Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nie tylko Kraków ze Strefą Czystego Transportu. Chcą jej też Warszawa i Wrocław. Jak weryfikować, kto może wjechać do SCT?

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Strefy czystego transportu funkcjonują już w ok. 320 miastach w całej Europie, a ich liczba systematycznie wzrasta
Strefy czystego transportu funkcjonują już w ok. 320 miastach w całej Europie, a ich liczba systematycznie wzrasta Anna Kaczmarz
Nie tylko Kraków, ale też Warszawa i Wrocław chcą mieć Strefę Czystego Transportu. W stolicy objęłaby jedynie Śródmieście i fragmenty centralnych dzielnic. Z kolei w drugim z miast osiem osiedli, które zajmują 6 proc. powierzchni Wrocławia. Kraków poszedł najdalej, bo strefa obejmie cały jego obszar. Pytanie, jak weryfikować, kto może, a kto nie wjechać do SCT. Krakowscy urzędnicy chcą najpierw wydawać kierowcom specjalne nalepki, a w przyszłości stworzyć system kamer, sczytujących numery rejestracyjne samochodów.

Kto może wjechać do SCT? Potrzebne specjalne nalepki

Strefa Czystego Transportu (SCT) ma zacząć obowiązywać w Krakowie 1 lipca 2024 r. Magistrat przypomina, że zgodnie z przyjętą przez Radę Miasta Krakowa uchwałą SCT obejmie całe miasto. Pojawia się jednak pytanie: jak weryfikować, kto może a kto nie wjechać do Strefy Czystego Transportu.

Urzędnicy mają już pewien pomysł. - Pojazdy uprawnione do wjazdu do SCT muszą być oznaczone nalepką. Wniosek o jej wydanie będzie można złożyć on-line przez specjalną stronę internatową lub stacjonarnie w wyznaczonych punktach Urzędu Miasta - zapowiada gmina.

We wniosku o wydanie nalepki będzie należało podać dane, umożliwiające weryfikację uprawnień pojazdu do wjazdu do strefy. Część z tych danych, w tym m.in. rok produkcji i rodzaj paliwa, będzie umieszczona na nalepce. Nie wiadomo jeszcze dokładnie, kiedy będzie można starać się o jej wydanie.

Kontrola uprawnień do wjazdu i poruszania się po SCT będzie prowadzona przede wszystkim przez Straż Miejską Miasta Krakowa. Kontrolujący będą sprawdzali dane o pojeździe, widniejące na nalepce.

- Z czasem przepisy zmienią się i przestrzeganie zasad będzie sprawdzane tylko przy użyciu systemu kamer. Będzie automatycznie sczytywał numery rejestracyjne i porównywał je z utworzoną bazą danych o pojazdach uprawnionych do wjazdu do SCT - mówią miejscy urzędnicy.

Warszawa też chce mieć swoją strefę

Kraków jako pierwsze miasto w Polsce uchwaliło Strefę Czystego Transportu.

Teraz w jego ślady idzie m.in. Warszawa. W stolicy strefa też ma zacząć obowiązywać 1 lipca 2024 roku.

Nie objęłaby jednak, jak w przypadku Krakowa, całego miasta, a jedynie Śródmieście i fragmenty centralnych dzielnic. To jednak wstępny projekt, który może się zmienić, np. w efekcie przeprowadzonych przez Warszawę konsultacji społecznych, których wyniki w ostatnich dniach ujawnili urzędnicy. Wpłynęło kilka tysięcy opinii, na podstawie których miasto już rozważa powiększenie strefy.

- Z konsultacji wynika, że niemal 70 proc. dorosłych mieszkańców Warszawy (w tym 66 proc. kierowców deklarujących jazdę autem regularnie) popiera wprowadzenie Strefy Czystego Transportu. Kobiety częściej niż mężczyźni są pozytywnie nastawione do tego rozwiązania - mówi nam Jakub Leduchowski, zastępca rzecznika prasowego Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

Wyniki wskazują też, że osoby w wieku 70 lat i więcej częściej niż pozostałe uważają, że dzięki SCT warszawiacy będą zdrowsi. - Takiego samego zdania są osoby, które nie mają samochodu w swoim gospodarstwie domowym. Z badania wynika również, że czterech na dziesięciu warszawiaków uważa, że strefa powinna być wprowadzona w Warszawie za rok albo w krótszym czasie - dodaje Leduchowski.

W trakcie konsultacji wypowiedziała się m.in. grupa warszawskich rodziców (zwłaszcza dzieci astmatyków), którzy chcą wprowadzenia SCT, a tym samym jak najszybszej poprawy jakości powietrza.

Wrocław z SCT w 2025 roku?

Swoją Strefę Czystego Transportu chce mieć także Wrocław. Ostateczna decyzja w jej sprawie, poprzedzona m.in. konsultacjami społecznymi, zapadnie w 2024 r., ale przygotowania do jej podjęcia już się rozpoczęły. Na zlecenie władz miasta eksperci z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych zebrali dane o pojazdach, które jeżdżą po Wrocławiu. Na ich podstawie przygotowali rekomendacje.

Ich zdaniem SCT powinna wejść w życie w 2025 roku i objąć:

  • Kleczków,
  • Ołbin,
  • Plac Grunwaldzki,
  • część Przedmieścia Oławskiego,
  • Przemieście Świdnickie,
  • Szczepin,
  • Nadodrze,
  • Stare Miasto.

- To obszar stanowiący 6 proc. powierzchni miasta, ale efekty będą odczuwalne także przez pozostałych mieszkańców - zapowiada Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia. - Mniejszy obszar nie przyniósłby spodziewanego efektu środowiskowego - twierdzi Maciej Mazur, szef Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nie tylko Kraków ze Strefą Czystego Transportu. Chcą jej też Warszawa i Wrocław. Jak weryfikować, kto może wjechać do SCT? - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto