Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zakaz wjazdu do centrum dla aż połowy krakowian? [WIDEO]

Piotr Rąpalski
Pomysł tworzenia stref zakazu wjazdu pojazdom sprzed 2005 r. może być trudny do wprowadzenia. Po Krakowie jeździ ponad 325 tys. samochodów, które nie spełnią wymagań. To oznacza protesty.

Krakowscy urzędnicy przymierzają się do tworzenia specjalnych przepisów i stref chronionych, do których nie mogłyby wjeżdżać samochody niespełniające norm emisji spalin. Zakaz wjazdu do centrum mogą mieć auta wyprodukowane przed 2005 rokiem, które nie spełniają co najmniej tzw. normy EURO4. To element walki ze smogiem - problem w tym, że norm w Krakowie nie spełni ponad połowa zarejestrowanych aut.

Źródło: TVN Turbo/x-news

Urzędnicy muszą też pamiętać, że również niektóre autobusy komunikacji miejskiej nie spełniają norm Euro4, choć tabor jest od lat wymieniany. Gorzej się ma sprawa z busami, które w dużej mierze są jeszcze starszymi pojazdami, a korzysta z nich wielu mieszkańców.

Urzędnicy szukają też ratunku u producentów i serwisantów aut oraz na Politechnice Krakowskiej. Inżynierowie i naukowcy mają sposoby, by modernizować stare silniki, tak by spełniały wyższe normy środowiskowe.

Ale tu pojawia się problem. - Nie ma możliwości zmiany w świadectwie homologacji pojazdu limitu emisji, który on spełnia, jeśli został już dopuszczony do ruchu. Tak stanowi unijne prawo, któremu nasze ustawy muszą być podporządkowane - mówi prof. Marek Brzeżański z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych Politechniki Krakowskiej. - Wprowadzając zakazy wjazdu do stref w mieście, skażemy wielu właścicieli starszych aut na zakup nowego pojazdu - dodaje.

Urzędnicy nie przewidują jednak dopłat do wymiany samochodów, jak to robią przy wymianie pieców węglowych.
Prof. Brzeżański uważa, że zamiast wprowadzać nowe prawo, należy lepiej egzekwować obecne. - Prawo stanowi, że samochody muszą przechodzić regularne przeglądy w stacji kontroli. Mam jednak duże wątpliwości do rzetelności tych badań. Za małe środki i siły są też przeznaczane na kontrole jakości wydalanych spalin z pojazdów w ruchu na ulicach Krakowa - mówi Brzeżański.

- Jeśli wprowadzimy strefy zakazu dla pojazdów poniżej normy Euro4, czy Euro5, to jak je skontrolujemy? Po dokumentach, które mogą nie oddawać stanu faktycznego, który zależy od stanu technicznego danego egzemplarza? Czy ustawimy na skrzyżowaniach policjantów i inspektorów ITD, których już brakuje? Najprostsze badanie stężenia gazowych składników spalin lub pomiaru zadymienia musi trwać przynajmniej 15 minut - dodaje.

Miasto niedawno kupiło trzy urządzenia do badania poziomu emisji spalin, które chce przekazać policji, ale to zbyt mało. Naukowiec z politechniki przypomina też, że wewnątrz II obwodnicy Krakowa mamy wszędzie ograniczenie do 30 km/h, którego mało kto przestrzega. A jazda z mniejszą prędkością ogranicza emisję toksycznych substancji, zwłaszcza cząstek stałych i tlenku azotu.

Nowelizacja ustawy może zostać uchwalona do lipca br. Przepisy zaczęłyby wtedy obowiązywać od 2016 r., ale strefy ochronne pojawiłyby się zapewne po kolejnym roku - okresie na dostosowanie się kierowców.

- Tak jak na Zachodzie, może być tabela informująca, że auto danej marki z danego roku spełnia warunki. Kierowca otrzymuje naklejkę, która pozwala mu na wjazd do strefy. Weryfikacja czy pojazd nadal spełnia normy następowałaby w czasie badań technicznych - mówił argumentując zmiany poseł Tadeusz Arkit, współtwórca nowelizacji.

W Niemczech w wielu miastach takie strefy już działają. Jaką normę Euro spełnia dane auto - rozpoznawane jest po kolorowych naklejkach. Do centrum Berlina od 2010 r. wpuszczane są tylko auta z normą EURO4 lub wyższą. Naruszenie przepisów grozi mandatem 40 euro. Ale czy w Krakowie uda się to egzekwować, gdy wiele innych przepisów, nakazów i zakazów jest nagminnie łamanych?

Rok produkacji - liczba pojazdów z rocznika

  • do 198032 980
  • 19806 107
  • 19816 906
  • 19826 500
  • 19837 501
  • 19846 650
  • 19857 002
  • 19866 360
  • 19876 650
  • 19887 600
  • 19897 091
  • 19909 850
  • 199110 686
  • 19929 002
  • 19938 766
  • 19949 867
  • 199511 601
  • 199614 394
  • 199716 517
  • 199817 939
  • 199921 663
  • 200019 839
  • 200116 718
  • 200217 372
  • 200319 708
  • 200420 444
  • 200517 800
  • 200618 666
  • 200721 813
  • 200821 651
  • 200915 203
  • 201017 156
  • 201116 380
  • 201217 283
  • 201317 358
  • 201417 755
  • 2015627

łącznie507,405


Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto