Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Więcej węzłów przesiadkowych w Małopolsce?

Pog
Centrum przesiadkowe w Miami Beach
Centrum przesiadkowe w Miami Beach Materiały prasowe
Mieszkańcy miast Małopolski uważają, że w regionie powinno powstawać więcej węzłów przesiadkowych. Tak wynika z badania opinii przeprowadzonego na zlecenie Renault Polska przez Kantar TNS. Dla 47 procent mieszkańców miast Małopolski tworzenie centrów przesiadkowych jest jednym z najważniejszych działań na rzecz zrównoważonego transportu. Reanult pokazuje też, jak wyglądają nowoczesne węzły przesiadkowe za granicą.

Odpowiednio zaprojektowane węzły komunikacyjne mogą znacząco ułatwić przesiadanie się do komunikacji miejskiej lub na rower czy korzystanie z carsharingu. Nowoczesne miejsca przesiadkowe mogą pełnić wiele dodatkowych funkcji, np. być przestrzenią rekreacyjną czy kulturalną.

Centrum przesiadkowe to miejsce, które umożliwia swobodne przesiadanie się między różnymi środkami transportu – własnym samochodem, rowerem, pociągiem, komunikacją miejską czy pojazdami współdzielonymi. Obecność takich obiektów w miastach może ułatwić zmianę podziału modalnego w miastach, a co za tym idzie – pozytywnie wpłynąć na stan środowiska naturalnego oraz jakość życia mieszkańców.

Miejsca przesiadkowe w miastach Małopolski

Ponad czterech na pięciu (81 proc.) mieszkańców miast w województwie małopolskim potwierdza, że w okolicy ma dostęp do węzła przesiadkowego. Większość tych osób (85 proc.) korzysta z tego rodzaju udogodnień. Jednocześnie wśród najważniejszych działań na rzecz transportu zrównoważonego 47 proc. mieszkańców miast regionu wskazuje tworzenie centrów przesiadkowych.

W centrach przesiadkowych w województwie małopolskim dostępny jest przede wszystkim transport publiczny (96 proc.), w tym zwłaszcza autobusy (97 proc.) i tramwaje (90 proc.). Oprócz tego popularne są też wypożyczalnie rowerów (68 proc.). Ponadto dwie piąte badanych (40 proc.) wskazuje dostępność w pobliskim węźle przesiadkowym parkingu umożliwiającego pozostawienie prywatnego samochodu.

Na nowo odkryć parking

A jak wyglądają miejsca przesiadkowe za granicą? Powstają m.in. nowoczesne parkingi, które nie są już przestrzenią, którą odwiedza się tylko na moment, lecz pełni dodatkowe funkcje, np. rekreacyjne, kulturalne czy mieszkalne.

Przy Lincoln Road, najbardziej znanej ulicy w Miami Beach na Florydzie (USA), zbudowano wielofunkcyjny budynek, który jednocześnie jest parkingiem, powierzchnią handlową i prywatną rezydencją. Można tu wziąć udział np. w zajęciach jogi czy wydarzeniach kulturalnych.

Inny pomysł mieli twórcy Park’n’play w Kopenhadze. Na dachu wielopoziomowego parkingu powstał plac zabaw oraz przestrzeń publiczna. Budynek wyróżnia również wykorzystanie roślinności oraz warstwowych materiałów o różnej przezroczystości. Dzięki temu obiekt jest nie tylko funkcjonalny, lecz także wzbogaca miejski krajobraz.

Łączenie miejsca postojowego z atrakcyjną funkcją miejskiego sportu czy rekreacji może sprawić, że mieszkańcy chętniej zaczekają na siebie nawzajem i połączą się w grupę współdzielącą samochód.

Parking połączony z miejscem zabaw dla dzieci to niejedyne tego rodzaju rozwiązanie w stolicy Danii. Po przebudowie Placu Izraela parking został ukryty pod ziemią, a na powierzchni powstała wielofunkcyjna przestrzeń publiczna. Plac jest miejscem spotkań oraz służy do aktywności fizycznej. Jednocześnie miska do skateboardingu i zatopione kanały powierzchniowe w deszczowe dni gromadzą wodę opadową, dzięki czemu plac staje się obiektem istotnym dla gospodarki wodnej w Kopenhadze.

Konkurs na projekt miejsca przesiadkowego

Zaprojektowanie przyjaznego dla wszystkich użytkowników miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO to zadanie uczestników konkursu „Renault Easy City. Design the Future”. Nagroda za najlepszy projekt wynosi 20 tys. zł, za drugie miejsce przewidziano 10 tys. zł, a za trzecie 5 tys. zł. Przyjmowanie zgłoszeń trwa do 15 maja 2019 r. Uczestnicy konkursu są również zaproszeni do udziału w warsztatach w formule speed meetings - krótkich prelekcji połączonych z ćwiczeniami prowadzonych przez ekspertów, które pomogą im przygotować się do tworzenia prac konkursowych. Warsztaty odbędą się 22 lutego 2019 r. w Warszawie. Więcej informacji o konkursie można znaleźć na stronie renaulteasycity.pl

Badanie opinii mieszkańców polskich miast w kwestii mobilności zrównoważonej w miastach przeprowadził Kantar TNS dla Renault Polska w ramach projektu „Renault Easy City. Design the Future” w grudniu 2018, na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie mieszkańców miast powyżej 50 tys. wśród osób powyżej 15 roku życia. Próba wyniosła 1300 osób.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Co zabija Polaków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Więcej węzłów przesiadkowych w Małopolsce? - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto