Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa tramwaju do Mistrzejowic. Skomplikowane drążenie tunelu. Powstaje podziemny labirynt

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 7 lat
Zakończył się siódmy miesiąc prac na budowie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. W styczniu wykonawca inwestycji koncentrował się na budowie podziemnej stacji „Rondo Polsadu” oraz przebudowie kanału Sudołu Dominikańskiego. Budowa tunelu to jedno z największych wyzwań inżynieryjnych tego projektu. Jednym z kluczowych aspektów jest wykorzystanie technologii BIM.

- BIM to technologia używana w branży budowlanej, która pomaga w tworzeniu, zarządzaniu i analizowaniu informacji o budynkach lub infrastrukturze w sposób cyfrowy i 3D. Wyobraź sobie, że budowa jest jak puzzle, ale zamiast używać kartonowych kawałków, korzystamy z wirtualnych elementów, które można przemieszczać, obracać i dostosowywać w dowolny sposób - informują wykonawcy inwestycji.

BIM pomaga w budowie tunelu tramwajowego pod rondem Polsadu. W ramach BIM każdy element obiektu jest modelowany w trójwymiarze. Jednocześnie, każdy z tych obiektów ma przypisane dane, takie jak materiały, wymiary, właściwości techniczne czy informacje dotyczące kosztów. - Ta technologia umożliwia współpracę między różnymi specjalistami zaangażowanymi w proces budowy, takimi jak architekci, inżynierowie, projektanci instalacji, czy konstruktorzy. Dzięki BIM mogą oni pracować na jednym wspólnym modelu, co ułatwia komunikację i eliminuje błędy wynikające z niezgodności między różnymi dokumentami czy rysunkami - dodają wykonawcy.

Dodatkowo, BIM pozwala na symulowanie różnych scenariuszy i analizowanie wpływu zmian na cały projekt, co ma pomóc w podejmowaniu lepszych decyzji na każdym etapie budowy. - Innymi słowy, dzięki BIM możemy lepiej planować, projektować i budować, co prowadzi do bardziej efektywnych projektów budowlanych. Dzięki dostępowi do obszernych danych zespoły z różnych branż mogą pracować nad projektem jednocześnie, na bieżąco widząc wprowadzane zmiany. Technologia BIM poprawia efektywność procesu budowy redukując ryzyko błędów i kolizji, optymalizując koszty oraz przyspieszając realizację projektu. W kontekście budowy Tramwaju do Mistrzejowic, wdrożenie BIM stało się niezbędne do osiągnięcia wysokiego poziomu bezpieczeństwa i prowadzenia projektu z najwyższymi standardami jakościowymi - podkreślają wykonawcy.

W ramach budowy tunelu tramwajowego powstaje też stacja „Rondo Polsadu” oraz rozpoczyna się instalacja nowej stacji bentonitowej dla robót geotechnicznych na rondzie Młyńskim. Wkrótce pojawi się tam dodatkowy sprzęt głębiący ściany szczelinowe. W dalszym ciągu wykonawca będzie prowadzić prace związane z budową kolejnych platform technologicznych. Roboty rozpoczną również pod estakadą im. gen. pil. Iżyckiego.

Niezmiennie będzie również budowany nowy kanał Sudołu Dominikańskiego, a także będą przebudowywane sieci podziemne.

Projekt związany z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic zakłada likwidację istniejącego fragmentu potoku Sudół Dominikański na odcinku od skrzyżowania ul. Młyńskiej z ul. Macieja Miechowity do połączenia z kanałem biegnącym od ronda Młyńskiego do rzeki Prądnik.

W śladzie starego segmentu potoku wybudowany zostanie tunel tramwajowy, a woda zostanie poprowadzona pod zachodnią jezdnią ul. Młyńskiej, równolegle do likwidowanej trasy. Długość przebudowywanego kanału wyniesie 388,65 m, a wraz z komorami ok. 400 m.

Powstająca linia tramwajowa do Mistrzejowic to nie tylko budowa torowiska łączącego istniejącą pętlę w Mistrzejowicach ze skrzyżowaniem ulic Mogilskiej i Jana Pawła II. To także projekt obejmujący przebudowę aż 335 kilometrów istniejącej infrastruktury.
Przebudowa infrastruktury podziemnej obejmuje modernizacje sieci wodociągowych, ciepłowniczych, kanalizacyjnych, gazowych, elektroenergetycznych i teletechnicznych.

Sieci podziemne umieszcza się głównie pod chodnikami, ścieżkami rowerowymi oraz w pasach zieleni. Wykonawcy przekonują, że ma to pozwolić na łatwy dostęp do instalacji w czasie naprawy lub prac konserwacyjnych i nie będzie wymagać naruszania nawierzchni jezdni, co zminimalizuje zakłócenia w ruchu drogowym.

Przypomnijmy, że budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic to pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu.

Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej.

Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a Generalnym Wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 r.

Polski smog najbardziej truje

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. Budowa tramwaju do Mistrzejowic. Skomplikowane drążenie tunelu. Powstaje podziemny labirynt - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto