Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Będzie szybka kolej do Krakowa linią nr 104. Trwają prace na odcinku Nowy Sącz- Klęczany. Stacja w Marcinkowicach zmienia swoje oblicze

Joanna Mrozek
Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
PKP PLK realizują dużą inwestycję wartą kilka miliardów złotych. Przebudowa linii 104 Chabówka - Nowy Sącz ma zapewnić komfortowe podróże pociągiem do Krakowa w godzinę. Na to czekają mieszkańcy regionu, którzy przez lata byli wykluczeni komunikacyjnie. Prace trwają także na odcinku Nowy Sącz - Klęczany a dokładniej w Marcinkowicach. Wkrótce też zostanie podpisana umowa z wykonawcą najdroższego odcinka Limanowa - bocznica Klęczany.

Inwestycja na trasie linii nr 104

Na tę inwestycję mieszkańcy Sądecczyzny czekają od lat. Budowa linii Chabówka – Nowy Sącz na usprawnić ruch pasażerów, którzy chcą się dostać, np. z Nowego Sącza do Krakowa w krótkim czasie. Nowe połączenie - określane jako „Podłęże - Piekiełko”, składa się z modernizowanej 75-km linii między Chabówką a Nowym Sączem, wyjątkiem jest odcinek w Limanowej - stacja zostanie zbudowana cztery metry wyżej oraz nowej 58-km trasy Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna.

Intensywne prace trwają w Rabce Zdrój a także na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem. Tam przebudowana jest stacja Marcinkowice. Wykonawcy rozebrali istniejące tory i przygotowują budowę nowych peronów i przejścia podziemnego. Swoje oblicze zmienią także przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Będą wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym.

- Co ważne po każdym etapie ukończenia danego odcinka będzie możliwy na nim ruch pasażerski. Chcemy uruchomić i skomunikować na początek Nowy Sącz z Marcinkowicami - zaznacza Mateusz Wanat, zastępca dyrektora Regionu w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W ramach inwestycji powstanie nowy most kolejowy na Dunajcu, po starym nie ma już prawie śladu. Zwiększy się komfort i bezpieczeństwo w połączeniach regionalnych, a także dalekobieżnych. Prace wykonuje konsorcjum Torpol oraz Intop Warszawa za 780 mln zł.

Najdroższy odcinek linii kolejowej

Zakres prac na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany obejmuje m.in. budowę nowej stacji i przystanków, zwiększających dostępność i komfort pasażerów. Na stacji Męcina oraz na przystankach Mordarka i Chomranice, będą nowe, wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów.

Przetarg na wykonanie prac na odcinku Limanowa- bocznica Klęczany został rozstrzygnięty, ale w związku z odwołaniem procedura opóźniła się.

- To jeden z najdroższych odcinków, bo ma kosztować prawie dwa miliardy. Był już wyłoniony wykonawca, PKP miały już podpisywać umowę, ale niestety KIO uznało odwołanie jednego z oferentów i w związku z tym cofnęło całą procedurę do ponownego wyłonienia wykonawcy. Myślę, że początkiem stycznia PKP już podpisze umowę - mówi poseł Patryk Wicher.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to jeszcze w tym roku ma zapaść decyzja lokalizacyjna wspomnianego odcinka, wojewoda będzie mógł już rozpocząć procedurę wykupu terenów.

Szybka kolej z Nowego Sącza do Krakowa

W Nowym Sączu planowana jest budowa dwóch wiaduktów: przy ul. Kolejowej/Zielonej oraz przy ul. Krakowskiej ( Os. Helena). Prace przy budowie pierwszego z nich trwają. Nowe wiadukty zastąpią dwa przejazdy kolejowo-drogowe i zapewnią bezpieczny ruch kolejowy i drogowy oraz usprawnią komunikację w mieście.

W Rabce zostanie wybudowane skrzyżowanie dwupoziomowe, zmieniony zostanie układ drogowy, dzięki tej inwestycji pociągi na tej linii, czyli w kierunku Chabówka, Mszana Dolna w kierunku Limanowej i dalej przez Klęczany do Nowego Sącza, będą mogły kursować bezkolizyjnie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto