Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zabytkowe tramwaje uziemione przez krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne

Arkadiusz Maciejowski
Fot: Adam Wojnar/Polska Press
Urzędnicy miejscy uznali, że dodatkowe, uruchamiane okazjonalnie tramwaje blokowałyby, po tzw. maksymalizacji, ruch zwykłych tramwajów po Krakowie

Przedstawiciele firm organizujących wycieczki po Krakowie alarmują, że stolica Małopolski traci jedną z ciekawszych atrakcji turystycznych. Chodzi o przejazdy zabytkowymi tramwajami. Przez wiele lat Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wypożyczało je odpłatnie. Ale... nagle przestało to robić.

- Przedsiębiorcy, którzy zainwestowali w ten rodzaj turystyki, z dnia na dzień, bez żadnego uprzedzenia zostali pozbawieni możliwości zorganizowania dla swoich klientów przejażdżki zabytkowym tramwajem MPK. Inne miasta na świecie mają takie atrakcje - ze słynna Lizboną na czele - ale ewidentnie ktoś uznał, że Kraków takiej atrakcji nie musi mieć. To przykre tym bardziej, że ta forma rozrywki była rozwijana w stolicy Małopolski od wielu lat - mówi Jacek Legendziewicz, zarządzający krakowską firmą turystyczną Jordan.

Próbowaliśmy uzyskać wyjaśnienia w tej sprawie od MPK. Nie otrzymaliśmy jednak wczoraj odpowiedzi na nasze pytania. Udzielili nam ich natomiast urzędnicy z ZIKiT, którzy odpowiadają za krakowskie torowiska. I okazało się, że mieli oni wpływ na decyzję MPK.

„Wdrożona przez ZIKiT remarszrutyzacja, wprowadzająca (od 8 stycznia) zwiększenie częstotliwości kursowania linii tramwajowych, spowodowała „zagęszczenie” taboru obsługującego komunikację miejską, z tego też względu wykonywanie przewozów dodatkowych było minimalizowane” - informują pracownicy biura prasowego ZIKiT. Mówiąc więc wprost, urzędnicy uznali, że dodatkowe, zabytkowe tramwaje blokowałyby ruch zwykłych tramwajów.

W wielu krakowskich firmach turystycznych nie ukrywają zaskoczenia i rozczarowania postawą urzędników. - Wśród turystów jest naprawdę duże zainteresowanie możliwością zwiedzania Krakowa jadąc zabytkowym tramwajem. Mamy mnóstwo zapytań od studentów spoza naszego kraju, wycieczek szkolnych na przyszłe miesiące zainteresowanych historią naszego miasta. Gorąco liczymy na zmianę stanowiska ZIKiT w tej sprawie, dzięki czemu promocja Krakowa nadal będzie możliwa wśród naszych turystów - mówi Mateusz Jaworski z firmy crazykawalerski.pl, organizującej niecodzienne atrakcje dla turystów. Oczywiście cieszy się, że MPK pozostawiło możliwość wypożyczania zabytkowych autobusów, ale zaznacza, że tramwaj dawał lepszą możliwość sprawnego przejazdu z turystami np. z Nowej Huty, przez centrum miasta na Salwator. - W relatywnie krótkim czasie można było pokazać dużej grupie różne zakątki miasta. I dlatego to była tak wielka atrakcja - mówi Mateusz Jaworski.

Właścicielom firm turystycznych argumentację urzędników z ZIKiT jest tym trudniej zrozumieć, że - jak zaznaczają - przejazdy zabytkowymi tramwajami były organizowane zazwyczaj w godzinach wieczornych lub w weekendy. A wtedy po krakowskich torowiskach kursuje zdecydowanie mniej „zwykłych” tramwajów. Po drugie brak możliwości wypożyczenia zabytkowego tramwaju, to przecież również straty finansowe dla MPK.

Oto prawdziwi Janusze Projektowania! Najgorsze pomysły na mieszkania. Musicie to zobaczyć [ZDJĘCIA]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto