Przebudowa mostu na Trasie Warszawskiej. Ministerstwo pomoże?
Od ponad pięciu lat mieszkańcy Konina czekają na remont mostu na Trasie Warszawskiej. Jego stan nie pozwala na normalny ruch w tym miejscu, przez co w 2019 roku musiał zostać zwężony do jednego, wąskiego pasa. To znacznie wpływa na ruch pojazdów w całym Koninie, zarówno w nowej, jak i w starej części miasta.
16 stycznia 2024 roku może okazać się ważną datą dla koninian, o ile przeprowadzone tego dnia rozmowy w Ministerstwie Infrastruktury przyniosą zamierzony efekt. Prezydent Konina – Piotr Korytkowski, w towarzystwie posła Tomasza Nowaka, spotkali się z odpowiedzialnym za drogi publiczne podsekretarzem stanu owego ministerstwa – Pawłem Gancarzem. Celem rozmów było szukanie źródeł dofinansowania na przebudowę wspomnianego mostu.
- Obecnie programy drogowe podlegają weryfikacji, a my wspólnie będziemy szukać mechanizmu finansowego, który pozwoli jak najszybciej rozpocząć konieczną przebudowę
- wyjaśnia prezydent Korytkowski.
Dofinansowanie jest potrzebne niemałe, bo w kwocie co najmniej 71 mln. zł. Póki co, mieszkańcy Konina muszą wykazywać się cierpliwością i liczyć się z wciąż nowymi ograniczeniami, które instytucje drogowe nakładają na ruch w tym miejscu.
ZOBACZ TAKŻE
Program Kolej+ idzie do weryfikacji. Co dalej z budową linii kolejowej Konin-Turek?
Nie tylko sprawa „sypiącego” się mostu była poruszana podczas wizyty w ministerstwie. Drugi temat, który bardzo niepokoi mieszkańców Konina, to przeprowadzenie linii kolejowej do Turku. Niejednokrotnie organizowane były już protesty przeciwko tej inwestycji, a także odbywały się konsultacje mieszkańców z władzami.
Budowa linii kolejowej Konin-Turek, to z pewnością jeden z najbardziej kontrowersyjnych pomysłów inwestycyjnych, na jakie wpadli politycy byłej partii rządzącej. W samym Koninie trudno znaleźć mieszkańca, który pozytywnie wyrażałby się o trasie, przez jaką miałoby przebiegać nowe torowisko. Jak podnoszą mieszkańcy, budowa wybranego wariantu linii zbyt ingerowałaby w środowisko naturalne, a także osiedla mieszkaniowe, przez które zostałaby przeprowadzona.
W tej sprawie prezydent i poseł rozmawiali z Piotrem Malepszakiem, podsekretarzem stanu Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialnym za transport kolejowy. Nie tylko plany tej inwestycji zostaną dokładnie zweryfikowane, ale cały program Kolei+, w który wlicza się budowa niechcianej i według wielu niepotrzebnej linii kolejowej.
- Nie ma mojej zgody na budowę linii kolejowej przez środek miasta i minister doskonale to rozumie, co mnie cieszy. [...]Nie ma bowiem przyzwolenia na wydanie ponad miliarda złotych na budowanie linii, które będą miały bardzo małe obłożenie pasażerami
- mówił Piotr Korytkowski.
ZOBACZ TAKŻE
Będzie przejście przez zamknięty przejazd kolejowy?
Kiedy w Koninie wybudowano nowy wiadukt łączący dwa osiedla, przejście kolejowe położone kilkaset metrów dalej zostało zastawione betonowym ogrodzeniem. Również to nie spodobało się mieszkańcom, o czym także rozmawiano w ministerstwie przy okazji poruszania tematu kolei.
- Minister zadeklarował weryfikację możliwości realizacji inwestycji z PKP, jeszcze w ramach modernizacji linii Sochaczew - Swarzędz. Dziś dialog naszego samorządu z rządem wreszcie jest możliwy, a to otwiera nowe możliwości i daje nowe szanse
- powiedział prezydent Konina.
Być może w przyszłości mieszkańcy Konina doczekają się nie tylko remontu mostu na Trasie Warszawskiej, ale także zahamowania budowy linii kolejowej Konin-Turek i powstania bezpiecznego przejścia przez tory, które na nowo połączy V osiedle z Niesłuszem.
ZOBACZ TAKŻE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?