FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy
- Prowadzimy ustalenia z Wodami Polskimi dotyczące przebiegu Trasy Pychowickiej. Rozmowy zbliżają się do końca, tak by można przygotować konsultacje. Obecnie rozważane są dwa warianty dla Trasy Pychowickiej. Oba zakładają, że wraz z nią powstanie linia tramwajowa. Jeden z wariantów zakłada, że droga będzie przebiegać w tunelu pod Wisłą i planowanym Kanałem Krakowskim. Drugi wariant zakłada natomiast budowę mostów nad Wisłą i kanałem - informuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.
Ta miejska spółka buduje obecnie Trasę Łagiewnicką (od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej; ma powstać do połowy 2022 r.) i przygotowuje budowę dwóch kolejnych tras: Pychowickiej i Zwierzynieckiej, które mają domknąć trzecią obwodnicę od strony południowo-zachodniej.
We wrześniu 2020 r. miasto podpisało z konsorcjum firm MP z Krakowa (lider konsorcjum) i Mosty Katowice (partner konsorcjum) umowę - o wartości 9 mln 688 tys. zł - na opracowanie dokumentacji dla tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Kanał ulgi w planach jest od ponad wieku, ale początkowo przy przygotowywaniu Trasy Pychowickiej w urzędzie to zamierzenie traktowano bardziej jako fikcję. - Trzeba byłoby nieprawdopodobne ilości ludzi wyprowadzać z obszaru, na którym jest przewidywana ta inwestycja. Nie sądzę więc, żeby ktokolwiek mógł realnie myśleć o tym rozwiązaniu. Natomiast dopóki kanał jest w dokumentach rządowych jako pewna propozycja, idea, dopóki tego tematu nie wyjaśnimy ostatecznie z władzami centralnymi, to ostateczne rozwiązanie projektowe się nie znajdzie - komentował wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Ostatecznie okazało się, że kanał ulgi trzeba wziąć pod uwagę i zmienić wcześniejsze plany dotyczące Trasy Pychowickiej (od końca Trasy Łagiewnickiej do ul. Księcia Józefa), która ma powstać wraz z Trasą Zwierzyniecką (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia). Na początku tego roku mówiono o trzech wariantach budowy nowych dróg. Wszystkie warianty zakładają, że Trasa Zwierzyniecka zostanie poprowadzona w tunelu pod wzgórzem bł. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki. Do tego każdy wariant zakładał budowę linii tramwajowej z planowanego węzła w Przegorzałach na Salwator. Różnice były takie, że dwa warianty zakładają poprowadzenie Trasy Pychowickiej mostem nad Wisłą. W obu tych przypadkach planowana była też linia tramwajowa wzdłuż Trasy Pychowickiej, a w jednym również linia tramwajowa wzdłuż Trasy Zwierzynieckiej (także w tunelu pod wzgórzem) - do ul. Balickiej. Wszystkie wcześniejsze warianty Trasy Pychowickiej kolidowały jednak z budową kanału ulgi.
Plany trzeba było więc zrewidować. Do wykorzystania pod budowę kanału żeglugowego brany jest pod uwagę teren, jaki jest rezerwowany w Krakowie od ponad wieku. Kanał Krakowski miałby ochronić miasto przed powodzią i zaplanowany został jako odnoga Wisły omijająca zabytkowe centrum Krakowa, po jego budowie Dębniki stałyby się wyspą.
- Biorąc pod uwagę funkcję żeglugową, jaką Kanał Krakowski może pełnić, zasadne jest utrzymanie terenu pod inwestycje na obszarze miasta Krakowa - przyznają w Ministerstwie Infrastruktury, które odpowiada za rozwój transportu wodnego śródlądowego.
W Ministerstwie Infrastruktury podkreślają, że transport rzeczny powinien być promowany jako konkurencyjny i niskoemisyjny środek transportu, m.in. w tzw. logistyce miejskiej. - Wisła na odcinku miasta Kraków nie spełnia wymaganych dla efektywnego ekonomicznie transportu wodnego śródlądowego parametrów eksploatacyjnych, w szczególności w zakresie promieni łuków osi szlaku żeglownego oraz niewystarczających prześwitów pod mostami. Budowa nowego kanału żeglugowego w Krakowie pozwoliłaby na zlikwidowanie jednego z tzw. wąskich gardeł i mogłaby być elementem modernizacji górnej skanalizowanej Wisły - wyjaśniają w Ministerstwie Infrastruktury.
To ministerstwo wraz z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pracuje nad zapewnieniem rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej. Jednym z elementów miałaby być budowa Kanału Śląskiego, łączącego Odrę z Wisłą oraz Górnośląski Okręg Przemysłowy, Rybnicki Okręg Węglowy z Krakowem. W Ministerstwie Infrastruktury poinformowano nas: - Budowa Kanału Śląskiego jest inwestycją komplementarną do rozwoju dróg wodnych w Polsce, a perspektywa jej ukończenia wykracza poza 2030 rok.
Natomiast w krakowskim magistracie wstępnie szacują, że teoretycznie nowe trasy Pychowicka i Zwierzyniecka mogłyby powstać ok. 2030 r. Wiosną plan był taki, by konsultacje dotyczące budowy tych dróg rozpoczęły się we wrześniu 2021 r. i potrwały do końca tego roku. W związku z koniecznością stworzenia nowych planów, obecnie trzeba liczyć się z tym, że konsultacje odbędą się najwcześniej na wiosnę przyszłego roku. W spółce Trasa Łagiewnicka zaznaczają, że nie zamierzają ich na pewno robić w okresie świąt Bożego Narodzenia ani ferii zimowych.
To już więc kolejne opóźnienie w przygotowaniu budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej (wraz z tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy). Kilka lat temu tym zadaniem zajmował się zarząd dróg, który doprowadził do powstania koncepcji tras i w 2015 r. prowadził konsultacje z mieszkańcami w sprawie ich budowy. Skończyło się jednak na rozwiązaniu umowy z projektantem. Stało się tak, bowiem władze miasta uznały, że potrzebne są konsultacje w szerszym zakresie.
Nadzór nad przygotowaniami powierzono spółce odpowiadającej za budowę Trasy Łagiewnickiej (ma powstać do połowy 2022 r.). W grudniu 2019 r. ogłoszono przetarg na koncepcje nowych tras, który cztery miesiące później został unieważniony, ponieważ najtańsza oferta opiewała na 11,8 mln zł, czyli o 1,8 mln zł więcej, niż planował zamawiający. We wrześniu 2020 r. rozstrzygnięto kolejny przetarg, w którym wybrano wspomnianą ofertę za 9 mln 688 tys. zł. Pojawiły się jednak kolejne komplikacje.
- Oto najlepsze ślubne MEMY! Uśmiejecie się do łez!
- Te fryzury brzydko cię postarzą. Unikaj ich, jeśli nie chcesz dodać sobie lat
- Masz tak na imię? Lepiej miej się na baczności
- Jak prać ubrania w pralce? 10 najczęściej popełnianych błędów przy praniu
- Ceny w restauracjach Magdy Gessler. Niektóre z nich zwalają z nóg!
- Paznokcie na lato neonowe wzory: migdałki, ombre, kwadratowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?