jak w poprzednim, województwa otrzymały do podziału 300 mln z czego Małopolska jedną czternastą, proporcjonalnie do rozwoju sieci i liczby ludności. Wszystkie pieniądze kierujemy i tak do PKP więc cała rzecz ograniczała się do zmiany sposobu przepływu pieniędzy.
Obecnie jednak, od czerwca, uzyskał koncesję na przewozy w ośmiu województwach francuski przewoźnik, Conex. Koncesja ta obejmuje też Małopolskę a więc PKP będzie miało konkurenta. Nie przeceniam roli Francuzów i nie sądzę, by od razu na wszystkich liniach pojawiły się pojazdy zagranicznego przewoźnika, ale miałem już okazję rozmawiać z przedstawicielemi tych naszych potencjalnych partnerów. Dotąd negocjując przewozy z PKP zwracaliśmy się do Prezesa Urządu Zamówień Publicznych o zgodę na zakup usług ,z wolnej ręki" teraz pojawia się ktoś, kto zmusi kolej do pewnego wysiłku.
Na drogach aglomeracji krakowskiej robi się coraz ciaśniej i z nadzeją myślę o przewoźniku, który spowoduje, że wielu podróżnych wróci do pojazdów poruszających się po torach...
![emisja bez ograniczeń wiekowych](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.221.5/images/video_restrictions/0.webp)
Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?