Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

ul. Dietla: od koryta Wisły do ulicy [zdjęcia]

Redakcja
Kolejna odsłona historycznych zdjęć Krakowa. Zobaczcie, jak pod ...
Kolejna odsłona historycznych zdjęć Krakowa. Zobaczcie, jak pod ... własność: Muzeum Historyczne Krakowa
Kolejna odsłona historycznych zdjęć Krakowa. Zobaczcie, jak pod koniec XIX wieku wyglądała dzisiejsza ulica Dietla.

Zobacz też: Kraków, którego już nie ma: Willa Różnowskich


- W 1257 r. główne koryto Wisły biegło szlakiem tzw. Starej Wisły, tj. wzdłuż obecnej ul. Dietla i Al. Daszyńskiego. Oddzielała ona Kazimierz od miasta - czytamy w artykule "Przemiany stosunków wodnych na obszarze Krakowa", Joanny Pociask - Karteczki.**
- W czasie ogromnej powodzi w 1813 r. koryto Starej Wisły uległo zamuleniu, po czym stopniowo zamieniało się w cuchnące bajoro, do którego uchodziły kanały ściekowe z Kazimierza i Stradomia. Stara Wisła stała się z czasem siedliskiem bakterii, co przyczyniało się szerzenia epidemii cholery w latach 1849-1873. Cztery lata później koryto Stare Wisły zasypano. Pozostałością po Starej Wiśle jest dziś nazwa ulicy Starowiślnej, oraz stary most pełniący dziś funkcję wiaduktu kolejowego - czytamy dalej.

Zasypują Wisłę, robią ulicę

W 1866 r. opracowano plany utworzenia szerokiej ulicy z zabudową mieszkalną. Zasypywanie koryta Starej Wisły wzdłuż obecnej ul. Dietla i Al. Daszyńskiego  rozpoczęto w 1878 r, a pomysłodawcą utworzenia w tym miejscu spacerowych plant był ówczesny prezydent miasta Józef Dietl. 

Sama ulica aktualną nazwę otrzymała w 1879. Miała 1 km długości i 100 m szerokości, składała się z dwóch jezdni, przedzielonych pasem zieleni o powierzchni 4,96 ha.

ul. Dietla: od parkowej alei do torowiska

Parkowa zieleń została zniszczona w trakcie I wojny światowej m.in. z powodu budowy rowów strzeleckich. W latach 20. XIX w. częściowo odrestaurowano roślinności według projektu Aleksandra Gauzego, inspektora ogrodów miejskich.

Przez kolejne lata jednak potrzeby komunikacyjne Krakowa rosły, więc trzeba było stopniowo zawężać tereny zielone, by poszerzać jezdnię. Swój parkowy charakter ulica ostatecznie utraciła w 1970 r. po wybudowaniu torowiska tramwajowego w stronę Mostu Grunwaldzkiego.


Archiwalne zdjęcia ulicy Dietla udostępniło nam Muzeum Historyczne Krakowa. Więcej historycznych zdjęć miasta możecie znaleźć na fanpage'u Fotografia Krakowska / Muzeum Historyczne.


Zobacz na MM:Wywiady | Serwis motoryzacyjny | Photo Day - plenery fotograficzne |
Blogi | Zdrowie i uroda | Konkursy MM | MoDO
| Inwestycje | Recenzje | Rowery
od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto