Szczegóły planowanego wiaduktu Szczegóły planowanego wiaduktu

Szczegóły planowanego wiaduktu (© Fot. archiwum)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

We wtorek otwarto oferty na budowę wiaduktu nad ulicą Powstańców w Krakowie, łączącego się z Zielonkami w Batowicach. Na inwestycję przewidziano nieco ponad 18 mln zł, a tymczasem najtańsza oferta opiewała na ponad 27 mln zł.

Kolejna ważna inwestycja dla mieszkańców północy Krakowa miała być zrealizowana do końca 2018 roku. Umowę na realizację wiaduktu, który połączy Kraków z Batowicami w gminie Zielonki, prezydent Jacek Majchrowski podpisał z wicestarostą powiatu krakowskiego Wojciechem Pałką, członkiem zarządu powiatu krakowskiego Arkadiuszem Wrzoszczykiem i wójtem gminy Zielonki Bogusławem Królem w czerwcu zeszłego roku. Teraz nie wiadomo, czy termin realizacji zostanie utrzymany.

Na inwestycję w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych zaplanowano 18,3 mln zł. Tyle miało wystarczyć na budowę wiaduktu nad torami, łączącego ul. Powstańców w Krakowie z drogą powiatową nr 2156K wraz z przebudową przyległego układu drogowego i przebudową dróg powiatowych nr 2156K i 2293K w miejscowości Batowice, Dziekanowice, Bosutów i Węgrzce.

Tymczasem dwie zgłoszone oferty - firmy IMB Podbeskidzie oraz Berger Bau Polska, znacznie przekroczyły zakładany budżet. Pierwsza opiewała na ponad 27 mln zł, a druga na 31,6 mln zł. Na drugą część inwestycji planowano niecałe 4,2 mln zł. Tu ofertę złożyła tylko Berger Bau - wartą 9,5 mln zł.

Teraz będzie trzeba albo znaleźć dodatkowe pieniądze, albo rozpisać nowy przetarg. Teraz gminy i partnerzy zaangażowani w projekt mają 60 dni na podjęcie decyzji, co dalej. To wszystko powoduje, że inwestycja może się opóźnić.

Planowany wiadukt będzie miał około 60 metrów długości i dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Po obu stronach zostaną zbudowane ronda turbinowe, co jeszcze bardziej usprawni ruch. Nowa konstrukcja zostanie umiejscowiona w ciągu ulicy Piasta Kołodzieja, około 550 metrów na wschód od starego wiaduktu. Obecny przejazd, ze względu na swoją szerokość, pozwala jedynie na prowadzenie ruchu wahadłowego. Generuje to duże korki, zwłaszcza w godzinach szczytu. Po stronie gminy Zielonki powstanie również nowa droga i rondo umożliwiające połączenie z drogą powiatową nr 2156K.

Inwestycja znacznie usprawni komunikację pomiędzy Krakowem a gminami: Zielonki, Michałowice i Kocmyrzów-Luborzyca. Ma również kompleksowy charakter – ułatwi podróż nie tylko kierowcom, ale także użytkownikom komunikacji miejskiej, pieszym i rowerzystom. Wzdłuż wiaduktu i drogi powstaną chodniki oraz drogi dla rowerów. Wiadukt umożliwi również dotarcie do planowanego w sąsiedztwie zintegrowanego węzła przesiadkowego w rejonie os. Piastów. W ramach węzła powstanie parking P+R, nowy przystanek kolejowy oraz zostanie przedłużona linia tramwajowa.

Projekt jest jednym z kilkudziesięciu przedsięwzięć służących poprawie dostępności komunikacyjnej Metropolii Krakowskiej, realizowanym w ramach Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Strategia ZIT wdrażana jest przez 15 gmin tworzących Stowarzyszenie Metropolia Krakowska a w jej ramach planowane jest między innymi wybudowanie do końca 2021 roku ponad 20 parkingów P+R, przebudowanie 17 kilometrów lokalnych dróg dojazdowych łączących Kraków z gminami ościennymi oraz wybudowanie około 100 kilometrów ścieżek rowerowych.

ZOBACZ KONIECZNIE:




WIDEO: Poszukiwani przez policję z Małopolski

Źródło: Gazeta Krakowska

Z regionu

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!