Jak komentuje Jacek Stokłosa - dzieło bardzo dobrze komponuje się z budynkiem opery. Rzeźby Mitoraja mają zresztą współgrać z przestrzenią miejską - dodaje.
To już szóste dzieło artysty w naszym mieście. Najpopularniejsza "Spętany Eros" stoi pod Wieżą Ratuszową w Rynku Głównym. To dar dla miasta, w którym studiował Mitoraj. Dwie niewielkie stoją w Muzeum Narodowym, jedna w Collegium Iuridicum UJ i w gmachu ASP przy pl. Matejki.
Podobno, rzeźba z Rynku ma znaleźć swoje drugie miejsce, bo szpeci wizerunek. Jak twierdzi główny plastyk miasta, wzbudza ona spore zainteresowanie turystów, a przede wszystkim wzbogaca przestrzeń wokół Ratusza, a dokładnie jedną z jego ścian, która do atrakcyjnych nie należy. Nie ma co jej na razie ruszać stamtąd - komentuje.
Wiadomo też, że rzeźba nie będzie stała wiecznie w Rynku. Urząd Miasta Krakowa zastanawia się nad przeniesieniem jej w inne równie atrakcyjne miejsce. Jako, że posąg jest darem autora, zmiana miejsca musi się odbyć za jego pozwoleniem.
- Na razie nie ma pomysłu na miejsce dla dzieła Miroraja. - mówi Jacek Stokłosa. Osobiście byłbym za umiejscowieniem rzeźby na placu dworcowym. Uważam, że świetnie wkomponowałaby się ona w przestrzeń starego budynku dworca oraz nowej Galerii Krakowskiej. Natomiast jest tam inny problem - natury prawnej, bowiem działka nie należy do miasta.
Zdecydowanie odpada plac Nowy, ze względu na Okrąglaka, oraz remontowany właśnie plac Szczepański. Powstanie tam fontanna, która nijak komponowałaby się z rzeźbą. Jest jeszcze nadzieja w przyszłym, nowym placu Wolnica, który wciąż czeka na projekt.
A Wy jak myślicie, gdzie Waszym zdaniem mogłaby stanąć rzeźba Mitoraja?
Igor Mitoraj - to polski rzeżbiarz, który od 1968 roku tworzy poza granicami kraju. Głównie we Francji i Włoszech. Studiował w krakowskiej ASP pod okiem Tadeusza Kantora. Igor Mitoraj dzieli swój czas pomiędzy Paryżem i Pietrasanta, gdzie od 1983 roku ma swoją pracownię. Wiele z jego rzeźb powstaje potem z glinianego lub gipsowego oryginału, w odlewniach i pracowniach kamieniarskich Pietrasanty, które pracują od setek lat tymi samymi metodami. Mitoraj zafascynowany jest swoimi wielkimi poprzednikami -Michałem Aniołem i Antonio Canovą.
Głównym tematem rzeźb Mitoraja jest ludzkie ciało, jego piękno i kruchość. Odwołuje się, nawet dosłownie (niekiedy już w tytule rzeźby: Ikar, Tyndareus, Centauro, Eros, Mars, Gorgona, Paesaggio Ithaka), do mitologii lub historii Grecji i Rzymu.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?