"Akwaria", bombardiery, krakowiaki, lajkoniki, "wiedeńczyki". Te tramwaje spotkamy na krakowskich ulicach
WAGONY E1/C3
Wagony typu E1, nazywane w Krakowie "wiedeńczykami", zostały wyprodukowane w zakładach Bombardier-Rotax oraz Simmering-Graz-Pauker AG w latach 1966–1977. Ich jedynym odbiorcą było przedsiębiorstwo tramwajowe w Wiedniu. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych zostały poddane modernizacji.
MPK SA w Krakowie pierwsze wagony tego typu wprowadziło do ruchu w 2004 roku.
Komfort podróżowania tymi tramwajami nie jest najlepszy, nie posiadają klimatyzacji. Pasażerowie skarżą się m.in. na szarpanie podczas ruszania i hamowania. Również i tutaj, podobnie jak w przypadku wagonów "akwariów", żeby dostać się do środka, trzeba pokonać schody.
Wagon E1 posiada 151 miejsc, w tym 33 miejsca siedzące, natomiast wagon doczepny C3 odpowiednio 138 i 28 miejsc.
Kursują m.in na liniach 44 i 49 razem z wagonami doczepnymi C3, a solo wagony E1 spotkamy wyłącznie na liniach 16 i 21 kursujących po Nowej Hucie.
Wagonów E1 pozostało jeszcze 19, a wagonów doczepnych C3 - 11.