400 złotych za badanie techniczne auta? Pracodawcy apelują do ministra Andrzeja Adamczyka o urealnienie stawek. Nie były zmieniane od 18 lat

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Właściciele stacji kontroli pojazdów zwracają uwagę, że stawki za badania techniczne aut nie były waloryzowane od blisko 18 lat, co przy obecnej, dwucyfrowej inflacji sprawia, iż sytuacja ekonomiczna przedsiębiorców świadczących takie usługi „staje się coraz bardziej dramatyczna”. Alarmują, że „zagrożone jest funkcjonowanie blisko 6 tysięcy firm”.
Właściciele stacji kontroli pojazdów zwracają uwagę, że stawki za badania techniczne aut nie były waloryzowane od blisko 18 lat, co przy obecnej, dwucyfrowej inflacji sprawia, iż sytuacja ekonomiczna przedsiębiorców świadczących takie usługi „staje się coraz bardziej dramatyczna”. Alarmują, że „zagrożone jest funkcjonowanie blisko 6 tysięcy firm”. Fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press
Udostępnij:
O urealnienie opłat za badanie techniczne pojazdów - w ślad za inflacją – zaapelowali do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka działacze Związku Pracodawców Stacji Kontroli Pojazdów i Konfederacji Lewiatan. Argumentują, że stawki nie były waloryzowane od blisko 18 lat, co przy obecnej, dwucyfrowej inflacji sprawia, iż sytuacja ekonomiczna przedsiębiorców świadczących takie usługi „staje się coraz bardziej dramatyczna”. Alarmują, że „zagrożone jest funkcjonowanie blisko 6 tysięcy firm”.

Opłata za badania techniczne wynosi od 2004 roku w przypadku samochodu osobowego 98 złotych. W tym czasie płaca minimalna wzrosła prawie o 270 procent, a składka na ZUS o ponad 120 procent. - Przedsiębiorcy borykają się także z drastycznymi podwyżkami kosztów działalności - energii, wynagrodzeń, podatków i opłat lokalnych oraz kosztów funkcjonowania zaplecza technicznego, przy jednocześnie sztywnym, urzędowym poziomie cen świadczonych usług. Wysoka inflacja i brak waloryzacji urzędowych opłat spowodowały, że dziś realna wartość badania technicznego spadła o ponad 80 proc., co stawia pod znakiem zapytania sens dalszego prowadzenia tego typu działalności gospodarczej – mówi Kazimierz Zbylut, prezes Związku Pracodawców SKP. Jak dodaje, wiele stacji kontroli pojazdów od ponad roku balansuje na granicy egzystencji, część zmienia właściciela i/lub zamienia się w centra handlowe. Niektóre stacje są po prostu zamykane.

Przedsiębiorcy wyliczają z kalkulatorem w ręku, że realna wartość opłaty za badanie techniczne samochodu osobowego, po uwzględnieniu inflacji, wynosi obecnie nie 98 zł (w tym 23 proc. VAT), lecz 15,97 zł brutto. Po odprowadzeniu podatku VAT do budżetu państwa dla stacji kontroli pojazdów pozostaje na pokrycie pozostałych kosztów działalności 12,30 zł netto od jednego badania technicznego samochodu osobowego.

W chwili wprowadzenia obecnej stawki przeciętne wynagrodzenie w Polsce wynosiło 2290 zł, a w marcu 2022 już blisko 6,7 tys. zł, zaś w Małopolsce prawie 7,1 tys. zł (w Krakowie 8 tys. zł). Nieoficjalnie szefowie stacji kontroli mówią, że urealniona stawka za badanie techniczne, pozwalająca zrekompensować lawinowy wzrost kosztów, zwłaszcza w ostatnim półroczu, powinna wynosić minimum 300 zł, a najlepiej 400 zł – by przy rozpędzającej się inflacji, która ma latem przekroczyć 14 procent – nie trzeba było jej powtórnie niebawem zmieniać.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska elektromobilność w liczbach

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie