Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Apel MM'ki: Uważaj na świąteczne promocje

Kini
Kini
Zbliżają się święta, w związku z tym krakowianie masowo udają się na zakupy do hipermarketów czy zaopatrują się przez internet. Czego należy się wystrzegać radzi Rzecznik Konsumentów.

Boże Narodzenie 2009 - zobacz więcej informacji

Zakupy w sieci

- Jeżeli decydujemy się na zakup w sieci, sprawdźmy po prostu czy druga strona jest przedsiębiorcą - mówi Michał Marszałek, Miejski Rzecznik Konsumentów.
- Pamiętajmy, że każdy towar zakupiony w Internecie, może zostać zwrócony w ciągu 10 dni od chwili otrzymania go. Prawo to nie dotyczy artykułów zakupionych w drodze aukcji - dodaje. Warto zwracać też uwagę na wiarygodność sprzedającego, jego strony internetowej, danych teleadresowych, a nawet komentarzy nabywców.

Jak nie dać się oszukać?

1. Sprawdź czy sprzedającym jest firma, czy osoba prywatna.
W przypadku zakupu od osoby prywatnej nie obowiązuje zwrot w okresie 10 dni od daty zakupu. Wszystkie ewentualn roszczenia załatwia się na drodze cywilno prawnej.

2. Sprawdź czy firma u której chcesz dokonac zakupu działa jedynie w internecie, czy też posiada działalnośc w realnym świecie np. jeśli jest to hurtownia: czy posiada siedzibę z magazynami lub jeśli to sklep:czy można zrobić zakupy na miejscu w prawdziwym sklepie firmy.
Rada: Nieuczciwi sprzedawcy liczący na szybki zysk kosztem oszukanego klienta są zdolni do wypisywania niestworzonych rzeczy na temat posiadanej działalności byle tylko uśpić czujnośc swojej ofiary.

3. Upewnij się czy podany na stronie internetowej sprzedawcy adres fizyczny prowadzenia przez niego dzialalności odpowiada prawdzie. Jeśli zostaniesz oszukany i po dojechaniuna miejsce okaże się że sklep ze zdjęcia w rzeczywistości jest zarośniętą działką budowlaną to odszukanie sprzedawcy i dojście u niego swych roszczeń bedzie bardzo trudne.

4. Sprawdź jak długo dana firma istnieje na rynku.
Niektórzy nieuczciwi sprzedawcy zaczynaja działac na kilka miesięcy przed okresem świątecznym. Firmy dzałające na rynku kilka lat zawsze stanowią większą gwarancję bezpieczeństwa.

5. Sprawdzając komentarze zadowolonych i niezadowolonych klientów sprawdzaj czego one dotyczyły. Jeśli ktoś przez pięć miesięcy sprzedawał drobiazgi po 5 zł za sztukę i sprzedał ich w sumie 60 sztuk to dlaczego nagle sprzedaje rzecz wartą kilka tysięcy zlotych i to za 40% jej wartości?

6. Pamiętaj, że chcąc zwrócić i towar, który nie spełnia Twoich oczekiwań musisz przestrzegac zwiazanych z tym terminow inaczej sprzedawca ma prawo odmowy przyjęcia takiej reklamacji. Bezwzglednie oświadczenie reklamacji musisz dostarczyć sprzedawcy przed upłynieciem 10 dni od daty odbioru towaru i do 14 dni jesteś zobowiązany NA WŁASNY KOSZT! odesłac reklamowany produkt.
Pamiętaj, że ta forma reklamacji dotyczy jedynie rzeczy zakupionych w firmie i nie stosuje się jej do osób fizycznych. Innym odstępstwem jest zakup na aukcji internetowej. Gdy zakup dokonany jest poprzez opcje KUP TERAZ - mozesz zwrócić towar przed upływem 10 dni, ale jeśli towar został kupiony w drodze licytacji to zwrot przed upływem 10 dni nie obowiazuje!

7. Nie każdą z kupionych rzeczy będziesz mógł zwrócić jeśli ją rozpakowałeś. Do takich produktów zaliczamy gry i programy komputerowe, płyty i kasety z muzyką i filmami oraz żywnośc.

8. Pamietaj, że zwrotowi przed upływem 10 dni nie podlegają wszystkie produktu o krótkim okresie trwałości oraz usługi których wykonywanie rozpoczyna się przed upłunieciem tych dziesięciu dni.

9. Przy zakupie po obniżonej cenie towaru z uwagi na jego wady lub usterki nie można reklamować tych wad lub usterek domagając się od sprzedawcy zwrotu pieniędzy lub ich usunięcia, ponieważ świadomie zgodziliśmy się kupic towar posiadający takie wady i jako rekompensatę tego faktu otrzymaliśmy obniżoną cenę. Jeśli po zakupie okaże się, że w produkcie są inne wady których nie podał nam sprzedawca to możemy je zareklamować u sprzedawcy.

10. Produkty z wyprzedaży są objęte gwarancją tak samo jak te w normalnej cenie. To że sprzedawca wymyślił sobie sprzedaż w ramach promocji lub wyprzedaży nie zwalnia go z obowiązku przyjecia reklamacji w ramach gwarancji.

11. W przypadku wystąpienia usterki w zakupionym urządzeniu pamiętaj o tym, że w pierwszej kolejności masz prawo do naprawy lub wymiany urządzenia na nowe, a dopiero w przypadku gdy jest to nie mozliwe masz prawo domaga się zwrotu pieniędzy.

Pamietajac o tych zasadach ryzyko zakupu cegły powinno zmniejszy się do minimum, a ewentualna reklamacja nie powinna by problemem.

Zakupy w supermarketach

Jeśli idzie o supermarkety i hipermarkety to warto zachować rozwagę przy korzystaniu z wszelkiego rodzaju promocji przy zakupie żywności, środków czystości czy kosmetyków. Okres przedświąteczny często znieczula rozsądek konsumentów – mówi Michał Marszałek.

Jak nie dać się oszukać?

1. Promocyjna cena pięciu różnych produktów na raz nie zawsze się oplaca, w innym sklepie te same produkty kupione oddzielnie mogą okazać się sporo tańsze.

2. Cena towaru wystawiona na sklepowej półce jest ceną wiążącą - tłumaczenie, że obowiązuje cena ktorą pni kasjerka ma w komputerze jest nie prawdą i w takim przypadku zawsze masz prawo domaga się zwrotu różnicy.

3. W przypadku zakupu nieświeżej żywności pamiętaj o terminie jej reklamacji:
żywnośc paczkowaną można reklamowa w terminie 3 dni od chwili otwarcia, a produkty spożywcze sprzedawane luzem - 3 dni od momentu zakupu!

4. Zawsze kupując żywnośc spradzaj datę ważności i przydatnosci do spożycia kupowanego produktu. Przykładowo: kupując mak na tydzień przed świętami jesli jego termin przydatnosci upływa za dwa dni,używając go po tym terminie możesz zafundować rodzinie świateczną niestrawnośc lub nawet wizytę w szpitalu. Pamietaj! Żaden sprzedawca nie ma prawa sprzedawać przeterminowanej żywnosci nawet po obniżonych cenach ponieważ naraża tym zdrowie, a nawet życie konsumenta.

5. Duże opakowanie nie zawsze oznacze dużo produktu, a 20% gratis na paczce ciastek może oznaczac że jest to fizycznie jedno ciastko więcej. Więc jeśli kupisz dwa opakowania żeby tylko dostać 20% więcej to tak naprawdę kupisz dwie paczki ciastek w normalnej cenie i dostaniesz dodatkowe dwa ciastka, a ile w tej cenie kupisz podobnych ciastek w pobliskiej cukierni kupując na wagę?

6. Zanim kupisz produkt dlatego, że do niego masz dodatkowo dwa inne gratis, pomyśl czy te dwa inne są Ci do czegokolwiek przydatne.

7. Przed udaniem się na duże zakupy przygotuj sobie listę rzeczy ktore masz kupic. Stosując tę listę nie dasz się skusi na zbedne zakupy.

8. Pamiętaj, że w dużych sklepach samoobsługowych na wysokości oczu i rąk masz najdroższe produkty. To samo innego producenta -  tańsze nieraz nawet o 20% -  najcześciej leży na dolnych lub na górnych półkach.

Do kogo się zwrócić z reklamacją?

Poza sprawdzeniem terminu przydatności produktu, warto zachować wszelkie dowody zakupu, a w przypadku wątpliwości lub problemów zwrócić się o poradę prawną lub informację do bezpłatnej infolinii konsumenckiej pod nr telefonu 0800 800 008 (od poniedziałku do piątku w godz. od 9.00 do 17.00).

O nieprawidłowościach związanych z jakością lub sprzedażą żywności warto zawiadomić Małopolską Wojewódzką Inspekcję Handlową lub Państwową Powiatową Inspekcję Sanitarną. Adresy i numery telefonów obu instytucji uzyskamy również na bezpłatnej infolinii konsumenckiej.

Warto przypomnieć, że Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów pozostaje do dyspozycji mieszkańców Krakowa w poniedziałki w godzinach od 9.30 do 16.30, od wtorku do piątku w godzinach od 8.00 do 15.00 w siedzibie przy al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne, I piętro, box 72 w Punkcie Konsultacji Prawnych Biura Obsługi Konsumentów.


W TYM TYGODNIU


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Apel MM'ki: Uważaj na świąteczne promocje - Kraków Nasze Miasto

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto