W 2014 z Krakowa do Warszawy nowoczesnym New Pendolino! [zdjęcia]
Pociągi mają poruszać się z prędkością ok. 250 km/h. Koszt projektu wstępnie szacuje się na 18 mld zł. W pierwszej kolejności szybka kolej ma połączyć w Polsce Łódź z Warszawą, a następnie budowa ma się rozszerzać w kierunku Wrocławia i Poznania. Środki na budowę szybkiej kolei mają pochodzić z Unii Europejskiej.
W ciągu najbliższych miesięcy rząd ma podjąć decyzje, czy w Polsce powstanie kolej dużych prędkości. System szybkich połączeń kolejowych objąłby nie tylko największe aglomeracje w Polsce, ale i większość miast wojewódzkich.
Budowa linii dużych prędkości
Aby projekt miał szansę realizacji konieczna jest współpraca z różnymi szczeblami samorządu. - Budowa linii dużych prędkości jest przedsięwzięciem, które wymaga stałej współpracy organów administracji rządowej, spółek kolejowych i samorządów - powiedział Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa.
Oprócz korzyści, do których należy m.in. nowy i szybki środek transportu stosowanych w największych krajach europejskich, a także modernizacja istniejących linii konwencjonalnych, z budową linii szybkich kolei związane są również potencjalne problemy. Dla dużych miast to choćby kwestia rozbudowy dworców kolejowych, które często znajdują się w centrach miast. Z kolei dla samorządów wojewódzkich to problem akceptacji społecznej na zaproponowany przebieg linii kolejowej.
Zobacz też:
W Krakowie powstaje nowy Dworzec Główny [wizualizacja]
Z Krakowa do Warszawy pociągiem znów ponad 3 godziny
Zobacz na MM:Wywiady | Serwis motoryzacyjny | Photo Day - plenery fotograficzne | Blogi | Zdrowie i uroda | Konkursy MM | MoDO | Inwestycje | Recenzje | Rowery |
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?