Południowy odcinek obwodnicy Krakowa, centrum Plaza, kampus UJ z biblioteką PAT i obiektami Motoroli, to trzy największe budowy w Krakowie i w Małopolsce na których wbudowano najwięcej (32-40 tys. m. sześć.) ,betonu towarowego". Jak szacuje dr inż. Zdzisław Kohutek w ostatnim, specjalnym numerze kwartalnika ,Polski Cement", w roku ubiegłym nastąpił jednak 18 procentowy spadek produkcji betonu towarowego co jest wskaźnikiem zapaści inwestycji w Polsce.
Jeszcze kilkanaście lat temu byliśmy potentatem w produkcji betonów, za sprawą fabryk domów już wówczas uważanych za technologię przebrzmiałą. Obecnie, po zapaści lat dziewięćdziesiątych, baranża cementowa odradza się przez produkcję betonu towarowego - dostarczanego na budowy, w postaci mieszanki o dobieranym na życzenie składzie i wysokiej jakości.
W Polsce w ten sposób zagospodarowanych jest 25 -28 proc. cementu, w przodujących krajach (Niemcy, Holandia, Włochy) 55-65 proc. Potencjał małopolskich przedsiębiorstw jest niemały. W samym Krakowie istnieje 23 producentów z 40 węzłami produkcyjnymi, dysponujących flotyllą 139 betonowozów i zakładami w Starym i Nowym Sączu, Tarnowie, Brzesku, Bochni a także w Nowym Targu, Zakopanem, Rabce, Myślenicach i innych miejscowościach. Sterowanie komputerowe, sprawny transport i dystrybucja to nieodłączne cechy tej odrodzonej gałęzi przemysłu, a pojawienie się specjalnego wydania ,Polskiego cementu" poświęconego tej właśnie dziedzinie sugeruje, że producenci są gotowi do skokowego zwiększenia produkcji. Oczywiście jeśli plany rozbudowy infrastruktury nie okażą się mrzonką a nadzieje na ożywienie w budownictwie nie spalą na panewce.
Możliwości są wielkie, bo sam Kraków czeka budowa ,Nowego Miasta" w obrębie dworca kolejowego, rozbudowa lotniska w Balicach, budowa hotelu Holiday Inn, audytorium UJ przy ul. Krupniczej, czeka na rozpoczęcie planowana już w roku ubiegłym budowa centrum ,Copernicus" w parku technologicznym PK w Czyżynach.
Władze Krakowa poszukują inwestorów do budowy wielopoziomowych garaży podziemnych m.in. przy placu Biskupim, Matejki i przy pl. Kossaka, planują budowę wielu obiektów sportowych a nawet (na rok 2003?) centrum kongresowego przy Rondzie Grunwaldzkim. Warto też pamiętać o kluczowych inwestycjach drogowych Małopolski - autostradzie A4 w jej tarnowskiej części i Zakopiance na odcinku Myślenice-Lubień co do których decyzje na szczeblu wojewódzkim już zapadły.
Wygląda więc na to, że jeśli zobaczymy ożywienie w firmach sprzedających ,beton towarowy" będzie to dowód, że kryzys gospodarczy mamy za sobą. Na razie jednak ten wskaźnik tkwi w miejscu. Jak zabetonowanyÉ
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?