9. Festiwal Muzyki Emanacje 2021

Materiał informacyjny Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego

Wraz z nadejściem lata otwieramy przed Państwem muzyczny ogród Lusławic. Inauguracja 9. edycji Festiwalu Muzyki EMANACJE rozpocznie trwające niemal dwa miesiące spotkania z wyjątkową muzyką w wyjątkowym miejscu. To wydarzenie będące emanacją ponadczasowej obecności Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach – miejscu, gdzie tworzył muzykę, park, gdzie realizował swe wizjonerskie idee. Na barwność tej edycji festiwalu składa się przede wszystkim bogactwo i różnorodność artystów oraz programów, które podczas dwóch od 4 lipca do 29 sierpnia zostaną zaprezentowane lusławickiej publiczności. Trzy nurty tegorocznych EMANACJI, wraz ze znakomitymi artystami zaproszonymi do udziału w Festiwalu to z jednej strony niezwykłe konteksty i ciekawe zestawienia repertuarowe, z drugiej - perspektywy muzyki najnowszej.

Wydarzenia główne to koncerty prezentujące twórczość Krzysztofa Pendereckiego na orkiestrę kameralną w kontekście dzieł wielkich mistrzów epok minionych oraz z perspektywy twórców współczesnych. Muzyka ta zabrzmi w wykonaniu czołowych polskich orkiestr smyczkowych. Wydarzenia te odbywać się będą zarówno w sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki, jak również w lusławickim Arboretum. Wystąpią m.in. Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal, Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca, Agata Zubel, Karolina Mikołajczyk, Iwo Jedynecki, Cracow Singers, zespół Kroke, Orkiestra Primuz pod batutą Łukasza Błaszczyka, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Penderecki Youth Orchestra pod batutą Macieja Tworka, zespół Motion Trio, uczestnicy warsztatów Latem Zagrane pod dyrekcją Adama Sztaby, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy - AUKSO pod batutą Marka Mosia.

Drugi nurt 9. edycji EMANACJI stanowi cykl prezentacji młodych, wybitnych polskich pianistów – uczestników eliminacji do 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Cotygodniowe recitale chopinowskie będą okazją, aby usłyszeć znakomicie zapowiadających się artystów niemal w przeddzień udziału w słynnym i prestiżowym konkursie zaplanowanym na jesień tego roku. W recitalach chopinowskich zaprezentują się Adam Kałduński, Zuzanna Pietrzak, Piotr Alexewicz, Andrzej Wierciński, Jakub Kuszlik i Marcin Wieczorek.

Program Festiwalu uzupełnią ciekawe wydarzenia towarzyszące o nieco lżejszym charakterze: jazzowe koncerty w ramach Seifert Jazz Days, recital Adama Makowicza, czy koncert Uczestników warsztatów Adama Sztaby.

Dopełnieniem bogatego programu EMANACJI ukazującym konteksty i perspektywy muzyki jest stała, Ekspozycja multimedialna „KRZYSZTOF PENDERECKI – Dziedzictwo Polskiej Muzyki XX i XXI wieku”, której treść przybliża postać oraz dzieła Artysty na tle bogatego dorobku polskich kompozytorów ostatniego stulecia. Gorąco zachęcamy do zapoznania się z agendą Festiwalu oraz do odwiedzenia Lusławic. Udział w koncercie połączyć można ze spacerem po słynnym Arboretum w ramach zwiedzania Ekspozycji oraz kawą w cieniu tulipanowca amerykańskiego na dziedzińcu Centrum.

INAUGURACJA FESTIWALU EMANACJE - PENDERECKI W DAWNYM STYLU

Tegoroczne EMANACJE wypełni różnorodna muzyka. Podczas pierwszego koncertu zabrzmią Trzy utwory w dawnym stylu – utwór specyficzny, będący nie tyle stylizacją stylu klasycznego, co pastiszem muzyki tamtych czasów.

Aria i dwa Menuety skomponowane na orkiestrę smyczkową przenoszą w czasy Bacha i Händla, Boccheriniego i Mozarta. To w twórczości Pendereckiego gest w stronę muzyki epok minionych. Brzmienia te, wyjęte są z różnych obrazów filmowych. Liryczna i tonalna Aria pochodzi z filmu dokumentalnego Passacaglia na Kaplicę Zygmuntowską (1966) zaś Menuety rozbrzmiewały w filmie Wojciecha Jerzego Hassa Rękopis znaleziony w Saragossie (1964). Aria znana jest także w wersji wokalnej (nagranej przez warszawski zespół I Musici Cantanti z przetworzeniami wykonanymi w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia), pojawiającej się w filmie Je t’aime, je t’aime Alaina Resnais (1968).

W utworach awangardowych z lat 60-tych kompozytor eksperymentował ze sposobem wydobycia dźwięku z instrumentów smyczkowych. Jednak tu uwagę zwraca przede wszystkim odrębność stylistyczna od muzyki, którą wówczas tworzył Penderecki. Lekka i prosta melodyka, czytelna konstrukcja harmoniczna oraz zastosowane ornamenty przywołują nastrój XVIII-wieczny. Na tym też polegało mistrzostwo twórcy Trenu, który pokazał swój świetny warsztat kompozytorski i udowodnił, że równolegle do pisania klasterów i glissand potrafi stworzyć utwór godny największych mistrzów baroku.

Penderecki od czasu skomponowania Pasji wg św. Łukasza właściwie zaprzestał współpracy z filmem i zezwalał już tylko na wykorzystanie istniejących odrębnie kompozycji. Lista reżyserów, którzy wykorzystali jego utwory w swoich filmach jest imponująca: od Wajdy i Hasa po Kubricka i Cuaróna. Trzy utwory w dawnym stylu powstałe między awangardowymi Fluorescencjami, a zapowiadającym wielką Pasję - Stabat Mater są jeszcze jednym dowodem wszechstronności twórczej wyobraźni kompozytora.

Trzy utwory w dawnym stylu posiadają w twórczości Pendereckiego znaczenie marginalne. Nurt ten Mieczysław Tomaszewski określa ‘ścieżką obok drogi’. Była to jednak ścieżka nie pozostająca bez znaczenia dla późniejszej drogi twórczej mistrza. Po latach wyznał: „W moją młodość wszedł film – świat inspirujący, otwarty na eksperyment, frapujący możliwością oddziaływania na odbiorcę: obrazem, ale i złączonym z nim brzmieniem (…) cieszę się, że inspirację dla języka muzycznego znalazłem także komponując muzykę do filmów”.

Serdecznie zapraszamy!

https://penderecki-center.pl/emanacje#

Tu podaj tekst alternatywny

Dodaj ogłoszenie