Ponad 3 tys. ton stali i 13 tys. ton betonu zostało już zużytych przy budowie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. Gotowych jest 21 z 30 filarów, które podtrzymywać będą dwie gigantyczne estakady, po których pojadą pociągi.
Za nieco ponad miesiąc - 22 lipca - prace zostaną wstrzymane ze względu na Światowe Dni Młodzieży. - Wtedy na skrzyżowaniu ulic Wielickiej, Limanowskiego, Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich przywrócona zostanie taka organizacja ruchu, jaka obowiązywała przed rozpoczęciem budowy - informuje Dorota Szalacha z biura prasowego spółki PKP PLK.
To newralgiczne skrzyżowanie będzie jednak w pełni przejezdne tylko do 8 sierpnia. Potem rozpoczną się jeszcze większe utrudnienia dla kierowców, którzy już teraz tkwią na południu Krakowa w gigantycznych korkach. Co prawda zostanie otwarta dla ruchu estakada Obrońców Lwowa, ale za to zdecydowanie ograniczony będzie przejazd przez samo skrzyżowanie - może aż przez kilka miesięcy. Przejedziemy tylko z al. Powstańców Wielkopolskich w ul. Wielicką (i w kierunku przeciwnym) oraz skręcimy z ul. Limanowskiego w al. Powstańców Śląskich.
- Na czas wizyty papieża Franciszka plac budowy zostanie w możliwym zakresie ograniczony, zabezpieczony i ogrodzony - wyjaśniają kolejarze z PKP PLK.
Jednocześnie zapewniają, że obecnie budowa łącznicy postępuje zgodnie z harmonogramem. Wszystkie prace mają się zakończyć drugiej połowie 2017 roku. Wtedy - dzięki dwóm wielkim estakadom (każda ma mieć ok. 600 metrów) - pociągi dojadą szybciej o 12-15 minut m.in. z Zakopanego do Dworca Głównego PKP w Krakowie, nie będą już bowiem musiały wjeżdżać na stację w Płaszowie i tam zmieniać kierunku jazdy, tylko po estakadach pojadą wprost do centrum miasta.
Prócz budowy samych estakad przebudowywane są również tory i perony na Zabłociu i Krzemionkach. - W przyszłym tygodniu będzie uruchomiony nowy peron na Krzemionkach i wznowione zostanie kursowanie pociągów w kierunku Zakopanego i Skawiny. A na Światowe Dni Młodzieży wznowiony będzie także ruch po obu torach między Krakowem Głównym a Płaszowem - informuje Dorota Szalacha.
Na Krzemionkach została już wybudowana także pierwsza część przejścia podziemnego przy ul. Za Torem, które docelowo połączy ul. Lanckorońską z al. Powstańców Śląskich i pozwoli na sprawne przemieszczanie się pasażerów pomiędzy peronami. - Tunel przy przystanku Kraków Krzemionki będzie miał ponad 25 metrów długości i zostanie wyposażony w oświetlenie oraz monitoring - zapowiadają kolejarze z PKP PLK.
ZOBACZ TAKŻE: Budowa łącznicy na Zabłociu
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?