Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wkrótce koniec inwestycji na krakowskim dworcu

Arkadiusz Maciejowski
Do 15 lutego będzie gotowa dobudowywana część dworca
Do 15 lutego będzie gotowa dobudowywana część dworca fot. Anna Kaczmarz
W tym miesiącu otwarta zostanie nowa, dobudowana część największego krakowskiego dworca autobusowej przy ul. Bosackiej. Zyskają na tym pasażerowie.

- Obecnie trwają prace wykończeniowe m.in. elewacji zewnętrznej. Generalnie to już kosmetyka i porządkowanie - przekonuje Robert Ryży, dyrektor kontraktu.

Marcin Fall, prezes Małopolskich Dworców Autobusowych zaznacza, że dokładna data otwarta nowej części dworca zostanie ogłoszona za kilka dni. - Na pewno będzie to jednak w lutym - podkreśla.

Robert Ryży zapewnia, że najpóźniej do 15 lutego w pełni gotowa będzie cała część komunikacyjna, czyli m.in. osiem dodatkowych stanowisk. Dzięki nim z głównego krakowskiego dworca odjeżdżać będzie mogło zdecydowanie więcej pojazdów. Obecnie znajdują się na nim 32 stanowiska (połowa na płycie górnej a połowa na dolnej), które są w stanie przyjąć 1200 autobusów na dobę. To za mało jak na potrzeby Krakowa i Małopolski. Po rozbudowie liczba odjazdów ma się zwiększyć do ok. 1450 dziennie.

- Cały czas zgłaszają się do nas nowi przewoźnicy, którzy chcieliby zatrzymywać się przy ul. Bosackiej, ale musieliśmy odmawiać. Gdy będą już gotowe nowe stanowiska, będziemy podpisywać umowy na nowe kursy - podkreśla prezes Marcin Fall. Nie wiadomo jednak w którym kierunku odjadą dodatkowe autobusy. - Nie tworzyliśmy listy rezerwowej. Wszystko będzie zależeć od tego, którzy przewoźnicy zgłoszą się do nas po otwarciu nowej części dworca - dodaje Marcin Fall. Chętnych na pewno jednak nie zabraknie. Na łamach „DP” m.in. Marcin Chmielarski, właściciel firmy Marcel podkreśla, że z chęcią uruchomiłby dodatkowe połączenia na trasie Kraków-Rzeszów. Do tej pory nie było jednak takiej możliwości.

Oprócz dodatkowych stanowisk dla autokarów (zostaną połączone z funkcjonującą obecnie górną płytą MDA), z boku budynku dworca autobusowego powstaje również nowa podziemna hala, z której pasażerowie będą mogli bezpośrednio przejść na dolną płytę dworca autobusowego lub np. wyjechać windą na parking nad peronami PKP. Do tej pory bezpośredniego połączenia MDA z tym parkingiem nie było. W nowej hali pojawią się też m.in. kioski, sklepy. - Mamy już podpisane umowy przedwstępne z najemcami na 80 proc. powierzchni komercyjnej. Głównie będą to punkty usługowe czyli m.in. sklep spożywczy itd. - podkreśla prezes Marcin Fall. Zaznacza jednak, że zaczną one funkcjonować nieco później, niż pozostała cześć dworca, czyli w marcu. Do tego czasu urządzane będą wnętrza lokali.

Przypomnijmy, że powiększanie głównego krakowskiego dworca autobusowego przy ul. Bosackiej miało zakończyć się jeszcze przed Światowymi Dniami Młodzieży, czyli w lipcu 2016. W MDA twierdzili jednak, że przyczyn opóźnienia jest wiele. Wiązały się one m.in. z odkryciem fundamentów kamienicy z przełomu XIX i XX wieku. Odkryto również pozostałości po parowozowni i lokomotywowni. W trakcie budowy zmieniona została też koncepcja zorganizowania dojścia od ul. Bosackiej, przy dobudowywanej części dworca, do tunelu „Magda” prowadzącego na perony kolejowe. - Konieczne było m.in. wyburzenia znajdującego się obok starego pawilonu handlowego - tłumaczył prezes Fall. Koszt całej inwestycji to ok. 16 mln zł.

WIDEO: Smog w Krakowie

Autorka: Joanna Urbaniec, Gazeta Krakowska

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto