BHP w firmie – oto informacje, które musi znać każdy pracodawca

Materiał powstał we współpracy z Tarbonus
Każdy przedsiębiorca musi zapewnić odpowiednie warunki pracy i odpowiednie bezpieczeństwo podczas wykonywania obowiązków zawodowych. Dodatkowo konieczne jest przeszkolenie swoich pracowników, w taki sposób, aby przebywając na swoim stanowisku pracy i wykonując obowiązki zawodowe, mogli oni robić to w sposób bezpieczny. Z tego powodu niezbędna jest wiedza z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

W wielu firmach istnieją osoby, które są odpowiedzialne właśnie za BHP. To m.in. oni szkolą innych pracowników, przeprowadzając cykliczne szkolenia oraz szkolenia wstępne. Czy to jednak jedyna opcja dla przedsiębiorców?

W praktyce niezależnie od ilości pracowników pracodawca musi albo zatrudnić osobę, którą będzie odpowiadała za BHP w jego firmie, albo samodzielnie pełnić jego obowiązki. Niestety, dla pracodawców obie opcje mają często naprawdę wiele minusów.

Zatrudnienie pracownika odpowiedzialnego za BHP

Jeżeli firma jest odpowiednio duża, zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za BHP jest odpowiednim rozwiązanie, zwłaszcza gdy jej pensja nie jest bardzo istotna w kontekście całych dochodów firmy. Jeżeli jednak firma należy do tych niewielkich, zatrudnienie odpowiedniej osoby może okazać się kosztem zbyt dużym. Dodatkowo okresowe szkolenia BHP, w zależności od zajmowanego stanowiska i wykonywanych obowiązków, mogą być aktualizowane raptem co 5 lat. Z tego powodu, w wielu przypadkach nie będzie istniała tak duża ilość obowiązków związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, by konieczne było zatrudnienie samodzielnego specjalisty, które będzie za nie dopowiadał w danej firmie.

Dodatkowo, w przypadku zatrudnienia samodzielnego specjalisty, należy liczyć się nie tylko z kosztem, jakim jest sama jego pensja, ale koniecznością przygotowania dla niego odpowiedniego miejsca pracy czy inwestowanie w jego szkolenia, które pozwolą mu zwiększać i zarazem aktualizować swoją wiedzę. Tym bardziej więc staje się to rozwiązaniem często mało opłacalne od strony finansowej.

Pracodawca wykonujący obowiązki służby BHP w firmie

Zamiast zatrudniać odpowiedniego specjalistę, każdy przedsiębiorca może stwierdzić, że samodzielnie będzie on pełnił obowiązki służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Oznacza to, że wszystkie obowiązki związane z BHP, będą leżały właśnie na barkach przedsiębiorcy.

Opcja ta jest najkorzystniejsza z punktu widzenia finansów – w takim przypadku dany przedsiębiorca nie generuje dodatkowych kosztów w postaci nowego pracownika. Faktem jest jednak, że takie rozwiązanie zrzuca na barki przedsiębiorcy wiele nowych obowiązków. Będzie on musiał m.in. przeprowadzać szkolenia okresowe (mogą faktycznie odbywać się co 5 lat, jednak istnieje również opcja odbywania się ich co roku) lub przeprowadzać szkolenia wstępne dla nowych pracowników. Bez nich nie będą oni mogli wykonywać pracy na swoich stanowiskach

W praktyce więc opcja ta nie generuje kosztów, jednak jest naprawdę czasochłonna. Warto mieć na uwadze również fakt, że jeżeli pracodawca nie ma odpowiedniej wiedzy z zakresu BHP, będzie musiał ją posiąść, co często wymaga i czasu, i pieniędzy, a następnie ta wiedza zawsze będzie musiała być aktualizowana przynajmniej od czasu do czasu – na to znów potrzebny jest czas.

BHP Krakow

Outsourcing – obsługa firma z zakresu BHP

Często idealnym wyborem okazuje się zlecenie obowiązków służb BHP firmie zewnętrznej. Wtedy nie musimy przejmować się bezpieczeństwem i higieną pracy, bowiem odpowiada za to specjalista z firmy zewnętrznej. Równie korzystną opcją może być zdecydowanie się np. na zlecanie samych szkoleń firmie zewnętrznej, a część mniej czasochłonnych obowiązków wykonywać wtedy samodzielnie.

Takie rozwiązania niosą za sobą szereg plusów.

Cena – jeżeli nasza firma jest mała, za obsługę czy szkolenia zapłacimy po prostu niewiele. Dzięki temu zapłacimy znacznie mniej, niż za pracownika, który będzie odpowiadał za BHP w danej firmie. Koszty te będą zapewne również znacznie mniejsze, niż koszt dodatkowej edukacji z zakresu BHP dla przedsiębiorcy.

Skala – jeżeli nasza firma będzie się zmieniać, zmieniać będą się również usługi BHP, które są dla nas świadczone. Duża firma, która będzie dla nas wykonywała obowiązki służby BHP, będzie mogła wykonywać dla nas również dodatkowe usługi, których teraz jeszcze nie potrzebujemy. Dodatkowe szkolenia czy dodatkowa wiedza? Dla osób z firm zewnętrznych nie będzie to żaden problem, a my sami nie będziemy musieli przejmować się tym, że ilość obowiązków związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy dynamicznie zmienia się w naszym przedsiębiorstwie.

Specjaliści – kiedy decydujemy się na zlecenie BHP na zewnątrz, możemy mieć pewność, że naszą obsługą zajmą się specjaliści. Są to jednocześnie osoby, których wiedza jest na pewno aktualna, w końcu obsługują zapewne wiele innych klientów.

Finalnie, otrzymujemy usługę relatywnie tanią, idealnie dopasowaną do naszych realnych potrzeb i świadczoną przez osoby kompetentne. To idealne połączenie, dlatego nie można dziwić się, że tak wiele osób decyduje się na zlecenie obowiązków służby BHP na zewnątrz, do innych firm.

Usługi takie, podobnie jak szkolenia okresowe i wstępne dla pracowników, oferuje na ternie całej Polski firma Tarbonus, partner niniejszego materiału.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: BHP w firmie – oto informacje, które musi znać każdy pracodawca - Kraków Nasze Miasto

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto