Umowa na budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach podpisana została w połowie marca. Jak dotąd w ramach inwestycji wyburzono już stary most nad Rawą, a także rozpoczęto przebudowę gazociągu i pierwsze roboty ziemne.
Zmiany w komunikacji miejskiej
W czwartek 7 lipca rozpocznie się kolejny etap budowy związany z pracami torowymi realizowanymi przy skrzyżowaniu ul. Gliwickiej z ul. Grundmanna i Goeppert-Mayer. Wstrzymany zostanie ruch tramwajów między pl. Wolności w Katowicach a zajezdnią w Chorzowie Batorym, a komunikacja tramwajowa będzie kursowała według specjalnych rozkładów jazdy:
- tramwaje linii nr 7 będą kursować w relacji: Bytom pl. Sikorskiego – Chorzów Batory Zajezdnia;
- tramwaje linii nr 20 będą kursować w relacji: Chorzów Rynek – Chorzów Batory Zajezdnia (linia na skróconej trasie przywrócona zostanie od poniedziałku 11 lipca);
- tramwaje linii nr 40 będą kursować w relacji: Chorzów Stadion Śląski – Chorzów Rynek – Chorzów Batory Zajezdnia;
Przy przystanku Załęże Wiśniowa oraz przed przejazdem drogowo-torowym na ul. Brackiej zabudowane zostaną rozjazdy technologiczne. Ma to umożliwić rozpoczęcie modernizacji torowiska przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu tramwajów po jednym torze. W rejonie Punktu 44 wykonawca zabuduje drugi rozjazd technologiczny, który od poniedziałku 11 lipca pozwoli na wznowienie ruchu linii nr 20 na skróconej trasie.
– Ten rozjazd pozwoli na prowadzenie ruchu tramwajów linii nr 20 w relacji: Chorzów Rynek – Załęże Pośpiecha. Linia będzie obsługiwana wagonami dwukierunkowymi – po obsłużeniu przystanku Załęże Pośpiecha wagony będą zmieniać tor i kierować się w drogę powrotną do Chorzowa, a pasażerowie będą się przesiadać do autobusu zastępczego. Na odcinku Wiśniowa – Bracka tramwaje będą jeździć po jednym torze a wykonawca będzie mógł przystąpić do realizacji prac, zgodnie z umową podpisaną w połowie czerwca – wyjaśnia Andrzej Zowada.
Pasażerowie będą mogli skorzystać z zastępczej komunikacji autobusowej.
Zmiany w ruchu drogowym od 7 do 10 lipca
Prace związane z zabudową rozjazdów technologicznych przy Punkcie 44 oraz w rejonie skrzyżowania ul. Gliwickiej z ul. Grundmanna i Goeppert-Mayer spowodują także zmiany w organizacji ruchu drogowego.
Jezdnia ul. Gliwickiej zostanie zawężona do jednego pasa, a ruch będzie odbywać się wahadłowo, zgodnie ze wskazaniami uprawnionych pracowników budowy. Dojazd do Załęża od strony Placu Wolności kierowany będzie na ulice Sokolską i Chorzowską, zaś w drugą stronę, czyli z Załęża do centrum będzie można dojechać ulicami Bracką i Chorzowską oraz Żelazną i Chorzowską.
Zmiany w ruchu drogowym 11 lipca do 27 listopada
Kolejne zmiany związane są z przebudową skrzyżowania ul. Gliwickiej z ulicami Grundmanna i Goeppert-Mayer, która umożliwi połączenie dwóch linii tramwajowych.
W pierwszym etapie robót skrzyżowanie ulic Grundmanna i Goeppert-Mayer zostanie zawężone do jednego pasa ruchu w każdym kierunku, a kierowcy wyjeżdżający z ul. Goeppert-Mayer nie skręcą na ul. Gliwicką. Tymczasowy objazd będzie prowadził ul. Opolską i Dąbrówki. Budowa nie wpłynie na ciągłość ruchu pieszych, którzy otrzymają w tym miejscu dodatkowe przejścia.
Dużo utrudnień, a jakie będą korzyści?
Odcinek dwutorowej linii wzdłuż zachodniej strony ul. Grundmanna będzie miał nieco ponad 600 metrów długości i dwie platformy przystankowe w pobliżu skrzyżowań z ulicą Chorzowską i ulicą Gliwicką. W ramach inwestycji wybudowany zostanie most na Rawą oraz wiadukt z dwutorową linią tramwajową nad DTŚ. Będzie to nowe przęsło wiaduktu, po zachodniej stronie istniejących konstrukcji.
Nowa łącznica tramwajowa pozwoli na bezpośrednie skomunikowanie wschodnich dzielnic Katowic z Parkiem Śląskim, Stadionem Śląskim czy osiedlem Tysiąclecia.
- Dodatkowym efektem realizacji tej inwestycji będzie poprawa elastyczności ruchu tramwajowego, pozwalając np. na ominięcie odcinka zablokowanego w skutek kolizji, awarii czy innych niecodziennych wydarzeń. Jeśli w strefie Rondo – Rynek będą się odbywać jakieś wydarzenia niepozwalające na prowadzenie ruchu tramwajowego, tramwaje będą mogły ominąć ten fragment sieci korzystając z nowego łącznika - tłumaczy Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.
Na razie nie wiadomo, czy wybudowanie nowej łącznicy poskutkuje pojawieniem się nowych linii tramwajowych. Jak informuje Andrzej Zowada, o powołaniu nowych połączeń komunikacyjnych zadecyduje Zarząd Transportu Metropolitalnego w oparciu o potrzeby transportowe Katowic.
- Wytyczenie i budowa zupełnie nowego odcinka sieci tramwajowej w Katowicach będzie faktycznie realizowana po raz pierwszy od 75 lat. Chcemy, by komunikacja tramwajowa w naszym mieście była jak najefektywniejsza, a budowa tej trasy ma w tym względzie ogromne znaczenie – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Inwestycja o wartości prawie 40 milionów złotych realizowana przez Tramwaje Śląskie, ma być oddana do użytku w połowie przyszłego roku.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?