Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Krakowski test Pendolino [NOWE ZDJĘCIA, WIDEO]

Marcin Karkosza
Pendolino w Krakowie
Pendolino w Krakowie Fot. Adam Wojnar
Od niedzieli z Krakowa do Warszawy lub Gdańska pojedziemy nowoczesnymi składami Pendolino. Pociąg jest wygodny i cichy, a w stolicy będziemy w 2 godz. 28 min..., jeśli nie będzie opóźnień

Pierwszy pendolino odjechał z Krakowa [ZDJĘCIA, WIDEO]

Nowy rozkład jazdy pociągów. Duże zmiany, Pendolino z Krakowa [WIDEO]

WIDEO: Pociąg Pendolino z pasażerami już ruszył w trasę

Źródło: TVP, X-News

W niedzielę na tory wyjechały pociągi Pendolino, którymi z Krakowa pojedziemy do Warszawy i Gdańska. Dla PKP to historyczna chwila. Sprawdziliśmy, czy także dla pasażerów. Przetestowaliśmy, jak jedzie się pendolino oraz czy te pociągi to rzeczywiście nowa jakość na kolei.

Pendolino codziennie będzie wyjeżdżać z Krakowa siedem razy. Pierwsze wyjechało wczoraj o godz. 6.05.

WIDEO: Kraków. Pierwsi pasażerowie pendolino na trasie Kraków - Warszawa - Gdynia

Źródło: Jan Latała, Gazeta Krakowska

Wybieramy kolejny kurs - o godz. 10.03. Podróż ma trwać 2 godz. 28 min.

Godz. 9.20 - przy peronie piątym stacji Kraków Główny stoi już srebrno-błękitny skład. Szerokie okna posiadają żaluzje, ale nie da się ich otwierać.

Godz. 9.35 - Oglądamy pociąg. Ma siedem wagonów. Ostatni to wagon z 45 miejscami w pierwszej klasie. Pozostałe to klasa druga z 345 miejscami w wagonach bezprzedziałowych oraz 12 w trzech przedziałach 4-osobowych (dla matek z dziećmi). Łącznie składem mogą pojechać 402 osoby. Dotychczas na Pendolino sprzedano już 60 tys. biletów. Najwięcej na trasie Kraków - Warszawa.

9.45 - Przed każdym wejściem stoją stewardzi. Informują m.in. o konieczności posiadania biletu. Można je kupić w kasach, biletomatach, przez stronę internetową i aplikację mobilną, ale nie u konduktorów w pociągach. Jeśli o tym zapomnimy, zapłacimy karę 650 zł. Ceny na połączenie Kraków - Warszawa zaczynają się od 49 zł, ale ich liczba jest ograniczona. W większości przypadków podróż z Krakowa do Warszawy kosztuje 105-150 zł (w zależności od dostępnej puli biletów ze zniżką 10-30 proc. lub bez ulgi).

9.59 - Zajmujemy miejsce w drugiej klasie. Fotele mają zielone obicie, zamiast szarego, które znajdowało się w wagonie o wyższym standardzie, i pozbawione są miękkich zagłówków. Mimo to można poczuć się komfortowo. Każdy pasażer ma do dyspozycji rozkładany fotel, stolik, lampkę oraz gniazdko elektryczne. Pomiędzy częścią siedzeń znajdują się też większe, rozkładane stoliki. Niestety na razie brakuje internetu.

10.03 - Pociąg rusza, bez szarpnięcia ani pisków. To jedna z największych zalet Pendolino - pociąg jest cichy.

10.20 - Pasażerowie otrzymują poczęstunek. Do wyboru tylko napój zimny lub ciepły. Nie ma, znanych z innych pociągów Intercity, ciasteczek. Przekąska - tylko w pierwszej klasie. Idę na kilkuminutowy spacer po pociągu.

WIDEO: Pendolino od środka. Spacer po pociągu

Źródło: Marcin Karkosza, Gazeta Krakowska

10.45 - Spacer po składzie zakończony. Na końcu przedziałów znajdują się stelaże na bagaż. W pociągu jest miejsce na rowery i elektroniczne wyświetlacze pokazujące przebieg trasy. Zaletą jest przystosowanie składów do potrzeb niepełnosprawnych - miejsca oznaczono alfabetem Braille'a, są windy, dzięki którym osoba na wózku może dostać się od pociągu.

11.15 - Komunikat z głośników informuje pasażerów, że pociąg osiągnął prędkość 200 km/h. Tak szybko będzie jechał na odcinku CMK do Olszamowic w woj. świętokrzyskim. Pierwszy raz w historii polski pociąg z pasażerami jedzie z taką prędkością. Nadal jest cicho.

WIDEO: Tak pendolino przekroczył prędkość 200 km/h

Źródło: Marcin Karkosza, Gazeta Krakowska

12.43 - Pendolino wjeżdża na stację Warszawa Centralna z 12-minutowym opóźnieniem (oficjalnie z powodu technicznych problemów na trasie). Podróż była przyjemna.

Co o Pendolino myślą podróżni
Sylwia Partyka: Podróż Pendolino jest świetna. Jest komfotowo, a pociąg "płynie" nawet przy prędkości 200 km/h.

Mariusz: Jestem zadowolony z przebiegu podróży. Jeżeli tak to wszystko będzie działać, to zmieni się obraz polskich kolei w oczach pasażerów. Zauważyłem też wyższą kulturę i częstsze zwroty grzecznościowe wśród obsługi. Nie mieli też problemu z biegłym porozumiewaniem się językiem angielskim.

Bartosz Gaciel: Pociąg jest bardzo wygodny, bez porównania z innymi. Dobrze, że kolej się rozwija. Bardzo zadowalające są czasy przejazdów na wszystkich trasach. Jeśli pendolino nie będzie miało częstych opóźnień, to w moich oczach będzie miało bardzo wysoką ocenę. Jeśli chodzi o obsługę, to widać, że dopiero uczą się wykonywania swoich zadań, ale idzie im bardzo dobrze. Bardzo przyjemne jest to, że w tym składzie nie czuć prędkości.

Pan Józef: Trudno jest nie ocenić przejazdu Pendolino pozytywnie, jeśli podróż tym składem z Krakowa do Warszawy trwa 2,5 godz., a kilka dni temu jechałem pociągiem, który pokonywał tę samą trasę w 3 godz. i 40 min.

Pan Adam: Jadę z Krakowa do Gdańska, ale podróż Pendolino wcale się nie dłuży.

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto