Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

7. Festiwal Misteria Paschalia rozpoczęty!

Redakcja
Ruszył jeden z największych europejskich festiwali muzyki dawnej. Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest Męka Pańska.

Włoscy mistrzowie z Capella della Pieta de Turchini zagrali pod batutą Antonio Florio w kościele św. Katarzyny. Gości i melomanów powitał Szymon Hołownia, a prezydent Jacek Majchrowski oficjalnie rozpoczął 7. Festiwal Misteria Paschalia.

Jako pierwsza na scenę weszła Romina Basso. Ceniona i uhonorowana wieloma nagrodami śpiewaczka, już w pierwszym utworze potwierdziła swój talent. Po niej za pulpitem stanęła Maria Grazia Schiavo i sopranem zagrała na emocjach widowni. Słuchało jej się z zapartym tchem i z podziwem, tym bardziej, że artystka jest w zaawansowanej ciąży. Nie wiadomo, co w większej mierze - głos czy stan fizyczny - przyczyniły się do wielkiej owacji na koniec występu.

- Chciałabym podziękować wspaniałej krakowskiej publiczności za docenienie i wielkie emocje, jakich mi dostarcza za każdym razem, kiedy tu występuję - mówiła Maria Schiavo na konferencji prasowej. Artystka przyznała, że rzadko na świecie spotyka się taką miłośc do muzyki, jak w Krakowie.

Był to szczery podziw, czy tylko kokieteria? Sądząc po tłumie, jaki wypełnił wnętrze kościoła i brawach, jakimi nagradzani byli artyści, można stwierdzić, że rzeczywiście krakowianie to melomani. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że bilety na wszystkie koncerty festiwalu rozeszły się jak świeże bułeczki w zaledwie kilka dni po rozpoczęciu sprzedaży.

Kolejnymi wspaniałymi głosami wczorajszego koncertu była Patrizia Bovi (sopran) i Pino de Vittoro. Zaczęli swój występ w trochę niekonwencjonalny sposób. Kiedy orkiestra zeszła ze sceny, a publiczność myślała, że czas na przerwę, z krzeseł na widowni podniosła się para i w półmorku zaczęli śpiew a'capella. Przez chwilę można było dostrzec zdziwienie i dezorientację krakowian, ale szybko dali się pochłonąć niesamowitej aurze. Patrizia i Pino doskonale oddali nastrój i emocje pasji.

- Program koncertu otwierającego Festiwal zbudowaliśmy z tradycyjnej XVII-wiecznej muzyki neapolitańskiej - mówił podczas konferencji dyrygent Antonio Florio. W pierwszej cześci repertuar tradycyjny przeplatał się ze średniowiecznym, a w drugiej muzycy poszli drogą, prowadzącą do kulminacji Wielkiego Tygodnia.

Przed nami cały tydzień takich emocji, a najbliższa okazja już dziś. W Filharmonii Krakowskiej zabrzmi Maddalena ai piedi di Cristo (Antonio Caldara) w wykonaniu m.in. Geraldine McGreevy (sopran) i Catherine Wyn-Rogers (mezzosopran)

Ponadto na festiwalu zadebiutują dwa znakomite zespoły: francuska L'Arpeggiata z Christiną Pluhar i włoska La Venexiana. Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny Misteria Paschalia dodaje: - Mamy także premierę fonograficzną: dwa festiwalowe albumy z nagraniami dzieł odkrytych przez innego, znakomitego gościa festiwalu, Fabia Biondiego.

Na płytach serii Misteria Paschalia Collection znalazły się niepublikowane jeszcze dwa oratoria: "Gesu sotto il peso della croce" Gian Francesco de Majo i "La Santissima Annunziata" Alessandra Scarlattiego. W kolejnych latach, dzięki nagraniom Polskiego Radia w kolekcji utrwalane będą także inne niezapomniane festiwalowe koncerty.


Wydarzy się: Kino | Koncerty | Teatr | Sport | Wystawy | Imprezy | Kabaret | Festiwal
od 7 lat
Wideo

echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto