Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rusza największa inwestycja kolejowa w Krakowie. Cztery lata układania nowych torów [ZDJĘCIA]

Arkadiusz Maciejowski, krakow.pl
Trwa wycinka drzew na nasypie kolejowym między ul. Kopernika a ul. Miodową
Trwa wycinka drzew na nasypie kolejowym między ul. Kopernika a ul. Miodową fot. Anna Kaczmarz
Kolejarze już karczują drzewa w centrum Krakowa i zamknęli pierwszą ulicę - Blich. To jednak dopiero początek utrudnień.

Właśnie rozpoczęła się jedna z największych i najdroższych inwestycji transportowych w historii Krakowa. Za blisko miliard złotych - dokładnie 966 mln zł - dobudowane zostaną dodatkowe tory dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej od centrum Krakowa, przez Płaszów aż do stacji w Bieżanowie. Prace będą trwały aż cztery lata, a mieszkańców, kierowców i pasażerów komunikacji zbiorowej czekają ogromne utrudnienia. Już zamknięta została ul. Blich, od 15 lipca - przez ponad dwa miesiące - tramwaje nie będą mogły przejeżdżać ul. Grzegórzecką. To jednak dopiero początek zmian.

Jednym z najważniejszych elementów całej inwestycji będzie rozbiórka nasypu ziemnego między ul. Kopernika a ul. Miodową, po którym obecnie jeżdżą pociągi. W jego miejsce wybudowana zostanie mierząca blisko kilometr estakada. Przestrzenie pod nią mogą zostać wykorzystane m.in. na parkingi.

Pracownicy firmy Strabag, głównego wykonawcy inwestycji, już rozpoczęli wycinkę ok. 13 tysięcy drzew rosnących na nasypach oraz wzdłuż całej trasy, na której pojawią się dodatkowe tory. W najbliższych dniach rozebrana zostanie również część sklepów przy Hali Targowej, tych znajdujących się od strony nasypu kolejowego. Część sprzedawców już przeniosła się do nowych stoisk, niektórzy, tak jak np. jeden ze znanych krakowskich cukierników, zamieścił informację, że zawiesza działalność w tym miejscu i dziękuje klientom „za te wszystkie lata”.

Dzięki inwestycji za 966 mln zł na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej poprawi się komfort podróży, bezpieczeństwo oraz dostępność do kolei.Nowe węzły przesiadkowe zwiększą integrację kolei z komunikacją miejską. Uruchomienie większej liczby połączeń kolejowych, dalekobieżnych i w ruchu aglomeracyjnym, umożliwi budowa dodatkowych torów na odcinkach Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.

Ta inwestycja, bardzo potrzebna dla Krakowa, wiąże się z utrudnieniami. To duże wyzwanie, zarówno dla wykonawcy, miasta jak i mieszkańców. – Wszystkie główne ciągi komunikacyjne w mieście będą utrzymane, a najbliższe utrudnienia na ul. Grzegórzeckiej (od 15 lipca do 30 września) będą polegały na wyłączeniu ruchu tramwajowego. Ruch samochodowy, autobusów i pieszych będzie w tym miejscu możliwy – zaznacza Łukasz Franek, zastępca dyrektora ZIKiT ds. transportu.

Warto zaznaczyć, że wprowadzanie kolejnych utrudnień w ruchu drogowym w związku z inwestycją PKP PLK na terenie Krakowa jest ustalane między wykonawcą a ZIKiT. O wszystkich zmianach z odpowiednim wyprzedzeniem będziemy informować na www.krakow.pl i www.zikit.krakow.pl.

W ramach inwestycji przebudowanych zostanie osiem przystanków oraz stacji. Wybudowane zostaną dwa nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Wszystkie będą dostosowaną do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Na peronach zostanie uruchomiony nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Będą czytelne komunikaty wizualne i głosowe. Powstaną dwa dwustumetrowe mosty na Wiśle. Zmodernizowanych zostanie prawie 20 km linii, przebudowanych 55 km sieci trakcyjnej i 200 rozjazdów. Dwa nowoczesne lokalne centra sterowania będą odpowiadały za sprawne i bezpieczne kierowanie ruchem pociągów. Roboty obejmą 56 obiektów inżynieryjnych. Wybudowane zostaną 22 nowe: wiadukty, przepusty, przejścia podziemne, estakady i kładki dla pieszych. Na początku lipca rozpoczęły się prace przygotowawcze na zamkniętym torze nr 1, na odcinku Kraków Główny–Kraków Płaszów. Główne prace zaplanowano od września tego roku, mają potrwać 48 miesięcy.

Od ul. Kopernika do ul. Miodowej wybudowana zostanie 850-metrowa estakada. Obiekt nie tylko uwolni nową przestrzeń w centrum miasta, ale przyczyni się także do usprawnienia ruchu. Całkowitej przebudowie poddany zostanie np. wiadukt na ul. Łokietka, a dzięki poszerzeniu jezdni do 6 metrów, ruch będzie odbywał się dwukierunkowo. Z kolei nowy obiekt na ul. Miodowej zapewni bezpieczne przejścia pod torami, oddzielony będzie ruch kołowy od rowerowego i pieszego. Wraz z budową przystanku „Złocień” przebudowany zostanie także most nad rzeką Serafą i ul. Złocieniową. Poszerzenie jezdni do 5 metrów umożliwi ruch samochodowy, a pobliskie osiedle uzyska wygodny dostęp do sieci drogowej miasta. Będzie bezkolizyjne dojście na perony nowego przystanku.

Od soboty 15 lipca z powodu przebudowy wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką, prowadzonej w ramach modernizacji linii kolejowej E-30, zostanie wyłączony ruch tramwajowy na odcinku od Ronda Grzegórzeckiego do skrzyżowania ulic Dietla i Starowiślnej.

Zmiany:


linie 2, 5, 7, 12, 16, 21, 23 – w dalszym ciągu pozostaną zawieszone;

linie 10, 11, 19 – zostaną zawieszone od dnia 15.07.2017 r.;

linie 4, 14, 24 – będą kursować po obecnych trasach objazdowych, bez dodatkowych zmian;

linia 1 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: ze Wzgórz Krzesławickich do Ronda Grzegórzeckiego po aktualnej trasie obowiązującej w związku z remontem torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim, następnie al. Powstania Warszawskiego, ul. Lubicz, Rakowicką do Cmentarza Rakowickiego. Częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zmniejszona do 20 minut;

linia 3 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: z Nowego Bieżanowa do przystanku „Kabel” bez zmian, następnie: estakadą nad dworcem Kraków Płaszów, ul. Klimeckiego, Kotlarską, al. Powstania Warszawskiego, Tunelem do Dworca Towarowego, gdzie linia powróci na stałą trasę do Krowodrzy Górki. Częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zmniejszona do 20 minut;

linia 9 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: z Nowego Bieżanowa do Ronda Czyżyńskiego bez zmian, następnie al. Jana Pawła II, ul. Ptaszyckiego, Igołomską do Pleszowa. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;

linia 18 – będzie kursować po swojej stałej trasie Czerwone Maki P+R – Krowodrza Górka. Częstotliwość kursowania w soboty zostanie ponownie zmniejszona do 20 minut;

linia 20 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: od Małego Płaszowa do Ronda Mogilskiego po stałej trasie, następnie tunelem, ul. Kamienną, Długą, Basztową, Dunajewskiego, Podwale, Piłsudskiego do przystanku „Uniwersytet Jagielloński”, gdzie linia powróci na stałą trasę do Cichego Kącika. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;

linia 22 – będzie kursować po trasie objazdowej: od Walcowni do Ronda Grzegórzeckiego po stałej trasie, następnie: ul. Kotlarską, Klimeckiego, estakadą nad dworcem Kraków Płaszów, ul. Wielicką, Limanowskiego, Kalwaryjską, Wadowicką do przystanku „Łagiewniki”, gdzie linia powróci na stałą trasę do Borku Fałęckiego. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;

linia 52 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: od Wzgórz Krzesławickich do Ronda Mogilskiego po aktualnej trasie obowiązującej w związku z remontem torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim, następnie al. Powstania Warszawskiego, ul. Kotlarską, Klimeckiego, estakadą nad dworcem Kraków Płaszów, ul. Wielicką, Limanowskiego, Kalwaryjską, Wadowicką, Brożka do przystanku „Lipińskiego”, gdzie linia powróci na stałą trasę do Czerwonych Maków P+R. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;

linia 70 – zastępcza linia tramwajowa kursująca na trasie: Pleszów – Igołomska, Ujastek Mogilski, al. Solidarności, al. Jana Pawła II, Mogilska, Lubicz, Rakowicka – Cmentarz Rakowicki. Linia kursować będzie tylko w dni powszednie w godzinach szczytu z częstotliwością co 20 minut;


linia 71 – zastępcza linia tramwajowa kursująca na trasie: Mały Płaszów – Lipska, estakada nad dworcem Kraków Płaszów, Wielicka, Na Zjeździe, Starowiślna, Dietla, Monte Cassino, Kapelanka, Brożka, Zakopiańska – Borek Fałęcki. Przystanek „Starowiślna” dla linii będzie funkcjonował na ul. Dietla pomiędzy ul. Św. Sebastiana a ul. Starowiślną (w normalnym ruchu ta para przystanków jest nieużywana). Linia kursować będzie z częstotliwością co 20 minut we wszystkie dni tygodnia;


linia 72 – zastępcza linia tramwajowa kursować będzie po nowej trasie: od Salwatora do Dworca Towarowego jak obecnie, następnie tunelem, ul. Mogilską do pętli TAURON Arena Kraków Wieczysta. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;


linia 73 – zastępcza linia tramwajowa kursująca na trasie: Czerwone Maki P+R – Bobrzyńskiego, Grota-Roweckiego, Kapelanka, Monte Cassino, Dietla, Stradomska, św. Gertrudy, Starowiślna, Na Zjeździe, Wielicka, Teligi, Ćwiklińskiej – Nowy Bieżanów. Linia kursować będzie z częstotliwością co 20 minut we wszystkie dni tygodnia;


linia 79 – zastępcza linia tramwajowa kursująca na trasie: Łagiewniki – Wadowicka, Kalwaryjska, Limanowskiego, Na Zjeździe, Starowiślna, Franciszkańska, Zwierzyniecka, Kościuszki – Salwator. Linia kursować będzie z częstotliwością co 10 minut w godzinach szczytu oraz co 20 minut poza godzinami szczytu i w dni wolne;


linia muzealna 0 - kursy w relacji Muzeum Inżynierii Miejskiej – Kopiec Wandy zostaną zawieszone. W zmian zostanie zwiększona częstotliwość kursowania w relacji Muzeum Inżynierii Miejskiej – Cichy Kącik do około 40 minut. Do obsługi linii w każdą niedzielę i święto kierowane będą w dalszym ciągu dwa zabytkowe pociągi tramwajowe;


linie 184 i 484 – będą kursować po swoich stałych trasach. Łączna częstotliwość kursowania linii w dni powszednie zostanie zwiększona do 15 minut przez cały dzień. Na trasie Prądnik Czerwony – Swoszowice Poczta (w kierunku Swoszowic Poczty kursy oznaczone jako linia 484) w okresie międzyszczytowym będzie realizowany co trzeci kurs (częstotliwość kursowania wyniesie 45 minut), zaś w pozostałych porach i dniach co drugi kurs - jak obecnie;

• linia 722 – zastępcza linia autobusowa kursująca na trasie: Os. Podwawelskie – Bułhaka, Monte Cassino (powrót: Konopnickiej, Barska), Dietla, Grzegórzecka, al. Powstania Warszawskiego, Rondo Mogilskie (poziom „-1”), Lubicz – Lubicz. Powrót ul. Rakowicką i Lubomirskiego do Ronda Mogilskiego (przejazd po rondzie jezdniami dla ruchu ogólnego). Linia zatrzymywać się będzie na następujących przystankach: Os. Podwawelskie, Centrum Kongresowe ICE, Stradom, Starowiślna (na jezdni dla ruchu ogólnego), Hala Targowa (na jezdni dla ruchu ogólnego), Rondo Grzegórzeckie (na przystankach A+T), Rondo Mogilskie (w kierunku Lubicz na poziomie „-1”, w kierunku Os. Podwawelskiego na al. Powstania Warszawskiego po zjeździe z ronda), Lubicz (przystanek końcowy i początkowy na ul. Lubicz), Uniwersytet Ekonomiczny (na ul. Lubomirskiego, tylko w kierunku Os. Podwawelskiego). Linia kursować będzie z następującą częstotliwością: w dni powszednie w godzinach szczytu co 7,5-8 minut, poza godzinami szczytu co 15 minut, w soboty i dni świąteczne co 10 minut.

WIDEO: Miliony złotych na rozbudowę ulicy Igołomskiej

Autor: Agencja Informacyjna Polska Press, x-news

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto