Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bez szans na trzeci pas na A4. Rząd i Stalexport bez porozumienia

Pog
Autostrada A4
Autostrada A4 Michal Czelusniak / Polska Press
Maleją szanse na powstanie trzeciego pasa na autostradzie A4 na odcinku Kraków-Katowice. Tym fragmentem zarządza firma Stalexport. Ta zgodziłaby się wybudować trzeci pas, gdyby rząd przystał na przedłużenie firmy koncesji, która wygasa w 2027 roku. Na to się jednak nie zanosi. Na pewno trzeci pas nie powstanie na całym odcinku. Był też pomysł na dobudowę na krótszym fragmencie, ale i on nie ma szans na realizację. Rząd i Stalexport nie mogą dojść do porozumienia.

FLESZ - Koronawirus. Część sklepów zamknięta

Wiadomo, że nie ma porozumienia wobec przebudowy całego 60-kilometrowego odcinka A4 i dobudowy trzeciego pasa. Jednak strony nie dogadały się co do budowy trzeciego pasa tylko na jednym odcinku i tylko w jednym kierunku. Chodzi o około 10-kilometrowy dodatkowy pas z Mysłowic - Brzęczkowic do Katowic, do węzła Murckowska. Choć w planach było spotkanie w tej sprawie, zamiary pokrzyżowała pandemia koronawirusa.

- Zaproponowaliśmy racjonalizację nakładów inwestycyjnych i wybudowanie trzeciego pasa za własne pieniądze, z naszych oszczędności, po jednej stronie autostrady na odcinku Brzęczkowice - Katowice - mówi Emil Wąsacz, prezes Stalexportu. - Minister uznał jednak, że to bez sensu, bo trzeci pas powinien powstać w obie strony. I dodaje: - Czekamy na wyznaczenie terminu spotkania z ministrem. Ale możliwe, że z racji epidemii koronawirusa do niego nie dojdzie.

Miejsce na trzeci pas na A4 jest

Z technicznego punktu widzenia, autostrada między Katowicami a Krakowem jest przygotowana na taką inwestycję - między pasami jest obecnie bardzo szeroki pas zieleni, który został tu zostawiony podczas budowy trasy. Właśnie z zamysłem, że będzie to miejsce pod przyszły trzeci pas. Stalexport, który zarządza A4 Katowice - Kraków od kilka lat jest gotowy wybudować trzeci pas na całej długości trasy, ale stawia jeden warunek: przedłużenie koncesji. Bo z zapisów koncesji nie wynika, by był zobligowany do wybudowania tego pasa samodzielnie.

Strona rządowa nie chce się na to zgodzić. Nie wiadomo, jakie są choćby szacunkowe koszty takiej inwestycji, bo nikt nie zaczął nawet przygotowań do projektowania. W grudniu 2019 też trwały rozmowy i wymiana pism w tej sprawie na linii Stalexport - rząd. W lutym nie było wiadomo nic nowego. A w marcu 2020?

- Mamy pismo ze strony ministra. Nie wykazuje zainteresowania naszą propozycją - mówi Wąsacz. Minister chce, żeby Stalexport sam wybudował trzeci pas na całym odcinku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Bez szans na trzeci pas na A4. Rząd i Stalexport bez porozumienia - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto