Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

XV Festiwal Klasyki Filmowej: retrospektywa Antonioniego w Centrum Rotunda

Redakcja
Michelangelo Antonioni to niewątpliwie jeden z największych artystów w ponad stuletnich dziejach kina. Rozpoczynał jako dokumentalista w epoce neorealizmu, by w roku 1950 debiutować fabularną Kroniką pewnej miłości. Z okazji stulecia urodzin wielkiego twórcy, który w 1996 r. gościł w Krakowie, przypominamy jego największe dokonania, eksponując w szczególności jego dwie powstałe we wspomnianym 18-leciu trylogie: tzw. "włoską trylogię samotności" (Przygoda, Noc, Zaćmienie) oraz "międzynarodową trylogię kontestacji" (Powiększenie, Zabriskie Point i Zawód - reporter).

Dla jego międzynarodowej kariery 
i miejsca w dziejach filmu autorskiego kluczowym okresem były lata 1957 - 1975, gdy zrealizował osiem dzieł, o których śmiało można powiedzieć, 
że zmieniły bieg światowego kina. Zaproponował w nich własną i zarazem pesymistyczną wizję miejsca człowieka we współczesnym świecie, wyrażoną językiem filmu, którego nikt wcześniej nie używał.

XV Festiwal Klasyki Filmowej "Film Classic 2012"

5.III. 2012 (poniedziałek)
godz. 18.00 Inauguracja przeglądu

Zawód reporter/Professione: Reporter, scen.: Peter Pollen, Michelangelo, Antonioni, zdj.: Luciano Tovoli, muz.: Ivan Vandor, wyst.: Jack Nicholson, Maria Schneider, 1975, 119’

Jack Nicholson wciela się w postać reportera Davida Locke’a. Znudzony swoim dotychczasowym życiem dziennikarz, w wyniku pewnego dramatycznego zbiegu okoliczności, postanawia zmienić tożsamość i rozpocząć nowe życie.

godz.20.30
Zabriskie Point, scen: Clare Peploe, Tonino Guerra, zdj.: Alfio Contini, muz.: Pink Floyd, David Gilmour, wyst.: Mark Frechette, Daria Halprin, 1970, 110’

"Zabriskie Point" to nazwa miejsca w słynnej Dolinie Śmierci w Kalifornii. Początek historii to protesty kolorowych studentów na uniwersytecie w Los Angeles przeciw dyskryminacji rasowej w końcu lat 60. Przyłączają się do nich biali koledzy. Jeden z nich - Mark staje się świadkiem tragicznych wydarzeń. Pozostaje mu tylko ucieczka…

11.III.2012 (niedziela), godz. 18.00
Kronika pewnej miłości/Cronaca di un amore, scen.: Piero Tellini, Daniele D’Anza, zdj.: Enzo Serafin, muz.: Giovanni Fusco, wyst.: Massimo Girotti, Lucia Bosé, 1950, 98’

Fabularny debiut Antonioniego. Miłosno-kryminalna historia, w której zazdrosny przemysłowiec zleca detektywowi zbadanie przeszłości swojej pięknej żony. Zrozpaczona i złapana w pułapkę kobieta decyduje się podjąć zdecydowane kroki…

12.III.2012 (poniedziałek), godz. 18.00
Krzyk/Il grido, scen.: Ennio De Concini, Michelangelo Antonioni, zdj.: Gianni di Venanzo, muz.: Giovanni Fusco, wyst.: Allida Walli, Steve Cochran, 1957, 116’

Pesymistyczna opowieść o rozstaniu dwojga młodych ludzi. Porzucony mężczyzna wyrusza w podróż, podczas której spotyka wiele różnych kobiet. Dokąd go to zaprowadzi?

13.III.2012 (wtorek), godz. 18.00
Przygoda/L’avventura, scen.: Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra, zdj.: Aldo Scavarda, muz.: Giovanni Fusco, wyst.: Lea Massari, Monica Vitti, Gabriele Ferzetti, 1960, 143’

Wielki skandal na festiwalu w Cannes w 1960 r. Pierwsza część słynnej trylogii o samotności (kolejne to Noc i Zaćmienie). We wszystkich trzech częściach występuje ulubiona aktorka i muza reżysera - Monica Vitti. Troje młodych i bogatych Rzymian wyrusza na wycieczkę jachtem na bezludną wulkaniczną wyspę blisko wybrzeża Sycylii. Jedna z nich znika bez śladu…

19.III.2012 (poniedziałek), godz.18.00
Noc/La notte, scen.: Ennio Flaiano, Michelangelo Antonioni, zdj.: Gianni di Venanzo, muz.: Giorgio Gaslini, wyst.: Marcello Mastroianni, Monica Vitti, Jeanne Moreau, 1961, 122’

Złoty Niedźwiedź na festiwalu w Berlinie (1961). Giovanni i Lydia są małżeństwem z krótkim stażem. Pewnego dnia odwiedzają umierającego przyjaciela. Po trudnej wizycie, każde z nich decyduje się na spędzenie nocy na własną rękę. Mężczyzna wybiera się na przyjęcie z okazji wydania jego książki. Kobieta odwiedza miejsca jej młodości. Jakie ich zachowanie zrodzi konsekwencje?

27.III.2012 (wtorek), godz.18.00
Zaćmienie/L’Eclisse, scen.: Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra, zdj.: Gianni di Venanzo, muz.: Giovanni Fusco, wyst.: Monica Vitti, Alain Delon, 1962, 126’

Kolejna opowieść o samotności w sławnej trylogii reżysera. Młoda kobieta Vittoria rozstaje się z wieloletnim przyjacielem Ricardo. Odzyskana wolność szybko ją zniechęca. Na jej drodze staje przystojny makler giełdowy. Czy w ich relacji znajdzie się miejsce na miłość?

29.III.2012 (czwartek), godz.18.00
Czerwona pustynia/Il deserto Rosso, scen.: Michelangelo Antonini, Tonino Guerra, zdj.: Carlo di Palma, muz.: Claudio Maielli, Vittorio Gelmetti, wyst.: Monica Vitti, Richard Harris, 1964, 120’

Akcja rozgrywa się w deszczowej, mglistej i zimnej Rawennie. Kobieta 
i mężczyzna przeżywają romans. Wkrótce Guiliana zostaje oszukana przez wszystkich… Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji (1964).

Gdzie i kiedy:
Bilety: 10 zł - normalny; 5 zł - członkowie DKF-u "Rotunda", seniorzy - 50+
Karnet na całość : 40 złotych;
karnet dla członków DKF-u "Rotunda", seniorzy 50+ - 32 złote

Szczegółowy program: www.rotunda.pl

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto