Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bytom polską stolicą tańca. Zatańczyły nawet koparki! Polska Platforma Tańca 2017

Magdalena Mikrut-Majeranek
Bytom przez dekady uważany był za silny ośrodek kulturalny. To tu działa Opera Śląska, Wydział Teatru Tańca PWST, Teatr Rozbark, a niegdyś Śląski Teatr Tańca. Jest i szkoła muzyczna, szkoła baletowa czy Bytomskie Centrum Kultury... a w tym roku w mieście zorganizowano Polską Platformę Tańca, dzięki czemu na cztery dni Bytom zamienił się w polską stolicę tańca.

Polska Platforma Tańca to jedno z najważniejszych w roku wydarzeń tanecznych w Polsce i "wizytówka" polskiego tańca, ponieważ w ramach przeglądu prezentowane są rozmaite spektakle, oddające cechy charakterystyczne polskiej techniki tanecznej. Wydarzenie to ma na celu wyłonienie i promocję najciekawszych oryginalnych produkcji tanecznych powstałych w kraju lub zrealizowanych przez polskich choreografów.

- Programując Polską Platformę Tańca nasza komisja miała na uwadze pokazania różnorodność polskiego tańca i wczorajszy dzień był tego przekładem - mówi Anna Królica, krytyczka, kuratorka, historyczka i teoretyczka tańca, autorką pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce "Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu", a także członek komisji artystycznej PPT. - Mamy tu zarówno taniec prezentowany przez duże zespoły, które wykorzystują nie tylko różnorodne techniki tańca, jak i rozmaite obiekty i myślą o ciele tancerza w urozmaicony sposób. Przykładowo, w "Balecie koparycznym" koparki stają się częścią kostiumu i właściwie są przedłużeniem tancerza - dodaje.

Podczas PTT prezentowane są oryginalne polskie produkcje choreograficzne. W tym roku wyboru spektakli, które zostaną wystawione w ramach PPT dokonała pięcioosobowa komisja artystyczna w składzie: Leszek Bzdyl (przewodniczący), Stefan Drajewski, Anka Herbut, Edyta Kozak oraz Anna Królica. Do udziału w PPT 2017 zgłoszono aż 80 spektakli! Jednakże podczas posiedzenia, które odbyło się 7 stycznia 2017 r. w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu Rozbark, komisja wybrała jedynie 12 z nich. Zwycięskie projekty zostaną zaprezentowane widowni podczas Polskiej Platformy Tańca w Bytomiu.

- Obejrzeliśmy 80 spektakli w różnych częściach Polski. Środowisko tancerzy w Polsce jest bardzo zrożnicowane. Część z nich wykształciła się w Wiedniu, Berlinie, Linz, Londynie, czy Brukseli i Amsterdamie, skąd czerpali aktualne tendencje, które następnie zderzyli z tym, co dzieje się w Polsce. Jest też grupa tancerzy, która przeszła edukację w Polsce i nawiązuje do polskiej tradycji. Są osoby związane z baletem, bądź tylko ze współczesnym tańcem. Dzięki temu powstają tak oryginalne spektakle - wyjaśnia Anna Królica.

W ciągu czterech dni uczestnicy PPT będą mieli okazję zobaczyć trzynaście wyjątkowych spektakli, prezentacje Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie,wziąć udział w dyskusjach panelowych oraz spotkaniach z artystami. Organizatorem Polskiej Platformy Tańca jest Instytut Muzyki i Tańca, współorganizatorem Bytomski Teatr Tańca i Ruchu "Rozbark", a partnerami Bytomskie Centrum Kultury, PWST w Krakowie – Wydział Teatru Tańca w Bytomiu oraz Opera Śląska.

Czemu padło na Bytom? Mając na uwadze ostatnie wydarzenia, zawieszenie, bądź likwidację wielkich imprez kulturalnych w mieście, to świetny moment na organizację tak prestiżowego wydarzenia artystycznego. - Bytom ma olbrzymi potencjał i świetne tradycje taneczne. Wybierając Bytom mieliśmy na uwadze nie tylko tradycje i historię, ale warunki infrastrukturalne, czyli obecność kilku scen, na których można wystawiać spektakle. Teatr "Rozbark" zgłosił się także jako partner do organizacji festiwalu - podkreśla Anna Królica. - Kiedyś co roku do Bytomia przyjeżdżali światowej sławy tancerze, choreografowie, krytycy - dodaje.

Bytomski Teatr Tańca i Ruchu "Rozbark" to młoda instytucja kultury, powołana została w 2014 roku. Jego siedziba mieści się w zrewitalizowanej cechowni dawnej Kopalni Węgla Kamiennego "Rozbark". Warto dodać, że starania o organizację Polskie Platformy Tańca teatr czynił już w 2015 roku, czyli zaledwie rok po powstaniu! I udało się. Największa impreza taneczna zawitała w gościnnych progach bytomskiej instytucji. Koordynacja tak dużego wydarzenia artystycznego to nie lada zadanie, ale realizacja przebiega wzorcowo.

Spektakle odbywają się nie tylko na scenie Teatru "Rozbark", ale i w Operze Śląskiej, Bytomskim Centrum Kultury, na Wydziale Teatru Tańca PWST, czy.... w hali Interplast Plastic Products. Uczestnicy oglądają wyjątkowe projekty choreograficzne a dzięki decentralizacji przestrzeni scenicznej, także i perełki architektoniczne Bytomia. Choć obiekty te są położone w pewnym oddaleniu od siebie, a przerwy między spektaklami są niewielkie, nie stanowi to problemu, ponieważ załoga Teatru "Rozbark" zapewniła autobusy, które wożą uczestników PPT.

- Wybrałyśmy udział w Polskiej Platformie Tańca w Bytomiu, ponieważ to największe taneczne wydarzenie w kraju, które skupia rodzimych twórców i organizacje. W tym roku mamy do zaproponowania swój festiwal, podczas którego promujemy technikę Kontakt Improwizacji. Jest to jedyny taki festiwal w Polsce - komentuje Ksenia Opria z Fundacji Artystycznej Perform. - Podczas dzisiejszego spotkania chcemy zaprezentować technikę Kontakt - improwizacji nie tylko w formie festiwalu, ale i projektów, które realizujemy tą techniką, ponieważ wiemy, że w Polsce nikt inny się tym nie zajmuje - dodaje Paulina Święcańska, prezes Fundacji Artystycznej Perform. Organizacja skoncentrowana jest na promocji sztuki performatywnej.

- Jesteśmy reprezentantkami Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej. Zajmujemy się choreologią oraz notacją tańca stworzoną przez Rudolfa Labana, pozwalającą zapisywać ruch, w tym taniec. Badamy taniec, dlatego nie mogło nas tutaj zabraknąć - mówi Zuzanna Kupidura z Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej. Warto dodać, że od sezonu 2015/2016 jednym z nurtów działalności instytucji jest Laboratorium Ciała, będące programem Fundacji "Myśl w Ciele", mające na celu obserwację i analizę ludzkiego ruchu.

- Platforma jest świetnie zorganizowana, czego przykładem jest wczorajszy dzień. Byliśmy przewożenie ze spektaklu na spektakl autobusami. To niesamowite udogodnienie dla wszystkich uczestników - mówi Anna Opłocka, dyplomowana instruktorka tańca i pilates, performerka i współtwórczyni licznych performance’ów w Polsce i za granicą, także członkini Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej.

Dziś odbyło się jedno z wydarzeń towarzyszących PTT, czyli "Open Platform – networking". W ramach tych mini-targów wystawcy mieli możliwość zaprezentowania swojej działalności, wymiany doświadczeń i nawiązania współpracy.

Co jeszcze zobaczymy w ramach Polskiej Platformy Tańca? - Na uwagę zasługują spektakle Aurory Lubos, "Witajcie". To performans skupiony wokół bardzo aktualnego tematu związanego z uchodźcami. Przejmujący spektakl pokazuje, w jaki sposób traktuje się uchodźców w obozach. Spektakl stanowi prośbę o ponowne przemyślenie tematu - wyjaśnia Anna Królica. Kolejnym spektaklem będzie "This Is a Musical" w wykonaniu Karola Tymińskiego. - To bardzo radykalny performans, w którym tancerz szuka innego rozumienia ciała. Wieczorem będzie można zobaczyć zespół Via Negativa, który łączy prace polskich i słoweńskich tancerzy. Natomiast spektakl Marty Ziółek "Zrób siebie"to analiza społeczna podana w bardzo lekkiej formie, dotycząca promowania siebie, lansowania siebie. Spektakl jest bardzo dynamiczny, świetnie wykonany pod względem technicznym. Z kolei w poniedziałek będzie można zobaczyć genialny performans Renaty Piotrowskiej-Auffret "Śmierć. Ćwiczenia i wariacje". Później zobaczymy małą, 30-minutową formę, zaprezentowaną przez Pawła Sokowicza "Total", która pokazuje różne podejścia do tańca pod względem techniki, ekonomii i rynku, a następnie spektakl Katarzyny Chmielewskiej "Why Don't You Like Sadness". To także subtelna solówka. Kolejny będzie "Bataille i świt nowych dni". To spektakl zespołowy, trochę nawiązujący do tradycji Piny Bausch. Bardzo dynamiczny i atrakcyjny pod względem fizycznym. W finale zobaczymy solo Marii Zimpel, "noish~" - zdradza Anna Królica.

Przed uczestnikami jeszcze poniedziałkowa prezentacja Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie (ul. Piłsudskiego 24a, Bytom, godz. 10-12). Natomiast wtorek, 4 kwietnia, upłynie pod znakiem dyskusji. Artyści i uczestnicy Polskiej Platformy Tańca będą dyskutować na tematy poświęcone sytuacji tańca w Polsce. Dyskusje odbędą się w kilku blokach: o 10.00-12.00, 12.00-14.00 oraz 15.00- 17.00. Uczestnicy PPT będą rozmawiać na następujące tematy: „I co z tym tańcem… dla dzieci?”, „Wytwarzanie przestrzeni. Po co w tańcu kuratorzy?”, „Rola centrów tańca w Polsce w kontekście wsparcia twórczości artystów i krytyków tańca współczesnego”, „Narodowe Centra Tańca. Potrzeba, projekt, perspektywy”.

Dodajmy, że otwarcie PPT miało miejsce w sobotę, 1 kwietnia, w Operze Śląskiej. - Świadomie użyłem sformułowania o ponownym statusie stolicy polskiego tańca w Bytomiu. Jestem bowiem przekonany, że wszyscy obecni otarli się w jakiś sposób o Międzynarodową Konferencję Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej organizowany niegdyś przez Śląski Teatr Tańca. Dziś Śląskiego Teatru Tańca już nie ma, ale taniec nie wyemigrował z Bytomia. Kosztem niemal 20 milionów złotych nadaliśmy nowe życie obiektom poprzemysłowym po dawnej kopalni Rozbark., które stały się siedzibą Bytomskiego Teatru Tańca i Ruch Rozbark, zdobywającego systematycznie doświadczenie, uznanie i markę. Miasto z dumą gości studentów Wydziału Aktorstwa Tanecznego PWST. Cieszymy się, że spotykacie się Państwo u nas - powiedział Damian Bartyla, prezydent Bytomia inaugurując PTT.

Pomimo tego, że Śląskiego Teatru Tańca już nie ma, Teatr "Rozbark" udowodnił, że jest w stanie zrealizować spotkanie najlepszych tancerzy i choreografów na wysokim poziomie. Może czas powrócić do idei Jacka Łumińskiego i przywrócić Międzynarodową Konferencją Tańca Współczesnego do kalendarza imprez kulturalnych.

Program przeglądu na kolejne dni:
niedziela, 2 kwietnia
10.00 – 12.00, BeCeK, Open Platform – networking
12.30 – 13.30, Teatr ROZBARK – sala konferencyjna, Rozmowy z artystami
17.00 – 17.40, PWST – Wydział Teatru Tańca, sala 307, Aurora Lubos, "Witajcie/Welcome"
18.30 – 19.20, BeCeK, Karol Tymiński, "This Is a Musical"
20.00 – 21.00, Teatr ROZBARK, Via Negativa / Ja Ja Ja Ne Ne Ne, "Dziewiąta"
22.00 – 23.00, Teatr ROZBARK, Marta Ziółek / Komuna//Warszawa, "Zrób siebie"
23.00 Klub festiwalowy

poniedziałek, 3 kwietnia
10.00 – 12.00, PWST – Wydział Teatru Tańca, Prezentacja Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu PWST im. Ludwika Solskiego
12.30 – 13.30, Teatr ROZBARK, Rozmowy z artystami
16.00 – 16.40, Teatr ROZBARK, Renata Piotrowska-Auffret, "Śmierć. Ćwiczenia i wariacje"
17.30 – 18.00, BeCeK, Paweł Sakowicz, "TOTAL"
18.15 – 19.00, BeCeK, Katarzyna Chmielewska / Teatr Dada von Bzdülöw, "Why Don't You Like Sadness"
19.30 – 20.30, Opera Śląska, Sławek Krawczyński, Anna Godowska, "Bataille i świt nowych dni"
21.00 – 21.40, Teatr ROZBARK, Maria Zimpel, "noish~"
21.40 – 22.30, Teatr ROZBARK, Rozmowy z artystami 22.30, Teatr ROZBARK, Impreza zamknięcia – sety DJ-skie

wtorek, 4 kwietnia
10.00 – 11.30, Teatr ROZBARK, Dyskusja panelowa 1: Temat: I co z tym tańcem… dla dzieci?, Moderatorka: Alicja Morawska-Rubczak
11.30 – 13.00, Dyskusja panelowa 2: Temat: Wytwarzanie przestrzeni. Po co w tańcu kuratorzy?, Moderatorka: Magdalena Ptasznik
13.00 – 14.30 Dyskusja panelowa 3: Temat: Rola centrów tańca w Polsce w kontekście wsparcia twórczości artystów i krytyków tańca współczesnego, Moderatorki: Paulina Święcańska, Agata Życzkowska
15.30 – 17.00, Dyskusja panelowa 4:Temat: Narodowe Centra Tańca. Potrzeba, projekt, perspektywy, Moderatorka: Jadwiga Majewska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytom.naszemiasto.pl Nasze Miasto