Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Powstała koncepcja pierwszej linii metra

Piotr Tymczak
Wizualizacja: Pracownia Altrans
Najbliżej Rynku Głównego ma być położona podziemna stacja przy ul. Basztowej. To najtrudniejszy rejon do drążenia tunelu.

W referendum, które odbędzie się 25 maja krakowianie zagłosują, czy chcą budowy metra w naszym mieście.

– _Przed głosowaniem chcemy mieszkańcom przedstawić jak najwięcej informacji. Po __długim weekendzie zamierzamy rozpocząć kampanię informacyjną _– zapowiada Grzegorz Stawowy, szef klubu PO w Radzie Miasta.

To radni PO wpisali do referendum pytanie o metro. W piątek otrzymaliśmy koncepcję przebiegu pierwszej linii z Nowej Huty, przez centrum do Bronowic. Miałaby ok. 20 km długości, w tym ok. 10,5 km w tunelach i ok. 9,5 km na estakadach. Planowanych jest 20 stacji. Najbliżej centrum położone byłyby stacje przy Dworcu Głównym i ul. Basztowej. – Jest jeszcze możliwość zrobienia dodatkowej – przy __ul. Rajskiej – mówi Stanisław Albricht z Pracowni Altrans, autor koncepcji metra.

Trasę z Nowej Huty do Bronowic metro pokona w ok. 31 min. Przejazd tamtędy tramwajem zajmuje ok. 43 min. Zakłada się, że w pierwszym okresie funkcjonowania pierwszej linii, metro przewozić będzie ok. 160 - 200 tys. osób na dobę (ok. 10–12 proc. podróży transportem publicznym). Koszt pierwszej linii szacuje się na 10,6 mld zł. Inwestycja byłaby możliwa w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Firma Alstom rozważa sfinansowanie połowy przedsięwzięcia. Tymczasem Albricht pracuje nad koncepcjami dwóch kolejnych linii: AGH-Kazimierz- Zabłocie-Bieżanów i ul. Cystersów-Zabłocie-Stare Podgórze-Kliny.

Proponowane stacje dla pierwszej linii metra

* 1. „Mogiła” z parkingiem Park&Ride (zostaw auto i jedź) dla kierunków dojazdowych z drogi S-7, z północy i południa (autostrada A4) oraz wschodu (droga krajowa nr 79)

* 2. „Suche Stawy” w rejonie skrzyżowania al. Jana Pawła II i ul. Klasztornej

* 3. „aleja Róż” w rejonie skrzyżowania z al. Przyjaźni

* 4. „Kocmyrzowska” w rejonie ronda Kocmyrzowskiego, zintegrowana z P&R dla kierunku dojazdowego z Kocmyrzowa

* 5. „Bieńczyce” w rejonie ronda Maczka

* 6. „Stelli Sawickiego” w rejonie węzła z ul. Okulickiego, zintegrowana z P&R dla kierunku dojazdowego z drogi ekspresowej z S-7

* 7. „osiedle Oświecenia” w rejonie skrzyżowania ulic Dobrego Pasterza – Bohomolca

* 8. „Prądnik Czerwony” w rejonie ronda Barei, z P&R dla dojazdu z Michałowic

* 9. „Olsza” w rejonie ronda Młyńskiego

* 10. „Kraków Arena” w rejonie skrzyżowania ul. Meisnera z al. Jana Pawła II

* 11. „Cystersów” w rejonie skrzyżowania ulic: Mogilska - Cystersów, w przyszłości opcjonalnie stacja węzłowa z III linią metra

* 12. „Rondo Mogilskie” w rejonie skrzyżowania ulic: Mogilska - Powstania Warszawskiego

* 13. „Dworzec Główny” w rejonie stacji kolejowej

* 14. „Basztowa” w rejonie skrzyżowania z ul. Sławkowską

* 15. „AGH” w rejonie skrzyżowania al. Mickiewicza z ul. Czarnowiejską, w przyszłości stacja węzłowa z II linią metra

* 16. „Królewska” w rejonie skrzyżowania z ul. Kijowską

* 17. „Piastowska” w rejonie skrzyżowania z ul. Lea

* 18. „Przybyszewskiego” w rejonie skrzyżowania ul.: Armii Krajowej – Przybyszewskiego

* 19. „osiedle Widok” w rejonie ul. Armii Krajowej

* 20. „Bronowice” w rejonie skrzyżowania ul. Armii Krajowej i linii kolejowej, zintegrowana z parkingiem P&R dla dojazdu z kierunków: Wielka Wieś (droga krajowa nr 94), Zabierzów (droga krajowa nr 79), dworcem kolejowym Bronowice

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto