Spis treści
Tramwaje w Jeleniej Górze - co po nich pozostało
W latach 1897 - 1969 na terenie Jeleniej Góry funkcjonowała komunikacja tramwajowa. Dziś pozostały po niej nieliczne ślady
- fragment torowiska
- tabliczka wmurowana w ścianę ratusza pod galeryjką łączącą ratusz z „Siedmioma domami” w setną rocznicę uruchomienia pierwszej linii tramwajowej
- zachowane na niektórych kamieniczkach rozety służące jako zaczepy trakcji
- wagony tramwajowe, z których jeden stoi przy północnym wejściu do ratusza i pełni funkcję kiosku z pamiątkami. Drugi stoi w Podgórzynie na pętli autobusowej.
Zobacz zdjęcia z jazdy tramwajem po Jeleniej Górze
Krótka historia tramwajów w Jeleniej Górze
19 grudnia 1895 r. założono spółkę Hirschberger Thalbahn – Gesellschaft m.b.H. W sierpniu 1896 r. uzyskała ona koncesję na budowę i na 70 lat eksploatacji linii łączącej Jelenią Górę, Cieplice i Sobieszów (15 km długości).
Pierwsza linia obsługiwała Jelenią Górę-Cieplice, potem Jelenia GóraSobieszów i Jelenia Góra -Podgórzyn
Pierwsze tramwaje były gazowe. Potem władze miasta zmieniły zdanie i stwierdziły, że lepsze będą tramwaje elektryczne.
Na początku wsi Malinnik (niem. Herischdorf) przy dzisiejszej ul. Wolności (niem. Warmbrunnerstrasse), w obecnych budynkach MPGK, zbudowano zajezdnię, budynki biurowe i warsztatowe oraz, co najważniejsze – elektrownię.
I tak zaczęła się era tramwajów elektrycznych, które zaczęły jeździć od 9 lutego 1900 roku z prędkością 30 km/h.
Plany rozbudowy sieci tramwajowej były bardzo ambitne. Planowano rozbudować sieć do Szklarskiej Poręby, a także do Szpindlerowego Młyna, ale działania te przerwała II wojna.
W latach 60. XX wieku linie tramwajowe obsługiwało 21 wozów silnikowych i 15 doczepnych. Oprócz kursów dziennych, były też nocne, które w 1961 r. zastąpiono autobusami.
Rozkład jazdy był tak ułożony, że na Placu Piastowskim zawsze mijały się składy tej samej relacji, czyli tramwaje z Podgórzyna, z tramwajami jadącymi do Podgórzyna, a te z Sobieszowa z wozami do Sobieszowa. Tramwaje kursowały co 20-30 min a w okresie letnim co 8 minut ze względu na bardzo duży ruch turystyczny.
Ostatni tramwaj w Jeleniej Górze zjechał do zajezdni tramwajowej 28 kwietnia 1969 roku. Tego dnia linia była obsługiwana za darmo i towarzyszyła temu wyjątkowemu wydarzeniu oprawa Orkiestry Jeleniogórskiej.
Czytaj także
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?