Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zmiany w komunikacji autobusowej na Złocieniu. Wydłużenie dwóch linii, „nowe” połączenie w kierunku Prokocimia

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Trasa autobusu 125 zostanie wydłużona do Dworca Głównego Wschód. Jednocześnie wydłużona będzie także linia 163, a „425” zostanie zastąpiona autobusem 195
Trasa autobusu 125 zostanie wydłużona do Dworca Głównego Wschód. Jednocześnie wydłużona będzie także linia 163, a „425” zostanie zastąpiona autobusem 195 fot. Jolanta Białek
Wydłużenie trasy autobusów 125 oraz 163 zapowiedział krakowski Zarząd Transportu Publicznego. Ponadto ma zostać uruchomiona linia 195 kursująca na trasie Rżąka – Złocień – Mały Płaszów P&R. Projekt przewiduje również likwidację obecnego połącznia 425 (Złocień – Mały Płaszów P&R). Opinie pasażerów o tym tych planach są podzielone.

Stosunkowo mała liczba autobusów, brak tramwaju (jego budowa jest w planach, ale na ich realizację trzeba poczekać co najmniej kilka lat), długi czas dojazdu do innych części Krakowa – z takimi problemami dotyczącymi komunikacji publicznej zmagają się mieszkańcu osiedla Złocień. Wprawdzie od ponad dwóch lat jest tu także Szybka Kolej Aglomeracyjna, umożliwiająca dotarcie do centrum Krakowa, jednak infrastruktura przy stacji PKP Złocień jest wciąż niewystarczająca (brakuje tam m.in. parkingów). Ponadto stacja znajduje się w sporej odległości od nowej części osiedla, które wciąż się rozbudowuje.

Zmiany w komunikacji MPK w tej części Krakowa są elementem projektu Zarządu Transportu Publicznego, który w grudniu ubiegłego roku ogłosił, że w kolejnych miesiącach wprowadzi wzmocnienia w miejskiej komunikacji. Plan zakłada uruchomienie siedmiu nowych połączeń, w tym aglomeracyjnych, a także wydłużenie tras: 105, 125, 155, 193, 196, 513.

Dla mieszkańców osiedla Złocień kluczowe są korekty zapowiedziane na linii 125. Trasa autobusu kursującego obecnie na trasie Rżąka – Złocień – Mały Płaszów P&R), ma zostać zmieniona: na Złocień – Mały Płaszów P&R - Dworzec Główny Wschód, przez m.in. nowy układ ulic w Małym Płaszowie oraz ulicami: Myśliwską, Ofiar Dąbia, Cystersów, dolną płytą ronda Mogilskiego, Rakowicką.

O to, by „125” dojeżdżała bliżej centrum Krakowa mieszkańcy upominali się mocno od wielu miesięcy, właściwie już od momentu skrócenie trasy tego autobusu do centrum przesiadkowego w Małym Płaszowie, co miało miejsce w 2022 roku.

Projekt ten ma jednak także wielu przeciwników, którzy argumentują, że wydłużenie trasy 125 sprawi, że autobus ten zmieni się w „linię widmo”, wiecznie spóźnioną przez postoje w korkach, o której nigdy nie wiadomo, kiedy – i czy w ogóle – przyjedzie. Innymi słowy – wróci sytuacja sprzed skrócenie drogi „125” do Małego Płaszowa, gdy kursy tej linii miały niewiele wspólnego z rozkładem jazdy.

„Z irytacją przeczytałem artykuł na temat planów zmiany linii 125. Pomimo tego, że nie jest to powrót do tej samej trasy co przed kilku laty, to niewątpliwie będzie to powrót do opóźnień i kursowania tej linii w zupełnym rozsynchronizowaniu z rozkładem jazdy w godzinach powrotu z pracy i szkół. Doskonale pamiętamy czasy czekania, i po godzinie, na przystanku na stojący w korkach autobus. Obecne dobre skomunikowanie na pętli Mały Płaszów umożliwia szybkie przesiadki i krótki czas oczekiwania” – to fragment listu, który przesłał do naszej redakcji jeden z mieszkańców Złocienia.

Z wyjaśnień, które uzyskaliśmy w ZTP wynika, że puszczenie autobusu 125 na trasę Złocień – Dworzec Główny Wschód jest przesądzone, natomiast na dziś nie wiadomo kiedy nastąpi.

- Pierwsza zmiana w ramach projektu wzmacniania miejskiej komunikacji – wydłużenie trasy linii 193 do pętli Górka Narodowa P&R – zostanie wprowadzona od lutego. Także przejazd autobusu 125 będziemy chcieli wydłużyć jak najszybciej, ale na razie nie mogę podać tu żadnych terminów, tylko tyle, że na pewno nastąpi to do października 2024 roku - powiedział nam Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Jak zaznaczył, zmiany na „125’ będą wprowadzane jednocześnie z korektami tras pozostałych autobusów kursujących przez osiedle Złocień. Linia 163 (Szpital Rydygiera – Złocień – Nowy Bieżanów Południe) zostanie wydłużona do Miejskiego Centrum Opieki. Natomiast linię 425 czeka likwidacja, a w zamian pasażerowie dostaną autobus 195, który pojedzie na trasie Rżąka – Złocień – Mały Płaszów P&R (na ostatnim odcinku – tak samo jak obecnie „425”).

Jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka w samochodzie?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto