Sacrum Profanum 2017. Sześć dni festiwalu, dwadzieścia koncertów i niezmierzona różnorodność muzyki współczesnej - kolejna edycja Sacrum Profanum przed nami. Aaron Turner, Aidan Baker, Alvin Lucier, Apartment House, Arditti Quartet, awangarda, dzieci, Eliane Radigue, erotyka, H.M. Górecki, In C Mali, Jennifer Walshe, John Cage... To wszystko już od 26 września do 1 października, w Krakowie, na festiwalu Sacrum Profanum. Sprawdźcie pełny program festiwalu.

Sacrum Profanum 2017. Krótszy, ale bogatszy festiwal


- W tym roku na Sacrum Profanum wszystko jest ważne: od gęsto utkanego, wewnętrznie zlinkowanego i zróżnicowanego estetycznie programu, przez wielość lokalizacji rozsianych w Nowej Hucie, Kazimierzu, Podgórzu i Ludwinowie, aż po zintensyfikowaną formułę - mówi kurator festiwalu Krzysztof Pietraszewski.

W tym roku festiwal jest krótszy, sześciodniowy, ale w porównaniu do zeszłego roku dwukrotnie bogatszy w liczbę koncertów. - Na inaugurację i dni weekendowe zaplanowaliśmy po cztery koncerty, na pozostałe - po dwa wydarzenia. Wszystkim żądnym intensywności i festiwalowego świętowania proponujemy w sumie dwadzieścia koncertów - zachęca Pietraszewski.

Sacrum Profanum 2017. Wyjątkowi artyści, wyjątkowa muzyka


Tegoroczna inauguracja zapowiada się wyjątkowo. Koncert „Four by two” to cztery duety. Najpierw Lubomyr Melnyk i Melvyn Poore – najszybszy pianista na świecie i twórca continous music z niezwykłym tubistą Musikfabrik, którego tuba brzmi jak instrument solowy – wykonają godzinną kompozycję The Voice of Trees na dwa fortepiany i trzy tuby. Później Murcof (Fernando Corona) i Vanessa Wagner - meksykański artysta dźwiękowy wspólnie z francuską pianistką przygotowali własne wersje utworów pochodzących z repertuaru kompozytorów, takich jak John Cage (In a Landscape), Arvo Pärt (Variations For The Healing of Arinushka), György Ligeti (Musica Ricercata n°2), czy Morton Feldman (Piano Piece 1952). Obok klasycznego wykonania Wagner usłyszymy elektroniczne tła i manipulacje Murcofa w odważny sposób traktujące interpretowane kompozycje.

Z kolei Małgorzata Walentynowicz i Frauke Albert, w ramach koncertu Série Roserzucą światło na seksualny, zmysłowy, erotyczny i pornograficzny aspekt muzyki nowej.

Sacrum Profanum 2017. Artyści poszukają odpowiedzi na pytania...


Tegoroczne Sacrum Profanum to także muzyczny hołd dla Moondoga i Juliusa Eastmana, których historie będą wielokrotnie powracać podczas tegorocznej edycji. Moondog - niewidomy artysta - wiódł życie ulicznego poety i muzyka-dziwaka. Spędzał czas na nowojorskiej 6. Alei, gdzie stał często w stroju wikinga. Mimo, że doceniali go Philip Glass, Steve Reich czy Artur Rodziński, to uwagę szerszej publiczności zdobył dopiero niedawno. Czy gdyby nie był ekscentrykiem zyskałby sławę? Czy gdyby nie był „wikingiem”, jego muzykę można byłoby usłyszeć w pięknych salach? Odpowiedzi na te pytania będą szukać w trakcie Sacrum Profanum Dedalus i Muzzix Ensemble, Cabaret Contemporain, Raphael Rogiński i Natalia Przybysz oraz zaproszeni do współpracy muzycy ze Słowenii.

Co jeszcze będzie się działo? Sprawdźcie program festiwalu Sacrum Profanum!

Sacrum Profanum 26.09-1.10.2017 [PROGRAM]



Sacrum Profanum. Wtorek, 26 września


Nowohuckie Centrum Kultury, godz. 19
Série Rose
Jennifer Walshe – (your name here) na głos, elektronikę i teatr cieni 15’
Brigitta Muntendorf – Public Privacy #ARIA (2016) na sampler i wideo 10’
Erwin Schulhoff – Sonata Erotica (1919) na głos 4’
Johannes Kreidler – London (2007) na wideo 10’
Juliana Hodkinson, Niels Rønsholdt – nowy utwór (2017) na głos, keyboard, elektronikę i obiekty 10’
Pierre Jodlowski – Série Rose (2012) na fortepian i elektronikę 14’
Laurie Anderson – Langue D’Amour (1984) na głos i sampler 6’

Małgorzata Walentynowicz – fortepian, sampler
Frauke Aulbert – głos, skrzypce
Monika Pasiecznik – autorka koncepcji i programu

Statea
John Cage – In a Landscape
Arvo Pärt – Variations for the healing of Arinushka
Aphex Twin – April 14th
György Ligeti – Musica Ricercata n°2
Erik Satie – Gnossienne n°3
Morton Feldman – Piano Piece 1952
Valentyn Silvestrov – Farewell, O World, O Earth
John Adams – China Gates
Philip Glass – Metamorphosis 2

Murcof – elektronika
Vanessa Wagner – fortepian

Bardo
Barbara Kinga Majewska – wokal, instrumenty perkusyjne
Bartek Wąsik – muzyka, fortepian, elektronika, wokal

The Voice of Trees
Lubomyr Melnyk – The Voice of Trees (1985) [premiera polska]

Lubomyr Melnyk – fortepian
Melvyn Poore – tuba

Sacrum Profanum. Środa, 27 września


Teatr Ludowy, godz. 19
Invocation (instrumental)
Bells are Ringing
What´s the Most Exciting Thing
All is loneliness
Stamping Ground (instrumental)
Why spend a dark night with you?
Coffee Beans
Down is up
Theme (instrumental)
Nero´s Expedition
With my wealth
Maybe
Witch of Endor
Be a Hobo
Trees against the sky
New Amsterdam
Bird’s Lament (instrumental)
Imagine
Behold
Sparrows
Heimdall Fanfare (instrumental)

Dedalus Ensemble
Muzzix Ensemble

Teatr Łaźnia Nowa, godz. 21
Julius Eastman – Macle (1971-72) [polska premiera]
Petr Kotik – There is Singularly Nothing (1971-72) [polska premiera]
***
Julius Eastman – Joy Boy (1972) [polska premiera]
John Cage – Song Books I, II (1970)
Julius Eastman – Piano 2 (1986) [polska premiera]

S.E.M. Ensemble
Petr Kotik - dyrygent
Joseph Kubera - fortepian

Sacrum Profanum. Czwartek, 28 września


Cricoteka, godz. 19
My Tiny Butterfly
I love you
Do your thing
I'm just a hop head
Why spend the dark night with you
Maybe
Paris
Trees against the sky
Enough about human rights
All is loneliness
High on the rocky ledge

Cabaret Contemporain – zespół instrumentalny
Linda Oláh – wokal
Isabel Sörling – wokal

***
Raphael Roginski – gitara elektryczna
Natalia Przybysz – wokal
Širom – zespół instrumentalny

Muzeum Inżynierii Miejskiej, godz. 21
Eliane Radigue – Occam Océan (2014) 60’ [polska premiera]
Alvin Lucier – Criss-Cross (2013) 15’ [polska premiera]
***
Iancu Dumitrescu – South Pole (2014) 30’ [polska premiera]
Stephen O’Malley – Gruidés (2015) 30’ [polska premiera]

l’Orchestre de Nouvelles Créations, Expérimentations et Improvisation Musicales (ONCEIM)
Frédéric Blondy - dyrygent
Stephen O’Malley – gitara
Oren Ambarchi – gitara, instrumenty perkusyjne

Sacrum Profanum. Piątek, 29 września


Teatr Ludowy, godz. 19
Michał Libera and Apartment House play George Brecht Symphony No. 5
Robert Piotrowicz – Mewo Pan [polska premiera]
***
Julius Eastman – Hail Mary (1984) [polska premiera]
Julius Eastman – Stay on it (1973) [polska premiera]

Teatr Łaźnia Nowa, godz. 21
Julius Eastman – Evil Nigger (arr. Tomasz Jakub Opałka) [światowa premiera]
Horațiu Rădulescu – Infinite to be cannot be Infinite [premiera polska]
***
Jennifer Walshe – Everything is Important [polska premiera]

Arditti Quartet
Jennifer Walshe

Pełny program na sacrumprofanum.com

Wydarzenia Kulturalne | Wiadomości Kulturalne

Komentarze (1)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!