Zobacz inne materiały Laku, opiekuna tematycznego kategorii Rowery oraz Komunikacja
24 marca w Urzędzie Miasta zorganizowano spotkanie ws. okrągłego stołu transportowego. Stronę społeczną (a zarazem inicjatorów pomysłu okrągłego stołu) reprezentowali Mariusz Chudzik, Paweł Hałat i Adam Łaczek. Ze strony miasta w spotkaniu wzięli udział prezydent Jacek Majchrowski, doradca prezydenta Wiesław Starowicz oraz zastępca dyrektora ZIKiT-u ds. transportu zbiorowego, Henryk Kamski.
Prezydent Majchrowski zgodził się na stworzenie okrągłego stołu komunikacyjnego, zaś koordynatorem całego projektu został Wiesław Starowicz, którego ze strony UMK wesprze pełnomocnik prezydenta ds. marki Kraków, Monika Piątkowska.
W trakcie spotkania strona społeczna wręczyła prezydentowi miasta list otwarty, którego fragmenty **publikuję poniżej**:
"(...) Celem okrągłego stołu powinno być ustalenie ogólnych zasad i priorytetów reformy komunikacji publicznej w Krakowie. Problemy, które należy poruszyć podczas "okrągłego stołu transportowego" pozwoliliśmy sobie przedstawić poniżej.
1. Informacja i partycypacja społeczna: Każda reforma, by była skuteczna, musi zostać zaakceptowana przez mieszkańców, a podstawą akceptacji jest rzetelna i pełna informacja na temat korzyści ale też kosztów zmian. Doniesienia prasowe eksponują przede wszystkim kwestie oszczędności finansowych oraz “zwiększenie liczby przesiadek”. Trudno w takiej sytuacji spodziewać się przychylnego przyjęcia reformy przez mieszkańców miasta i pasażerów. Konieczne są zatem natychmiastowe działania informacyjne i promocyjne dotyczące całokształtu planowanych działań, uzupełnione o przykłady modelowe z miast zachodnioeuropejskich.
2. System biletowy: Uważamy iż błędem jest przeprowadzenie remarszrutyzacji w oderwaniu od reformy systemu biletowego, ale też odwrotnie - przeprowadzenie zmiany systemu biletowego w oderwaniu od remarszrutyzacji. W szczególności dotyczy to biletów okresowych, które w obecnym kształcie nie premiują przesiadek. Takie rozwiązanie zakończy się ostrymi protestami tych mieszkańców, którzy będą musieli ponosić wyższe koszty biletów niż na dotychczasowej, bezprzesiadkowej trasie. Reforma pomijająca dowolny aspekt przesiadek skończy się protestami i w efekcie zablokowaniem zmian.
3. Wysoka jakość punktów przesiadkowych: Istotną kwestią jest stworzenie wygodnych, zapewniających wysoki standard oczekiwania, punktów przesiadkowych.
4. Reorganizacja ruchu w śródmieściu: W publicznej debacie (także w prasie) całkowicie pominięto rozwiązania pozwalające na skrócenie czasu przejazdu komunikacji miejskiej m.in. „Projekt zmian w organizacji ruchu w Śródmieściu Krakowa”, opracowany w 2002 roku na zlecenie Urzędu Miasta Krakowa. W ciągu paru lat nie jesteśmy w stanie wybudować nowych tras tramwajowych przez śródmieście Krakowa, zatem tylko dzięki reorganizacji ruchu w centrum miasta tramwaje na istniejących trasach będą miały szansę przejechać przez centrum sprawniej już za kilka miesięcy. Co w przypadku systemu opartego na przesiadkach ma kluczowe znaczenie.
5. Integracja transportu publicznego: Nadal niedostateczne są działania w zakresie integracji usług świadczonych przez Przewozy Regionalne i komunikację miejską Krakowa, a także prywatnych przewoźników. Obecnie funkcjonujące rozwiązania są anachroniczne i niewystarczające. By to zmienić konieczne są rozmowy na odpowiednio wysokim szczeblu, z udziałem wszystkich zainteresowanych stron.
Z poważaniem,
Paweł Hałat
Prezes Stowarzyszenia Przestrzeń-Ludzie-Miasto".
Zobacz też:
Kraków: Czy jeździmy "busami śmierci"?Hotel Cracovia do wyburzenia? "Nie spełnia standardów" [zobacz zdjęcia]
**
Zobacz na MM:Wywiady | Serwis motoryzacyjny | Photo Day - plenery fotograficzne | Blogi | Zdrowie i uroda | Konkursy MM | MoDO | Inwestycje | Recenzje | Rowery |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?