ul. Dietla: od koryta Wisły do ulicy [zdjęcia]

Kolejna odsłona historycznych zdjęć Krakowa. Zobaczcie, jak pod koniec XIX wieku wyglądała dzisiejsza ulica Dietla.
 własność: Muzeum Historyczne Krakowa

Zobacz też: Kraków, którego już nie ma: Willa Różnowskich

- W 1257 r. główne koryto Wisły biegło szlakiem tzw. Starej Wisły, tj. wzdłuż obecnej ul. Dietla i Al. Daszyńskiego. Oddzielała ona Kazimierz od miasta - czytamy w artykule [

"Przemiany stosunków wodnych na obszarze Krakowa", Joanny Pociask - Karteczki

.](http://www.geo.uj.edu.pl/~j.pociask/przemiany_stosunkow_wodnych_na_obszarze_krakowa.pdf)


- W czasie ogromnej powodzi w 1813 r. koryto Starej Wisły uległo zamuleniu, po czym stopniowo zamieniało się w cuchnące bajoro, do którego uchodziły kanały ściekowe z Kazimierza i Stradomia. Stara Wisła stała się z czasem siedliskiem bakterii, co przyczyniało się szerzenia epidemii cholery w latach 1849-1873. Cztery lata później koryto Stare Wisły zasypano. Pozostałością po Starej Wiśle jest dziś nazwa ulicy Starowiślnej, oraz stary most pełniący dziś funkcję wiaduktu kolejowego - czytamy dalej.

Zasypują Wisłę, robią ulicę

W 1866 r. opracowano plany utworzenia szerokiej ulicy z zabudową mieszkalną. Zasypywanie koryta Starej Wisły wzdłuż obecnej ul. Dietla i Al. Daszyńskiego  rozpoczęto w 1878 r, a pomysłodawcą utworzenia w tym miejscu spacerowych plant był ówczesny prezydent miasta Józef Dietl. 

Sama ulica aktualną nazwę otrzymała w 1879. Miała 1 km długości i 100 m szerokości, składała się z dwóch jezdni, przedzielonych pasem zieleni o powierzchni 4,96 ha.

ul. Dietla: od parkowej alei do torowiska

Parkowa zieleń została zniszczona w trakcie I wojny światowej m.in. z powodu budowy rowów strzeleckich. W latach 20. XIX w. częściowo odrestaurowano roślinności według projektu Aleksandra Gauzego, inspektora ogrodów miejskich.

Przez kolejne lata jednak potrzeby komunikacyjne Krakowa rosły, więc trzeba było stopniowo zawężać tereny zielone, by poszerzać jezdnię. Swój parkowy charakter ulica ostatecznie utraciła w 1970 r. po wybudowaniu torowiska tramwajowego w stronę Mostu Grunwaldzkiego.


Archiwalne zdjęcia ulicy Dietla udostępniło nam Muzeum Historyczne Krakowa. Więcej historycznych zdjęć miasta możecie znaleźć na fanpage'u

Fotografia Krakowska / Muzeum Historyczne

.


$$HTML

Zobacz na MM:Wywiady | Serwis motoryzacyjny | Photo Day - plenery fotograficzne |
Blogi | Zdrowie i uroda | Konkursy MM | MoDO
| Inwestycje | Recenzje | Rowery

Redaktor

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3