Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na trzy miesiące zwężą Aleje. Będą wielkie utrudnienia

Redakcja
Zwężenie na skrzyżowaniu Alej z Karmelicką i Królewską spowoduje duże utrudnienia. Mniej we znaki da się remont na Karmelickiej
Zwężenie na skrzyżowaniu Alej z Karmelicką i Królewską spowoduje duże utrudnienia. Mniej we znaki da się remont na Karmelickiej Adam Wojnar
Przebudowa niecałych 100 metrów fragmentu drogi potrwa aż trzy miesiące. Urzędnicy tłumaczą to trudnościami technicznymi.

Krakowscy urzędnicy szykują kolejne wielkie zmiany w organizacji ruchu, związane z przebudową trasy do Bronowic. Dla kierowców są zarówno dobre, jak i bardzo złe informację. Zamknięta zostanie bowiem część Alej Trzech Wieszczów, co może doprowadzić do kolejnego paraliżu komunikacyjnego. Okazuje się, że przebudowa skrzyżowanie Alej z ulicami Karmelicką i Królewską, czyli odcinka długiego na niecałe 100 metrów, potrwa aż trzy miesiące. Urzędnicy zrzucają to na karb trudności technologicznych.

Najpierw otworzą dwa skrzyżowania

Pierwsze zmiany - te korzystne dla kierowców - zostaną wprowadzone już za kilka dni, dokładnie 15 kwietnia. Wtedy otwarte zostaną dwa skrzyżowania - ulicy Królewskiej z ul. Urzędniczą oraz ul. Królewskiej z ul. Józefitów. Ponownie będą mogły przejeżdżać przez nie samochody. - W naszej ocenie otwarcie kolejnych przejazdów przez ul. Królewską spowoduje odciążenie Alej Trzech Wieszczów - podkreślają pracownicy Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Problem jednak w tym, że nawet jeśli sprawdzą się te „prognozy”, to upłynnienie ruchu na Alejach będzie tylko chwilowe.

W ramach przebudowy ul. Bronowickiej, Podchorążych i Królewskiej, zmodernizowane ma zostać również skrzyżowanie tej ostatniej ul. z al. Mickiewicza i ul. Karmelicką. Wymienione zostaną na nim m.in. szyny tramwajowe oraz część jezdni. Rozważane były dwie daty rozpoczęcia tych prac - 23 lub 29 kwietnia. Ostatecznie wybrana została ta druga.

Zwężenie na Alejach

Roboty te potrwać mają... około trzech miesięcy i spowodują gigantyczne utrudnienia w ruchu. Kierowcy jadący Alejami, będą mieli do dyspozycji na tym newralgicznym skrzyżowaniu i w jego okolicy tylko jedną jezdnię - po jednym pasie w każdym z kierunków. Obecnie dla zwykłych aut dostępne są dwie jezdnie po dwa pasy (trzeci to buspas), a i tak regularnie tworzą się wielkie korki. - Najpierw zamknięta zostanie jezdnia prowadząca w kierunku Nowego Kleparza, a w drugim etapie jezdnia prowadząca w kierunku ronda Matecznego. Za każdym razem kierowcy będą mieli do dyspozycji drugą jezdnię, na którą dostaną się poprzez specjalne „przełączki” na wysokości ul. Lenartowicza i Parku Krakowskiego - wyjaśnia Michał Pyclik, rzecznik ZDMK.

Na tym jednak nie koniec komplikacji. W związku z ograniczoną liczbą pasów ruchu, na wspomnianym skrzyżowaniu i w jego rejonie wyznaczony będzie tylko jeden buspas. A to oznacza, że np. w pierwszym etapie robót - od 29 kwietnia - autobusy MPK utkną w tym miejscu w tym samym korku, co zwykłe samochody.

Początkowo buspas będzie poprowadzony w stronę ronda Matecznego, a dopiero potem w stronę Kleparza. Prace na skrzyżowaniu zaczną się bowiem od ulicy Karmelickiej, żeby przygotować wjazd w Aleje, zanim zaczną się prace na samej Karmelickiej. Urzędnicy planują natomiast wyznaczyć od 29 kwietnia buspasy w miejscach w których ich dotąd nie było, czyli na moście Dębnickim oraz na wiadukcie na al. 29 Listopada.

Dlaczego aż trzy miesiące?

Dość zastanawiająca jest planowana długość prac na skrzyżowaniu Alej z Karmelicką i Królewską. Odcinek ten nie ma nawet 100 metrów długości, a prace na nim zajmą aż trzy miesiące. Dlaczego? Urzędnicy tłumaczą się zastosowaniem skomplikowanych technologii. Wykonane ma być zagęszczenie podbudowy, spawanie płyt oraz stężenie wylewanej płyty zbrojonej. To, zdaniem urzędników, wpływa na długi czas remontu tego odcinka.

- Trzy miesiące to bezpieczny termin, który podajemy. Jest szansa, że uda się go skrócić. Ale może być i tak, że trafią się deszczowe dwa tygodnie i podbudowy nie będzie się dało zagęścić i będzie trzeba ją robić na nowo - zaznacza Michał Pyclik.

W ZDMK tłumaczą, że gdyby remontowany byłby dłuższy odcinek, to mogłoby pracować kilka ekip, co przyśpieszyłoby czas pracy. - Tu nie ma jednak takiej możliwości. Poza tym to skrzyżowanie, a pod spodem jest dużo sieci - dodaje Pyclik.

W czasie, w którym trwały będą roboty na skrzyżowaniu ul. Królewskiej z al. Mickiewicza i ul. Karmelicką, rozpocząć ma się też remont ul. Karmelickiej. Na odcinku od ul. Rajskiej do Alej wymienione zostaną szyny tramwajowe oraz sieć trakcyjna. - Zakładamy, że te roboty rozpoczną się w czerwcu i zakończą we wrześniu - wyjaśnia Michał Pyclik. Wtedy też zakończyć ma się - trwająca od zeszłego roku - przebudowa ul. Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej. A tramwaje ponownie zaczną kursować do Bronowic.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Na trzy miesiące zwężą Aleje. Będą wielkie utrudnienia - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto