Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Myślenie ekologiczne zaczyna się opłacać

Redakcja
Wielkim problemem ekologicznym małopolskich miast, w tym także Krakowa, jest wielokrotne przekroczenie norm stężenia pyłów zawieszonych obecnych w powietrzu.

Wielkim problemem ekologicznym małopolskich miast, w tym także Krakowa, jest wielokrotne przekroczenie norm stężenia pyłów zawieszonych obecnych w powietrzu. Według analiz sytuacja ta dotyczy aż 43 gmin, które zamieszkuje1,6 mln osób, czyli ponad połowa Małopolan. W grudniu 2009 roku Sejmik Województwa Małopolskiego przyjął program ochrony powietrza. W dokumencie tym stwierdzono, że głównym źródłem zanieczyszczeń są domowe paleniska, czyli tak zwana niska emisja. Zimą z małopolskich kominów do atmosfery trafia łącznie 15 tys. ton pyłu i ponad 8 ton promieniotwórczego benzo (a) pirenu. W ramach działań naprawczych zaproponowano wymianę starych pieców węglowych o niskiej sprawności, sięgającej 50 proc. na nowoczesne piece zasilane ekologicznymi paliwami. Prócz wysokiej sprawności sięgającej nawet 90 proc. kotły opalane gazem ziemnym emitują do atmosfery 0,5 grama pyłu na każdy GJ ciepła, podczas gdy piece węglowe starego typu wysyłają w powietrze około 400 gramów pyłu na taką samą ilość ciepła. W efekcie nawet redukcja 99% zanieczyszczeń z elektrociepłowni węglowych nadal powoduje 8 krotnie większą emisję niż taka sama ilość ciepła uzyskana z gazu ziemnego. Oznacza to, że bardziej efektywne zachowanie czystego powietrza możliwe jest nie poprzez ograniczanie emisji, lecz przez jak najszersze wykorzystanie gazu ziemnego do celów grzewczych.

Błękitna energia
Gaz ziemny jest najbardziej ekologicznym paliwem kopalnym, które dodatkowo doskonale nadaje się do różnych zastosowań; w gospodarstwie domowym, w transporcie, jak również w energetyce. Zatem pod tym względem jest to najbardziej uniwersalne paliwo. Jego największa zaleta prócz dostępności i wysokiej kaloryczności, wynoszącej ponad 32 MJ/m3, wynika z bardzo niskiej emisji gazów cieplarnianych. Efektem spalania gazu ziemnego wysokometanowego jest para wodna i dwutlenek węgla. Spaliny nie zawierają związków fosforu i siarki, które łącząc się z wodą przyczyniają się do powstawania niebezpiecznych dla wszystkich żywych organizmów kwaśnych deszczy. Konkurencyjność paliwa gazowego wynikająca z jego ekologiczności może w ciągu kilku najbliższych lat jeszcze wzrosnąć, a to głównie za sprawą wzrostu kosztów związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej i cieplnej. W polskich warunkach w skali całego kraju, ponad 90 procent ciepła i energii elektrycznej pochodzi z elektrociepłowni spalających węgiel kamienny i brunatny. Redukcja dwutlenku węgla oraz niebezpiecznych związków fosforu i siarki jest bardzo droga, jednak konieczna, jeżeli chcemy sprostać wymaganiom stawianym przed wszystkimi krajami Unii Europejskiej. Zakup technologii oraz jej eksploatacja może w najbliższych latach doprowadzić do wzrostu ceny kilowatogodziny nawet o 90 procent w stosunku do cen obecnych. Jeżeli do tych kosztów doliczymy wykupienie niezbędnych limitów na emisję gazów cieplarnianych rychło może się okazać, że energia podrożeje nawet o 200 procent!

Czy jest rozwiązanie?
Oczywiście, że tak, jest nim zwiększenie udziału niskoemisyjnych technologii wytwarzania prądu. Najpowszechniejszą metodą wykorzystywaną głównie w Niemczech jest budowa i eksploatacja elektrowni gazowych mających dodatkowo dalece wyższą sprawność niż ich węglowe odpowiedniki. O ile jednak my odbiorcy nie mamy wpływu na wybór sposobu produkcji energii elektrycznej, o tyle z powodzeniem możemy już decydować o nośniku energii do ogrzewania i pozyskiwania ciepłej wody. A tym najbardziej elastycznym, ekologicznym i jednocześnie ekonomicznym jest gaz ziemny.

Dlaczego opłaca się ogrzewać gazem ziemnym?
Jak kształtują się ceny? Korzystając z węgla czy drewna musimy stale pilnować ognia w palenisku oraz posiadać miejsce na zapasy paliwa oraz pojemnik na odpady. W przypadku większych kotłowni, gdy doliczy się =koszty obsługi okazuje się, że to gaz ziemny jest tańszym paliwem. Warto wiedzieć, że porównując gaz ziemny do innych bezobsługowych nośników energii okazuje się, że jest on z nich najtańszy. Przyjmując średnią cenę gazu ziemnego na poziomie 2,11 zł za m³ i sprawność kotła na najbardziej typowym poziomie 95% uzyskamy koszt 0,22 zł za kW/h. Tymczasem koszt ogrzewania olejem opałowym wynosi ok. 3 zł za 1l co daje 0,33 zł za kW/h. Podobnie dużo droższe jest wykorzystanie energii elektrycznej do ogrzewania, gdzie koszt 1 kW/h sięga nawet 0,57 zł. Jedynie ciepło sieciowe sprzedawane jest w porównywalnej cenie co ogrzewanie gazowe. Niestety powstaje ono jako produkt uboczny podczas spalania węgla. Oznacza to, że jakiekolwiek zmiany dotyczące energetyki węglowej, w tym zwłaszcza związane z ochroną powietrza mogą spowodować wzrost kosztów ciepła sieciowego. Innym czynnikiem mogącym zwiększyć ten koszt jest planowanie budowy bloków energetycznych opalanych gazem ziemnym. Takie rozwiązanie, choć ekologicznie korzystne może spowodować znaczny wzrost kosztów ciepła sieciowego w porównaniu do korzystania z gazu beż żadnych pośredników.

Samochody zasilane gazem ziemnym
Sukcesywnie przybywa też w Polsce pojazdów zasilanych gazem ziemnym. Coraz częściej można zobaczyć na samochodach plakietkę, CNG czyli sprężony gaz ziemny. Ten typ paliwa sprawdza się doskonale zarówno w przypadku pojazdów osobowych jak i ciężarowych. Przy czym ze względu na cenę instalacji zwrot kosztów następuje najszybciej w przypadku pojazdów jeżdżących bardzo dużo. Stąd też w instalacje CNG zaopatrywane są pojazdy dostawcze, tranzytowe oraz autobusy. Konstrukcje takie są mniej awaryjne i znacznie bardziej ekologiczne. Ma to istotne znaczenie zwłaszcza w przypadku komunikacji miejskiej, gdy autobusy zmuszone są kursować w zabytkowych i zatłoczonych centrach miast. Należy też podkreślić, że wszyscy producenci pojazdów i silników dają gwarancję na silniki fabrycznie wyposażone w instalacje CNG. W ślad za rosnącą popularnością instalacji CNG przybywa także stacji tankowania sprężonego gazu ziemnego. Obecnie jest ich już w Polsce 30, co oznacza, że bez problemu możemy przejechać cały kraj nie obawiając się, że w połowie trasy zabraknie nam błękitnego paliwa. Najwięcej stacji zlokalizowanych jest w południowo – wschodniej Polsce. W samym Krakowie są już dwie, przy ulicy Balickiej 94 i Siewnej 19.To tylko niektóre z wielu zalet gazu ziemnego o których warto pomyśleć.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto