„Supermagistrat” do 2023 roku w Krakowie. Zobacz wizualizacje!

Piotr TymczakZaktualizowano 
Koszt budowy Centrum Obsługi Inwestora przy ul. Centralnej szacuje się na ok. 258 milionów złotych Wizualizacja: Claudio Nardi Architects
W urzędzie liczą, że tym razem uda się wybudować Centrum Obsługi Inwestora przy ul. Centralnej. Radni woleliby szkołę.

Trzy firmy zostały zakwalifikowane do udziału w dialogu konkurencyjnym, dotyczącym budowy, utrzymania i zarządzania budynkiem Centrum Obsługi Inwestora. Nowy obiektu planowany jest przy ul. Centralnej. COI miałoby powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Decyzja o tym, kto ostatecznie będzie partnerem miasta ma zapaść najwcześniej w drugiej połowie 2019 r.

- Liczymy na to, że uda się w przyszłym roku wybrać wykonawcę. Jeżeli tak się stanie, to obiekt mógłby powstać w ciągu trzech lat. Byłby więc gotowy na przełomie 2022 i 2023 roku - mówi Janina Pokrywa, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich.

Budowa CIO (za ok. 258 mln zł) przy ul. Centralnej od lat budzi jednak kontrowersje, w tym wśród radnych. - Dziwi mnie upór urzędników związany z tą inwestycją - komentuje radny PO Wojciech Krzysztonek. Przypomina, że w kwietniu 2012 r. rada miasta przyjęła uchwałę, w której prezydent został zobowiązany do wstrzymania dalszych działań, zmierzających do budowy „supermagistratu” w tej lokalizacji. Zdaniem radnego Krzysztonka w tym miejscu można wybudować budynek dla szkoły podstawowej i przedszkola. - To nie jest natomiast miejsce na nowy magistrat. Już teraz w tym rejonie tworzą się ogromne korki - dodaje radny Krzysztonek.

Przypomnijmy, że COI, nazwane „supermagistratem”, ma powstać naprzeciwko obecnej siedziby zarządu dróg przy ul. Centralnej. Dziesięć lat temu w konkursie wybrano koncepcję gmachu, autorstwa Claudia Nordiego z Włoch. Budynek ma mieć do 19,7 m wysokości i powierzchnię wynoszącą ok. 46 700 mkw. W projekcie budowlanym zaplanowano ok. 980 stanowisk pracy, a obiekt będzie gotowy do przyjęcia ok. 1520 interesantów dziennie, nie licząc uczestników konferencji w auli głównej (pojemność około 300 osób) i trzech mniejszych salach konferencyjnych.

Podstawowym celem budowy COI jest zlokalizowanie w jednym miejscu wydziałów Urzędu Miasta uczestniczących „w szeroko pojętym procesie inwestycyjnym”. Do COI mają się przenieść: Wydział Skarbu, Wydział Geodezji, Biuro Planowania Przestrzennego oraz Wydział Architektury i Urbanistyki. Część opuszczonych przez te wydziały budynków może zostać sprzedana, a część zagospodarowana na potrzeby urzędu. Dzięki temu miasto zyskałoby pieniądze ze sprzedaży, a dodatkowo nie będzie musiało utrzymywać nieruchomości, których eksploatacja jest bardzo droga.

Już jednak 10 lat temu gmina miała problem ze znalezieniem pieniędzy na COI. W 2009 r. powstał pomysł, by do inwestycji zaangażować partnera zewnętrznego. Przez lata nie udało się zrealizować zamysłu. A przykład basenu przy ul. Eisenberga pokazuje, że starania o PPP mogą zakończyć się fiaskiem - po latach niepowodzeń w znalezieniu zewnętrznego partnera, inwestycję zaczęło realizować miasto.

W ZIM liczą jednak na to, że w przypadku COI będzie inaczej. Dyrektor Janina Pokrywa zwraca uwagę, że teraz w przypadku PPP można liczyć na dużą pomoc Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. ZIM korzysta ze wsparcia niezależnych doradców, których prace nadzoruje i finansuje ministerstwo.

W przypadku COI początkowo realizacją inwestycji w ramach PPP zainteresowane było 11 firm. Trzy z nich zaproszono do dalszych rozmów: konsorcjum skupione wokół firmy Warbud, Strabag Drogi Wojewódzkie oraz NDI Hotel Managment. Na podstawie negocjacji z tymi firmami ZIM określi jednolite warunki i zaprosi do złożenia ofert. Do tego powinno dojść wiosną 2019 r. Później byłby czas na wybranie najlepszej oferty i podpisanie umowy. Wykonawca wybudowałby na własny koszt obiekt, a następnie zarządzałby i utrzymywał biurowiec przez 20 lat obowiązywania umowy. W zamian za to miasto będzie uiszczać tzw. opłatę za dostępność.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: 12 listopada wolny od pracy, ale nie dla wszystkich

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3