Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zamkną ulicę Długą do grudnia

Piotr Ogórek
ZIKiT zapewnia, że przebudowa Basztowej przebiega zgodnie z planem. Ma być gotowa na 6 grudnia
ZIKiT zapewnia, że przebudowa Basztowej przebiega zgodnie z planem. Ma być gotowa na 6 grudnia Anna Kaczmarz
Przebudowa ul. Basztowej spowoduje, że przez blisko trzy miesiące tramwaje nie pojadą ul. Długą. Skumuluje się to z brakiem tramwajów na ulicy Grzegórzeckiej. Otwarta zostanie natomiast Pawia.

Od poniedziałku czekają nas spore zmiany w ruchu w mieście związane z przebudową ulicy Basztowej. Tego dnia tramwaje wrócą na ulicę Pawią, podobnie jak samochody. Niestety, zostanie zamknięte skrzyżowanie Basztowej z Długą i tą drugą ulicą przestaną jeździć tramwaje praktycznie do samego końca przebudowy Basztowej. Co gorsza, skumuluje się to z wyłączeniem z ruchu tramwajów na ulicy Grzegórzeckiej (do końca września).

Pasażerowie znów muszą się uczyć nowych tras objazdowych tramwajów.

Otwarcie Pawiej

Z początkiem września tramwaje powróciły na ulicę Westerplatte. Ich trasa na razie wiedzie jedynie w relacji Westerplatte - Lubicz. Natomiast 18 września ruch tramwajowy zostanie wznowiony również na ulicy Pawiej. Ruch samochodowy będzie się odbywał z Westerplatte w Pawią i Lubicz oraz z Lubicz w Pawią.

Prace na skrzyżowaniu trwają jednak dalej. Dopiero za około miesiąc, czyli w połowie października przywrócony zostanie pełny ruch samochodowy (za wyjątkiem pozostającej w przebudowie Basztowej).

- Dzięki temu powinniśmy zaobserwować zmniejszenie natężenia ruchu na rondzie przy dworcu autobusowym - zaznacza Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. A korki na wspomnianym rondzie i tunelu łączącym je z ulica Pawią są ogromne. W ostatni piątek auta i autobusy miejskie w tunelu stały bez ruchu przez dobre kilkanaście minut. Ruch zwiększył się tam, od kiedy ZIKiT w rejon ulicy Wita Stwosza skierował busy przeniesione z Pawiej.

- Ruch jest zwiększony z powodu prac na Basztowej. Ronda turbinowe trochę powinny pomóc, o ile kierowcy korzystają z nich prawidłowo. Nie wykorzystują też w pełni alternatywy w postaci ślimaków w rejonie al. 29 Listopada - przekonuje Michał Pyclik. Jeśli ruch pod tunelem nie zmniejszy się po otwarciu Pawiej, wtedy ZIKiT zastanowi się nad innymi rozwiązaniami.

Długa do zamknięcia

Od 18 września prace przeniosą się na skrzyżowanie ulic Basztowej z Długą. Po ich rozpoczęciu zarówno ulica Długa jak i Sławkowska, która dochodzi do tego skrzyżowania od strony Rynku Głównego, zostaną zamknięte dla ruchu. Długa dla tramwajów będzie zamknięta do samego końca przebudowy Basztowej, czyli do początku grudnia. Dla samochodów zamknięte będzie tylko samo skrzyżowanie.

Tym samym, przez dwa tygodnie, do końca miesiąca, tramwaje nie będą kursować Długą, jak i Grzegórzecką, gdzie toczą się pracę związane z przebudową trasy kolejowej E30. ZIKiT przekonuje, że to jednak nie problem.

- Dla nas kluczowa jest ulica Lubicz, bo tamtędy pójdą wszystkie objazdy - dodaje Pyclik.

Przebudowa linii E30 da się mocno we znaki mieszkańcom. Z początkiem września zawężono lub zamknięto już kilka ulic nad którymi przechodzą wiadukty kolejowe (m.in. Wrocławska, Prądnicka czy Kamienna). Część zamknięć udało się przesunąć z połowy września na koniec miesiąca. Chodzi o ulice Łokietka i Racławicką

Wraz z przebudową Basztowej zmieni się organizacja ruchu na placu Matejki. Jezdnia od ul. św. Filipa do Basztowej będzie strefą ograniczonego ruchu, wraz z odcinkiem Paderewskiego. Druga jezdnia placu pozostanie w ruchu ogólnym. Po zakończonej przebudowie ulica św. Filipa stanie się jednokierunkowa od Długiej do Kleparza, a na tym odcinku powstaną nowe miejsca parkingowe. Wtedy także ulica Kurniki stanie się jednokierunkowa, tak aby wypuszczała ruch w Pawią.

Od 18 września wejdą w życie nowe zmiany w komunikacji miejskiej.

Linie tramwajowe

- linie 7, 12 wciąż będą zawieszone;

- linia czasowa 71 zostanie zlikwidowana;

- linie 1, 4, 22, 24 w dalszym ciągu kursują na obecnych trasach objazdowych;

- linia 2 powróci i będzie kursować na trasie objazdowej: z Salwatora do Filharmonii, następnie Franciszkańską, Dominikańską i Westerplatte do Dworca Głównego, gdzie powróci na stałą trasę do cmentarza Rakowickiego;

- linia 3 zostanie przywrócona na stałą trasę;

- linia 14 będzie kursować na nowej trasie objazdowej: z Mistrzejowic do Dworca Głównego, następnie ul. Westerplatte, Dominikańską, Franciszkańską, Podwale do Teatru Bagatela i dalej do Bronowic;

- linia 18 będzie kursować na trasie objazdowej: z Czerwonych Maków do przystanku „Wawel” po stałej trasie, następnie ul. św. Gertrudy, Westerplatte, Pawią do Dworca Towarowego i dalej do Krowodrzy Górki.;

- linia 19 będzie kursować na nowej trasie objazdowej: z Borku Fałęckiego do przystanku „Korona” po stałej trasie, następnie ul. Limanowskiego, Wielicką, estakadą, ul. Klimeckiego do ronda Grzegórzeckiego i dalej do Dworca Towarowego;

Linie autobusowe

- linie 124, 152, 424, 502 - w dalszym ciągu będą kursować na obecnych trasach objazdowych;

- linie 132 i 154 - będą kursować po zmienionych trasach - z końcówek Kombinat (132) i Prądnik Biały (154) do przystanku „Nowy Kleparz” bez zmian, następnie ul. Długą, św. Filipa do końcówki Dworzec Główny Zachód. Powrót ul. Pawią, Szlak, Warszawską, św. Filipa, Długą. Przystanek końcowo-początkowy dla linii 132 wyznaczony zostanie na ul. Kurniki na dotychczasowym stanowisku dla linii 130. Jej przystanek końcowo-początkowy zostanie przeniesiony na ul. Ogrodową.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie - odcinek 20

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto