Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: wsiąść do tramwaju nr 4 to niezły wyczyn

Karolina Gawlik
Niskopodłogowe tramwaje są znacznie wygodniejsze
Niskopodłogowe tramwaje są znacznie wygodniejsze Wojciech Matusik
Od kiedy tramwaj linii nr 8 przestał kursować do Bronowic, "czwórka" stała się jednym z najważniejszych tramwajów przesiadkowych dla pasażerów z tamtej części Krakowa.

- "Ósemka" była dla mnie wygodna. Skoro jej nie ma, trzeba się przesiadać na wysokopodłogową czwórkę, a to jest kłopotliwe dla osób, które mają problem z biodrem lub kolanem. Sama do nich należę - mówi Anna Woźniakowska, którą spotkaliśmy na przystanku przy rondzie Grzegórzeckim.

Tramwaj nr 4 kursuje też do Nowej Huty. - Wiele starszych osób jeździ do Nowej Huty do lekarza, na zabiegi czy rehabilitacje. Wsiadanie i wysiadanie z tego tramwaju to dla nich wyzwanie - dodaje Woźniakowska.

O problemach z wsiadaniem do tramwaju nr 4 informowała nas też pani Barbara, emerytka z Bronowic, która dojeżdża tramwajem nr 4 na rehabilitację pooperacyjną do przychodni przy ul. Cystersów. "Czwórka" to jedyny tramwaj, jaki kursuje do tego przystanku z Bronowic.

- Pokonać o kuli te trzy wysokie stopnie to czasem dla mnie naprawdę problem. Dobrze, że młodzi ludzie pomagają czasem wnieść torbę do środka - opowiada Czytelniczka.

W MPK spytaliśmy, jaka jest szansa na zakup nowego wagonu, który kursowałby na linii nr 4. Jak się dowiedzieliśmy, MPK ma plany zakupu niskopodłogowych tramwajów, ale zależne jest od tego, czy dostanie na tel cel środki unijne.

- Jeżeli to tylko będzie możliwe i otrzymamy dofinansowanie z Unii Europejskiej, to oczywiście będziemy chcieli kupić przynajmniej 36 tramwajów - mówi Marek Gancarczyk, rzecznik MPK. - Byłyby to wagony niskopodłogowe, oczywiście z klimatyzacją. Te pojazdy są dłuższe niż obecne bombardiery, bo mają 40 metrów. Dzięki temu z takich linii jak nr 4 czy 24 zniknęłyby potrójne składy z wysoką podłogą - dodaje.

Zakup tramwajów planowany jest do końca 2015 roku. Będzie to możliwe, bo Ministerstwo Rozwoju Regionalnego walczy o zwiększenie dofinansowania do tego rodzaju projektów - nawet do 75- 80 proc. Pojazdy z niską podłogą stanowią teraz 43 proc. taboru w Krakowie.



Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto